Reflexão acerca das neurociências para a aprendizagem

This article aims to identify feasibility in neuroscience studies for the literacy process in bibliographic sources, seeking to point out the need to expand basic knowledge for human training and address the importance of neuroscience studies for the literacy process. Methodologically, it takes a qu...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: GALDINO, Flávia
Outros Autores: CHUVAS, Ângela Maria Naschold
Formato: bachelorThesis
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/44512
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-44512
record_format dspace
spelling ri-123456789-445122021-10-13T14:26:14Z Reflexão acerca das neurociências para a aprendizagem Reflection on the contributions of neurosciences to learning GALDINO, Flávia CHUVAS, Ângela Maria Naschold VIEIRA, Francileide Batista de Almeida FREIRE, Kátia Regina Lopes Costa Alfabetização Aprendizagem Neurociências This article aims to identify feasibility in neuroscience studies for the literacy process in bibliographic sources, seeking to point out the need to expand basic knowledge for human training and address the importance of neuroscience studies for the literacy process. Methodologically, it takes a qualitative approach, with a search of bibliographic sources, which, based on the context found in Brazilian illiteracy, permeates the discoveries of neuroscientific studies over the last few years. Bringing authors such as Dehaene (2012); Cosenza and Guerra (2011); Rossa and Rossa (2011), Naschold (et al, 2015), Pegado (et al, 2015) who researched the influences of the literacy environment on learning, emotions, motivation, memory, sleep, the neuronal recycling hypothesis , as well as the ideas of Ferreiro and Teberosky (1999) on brain maturation in children undergoing literacy. Therefore, we conclude that the contributions of neurosciences explain many problems that have not been solved before, being of paramount importance its dissemination and study among students of teacher training courses and among literacy teachers who are in literacy classrooms . Therefore, this study, in addition to serving as a source of learning for its author, intends, even if in a modest and punctual way, to serve to trigger discussion at the interface between neuroscience and education. Este artigo objetiva identificar nas fontes bibliográficas viabilidade nos estudos da neurociência para o processo de alfabetização, buscando apontar a necessidade de ampliação dos conhecimentos básicos para a formação humana e abordar a importância dos estudos das neurociências para o processo de alfabetização. Metodologicamente, assume uma abordagem qualitativa, com uma pesquisa de fontes bibliográficas, que a partir do contexto encontrado no analfabetismo brasileiro, perpassa pelas descobertas dos estudos neurocientíficos ao longo dos últimos anos. Trazendo autores como Dehaene (2012); Cosenza e Guerra (2011); Rossa e Rossa (2011), Naschold (et al, 2015), Pegado (et al, 2015) que pesquisaram sobre as influências do ambiente alfabetizador na aprendizagem, as emoções, a motivação, a memória, o sono, a hipótese da reciclagem neuronal, bem como as ideias de Ferreiro e Teberosky (1999) sobre a maturação cerebral em crianças em fase de alfabetização. Diante disso, concluímos que as contribuições das neurociências explicam muitos problemas que não foram solucionados anteriormente, sendo de suma importância a sua divulgação e estudo entre os estudantes dos cursos de formação de professores e entre os professores alfabetizadores que se encontram nas salas de aula de alfabetização. Portanto, este estudo , além de servir de fonte de aprendizagem para a sua autora, pretende, mesmo que de forma modesta e pontual, servir para desencadear discussão na interface das neurociências e da educação. 2021-10-13T14:26:14Z 2021-10-13T14:26:14Z 2021-09-23 bachelorThesis GALDINO, Flávia. Reflexão acerca das neurociências para a aprendizagem. 2021. 19f. Trabalho de conclusão de curso (Graduação em Pedagogia) - Departamento de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Caicó,2021. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/44512 pt_BR Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Pedagogia Departamento de Educação
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Alfabetização
Aprendizagem
Neurociências
spellingShingle Alfabetização
Aprendizagem
Neurociências
GALDINO, Flávia
Reflexão acerca das neurociências para a aprendizagem
description This article aims to identify feasibility in neuroscience studies for the literacy process in bibliographic sources, seeking to point out the need to expand basic knowledge for human training and address the importance of neuroscience studies for the literacy process. Methodologically, it takes a qualitative approach, with a search of bibliographic sources, which, based on the context found in Brazilian illiteracy, permeates the discoveries of neuroscientific studies over the last few years. Bringing authors such as Dehaene (2012); Cosenza and Guerra (2011); Rossa and Rossa (2011), Naschold (et al, 2015), Pegado (et al, 2015) who researched the influences of the literacy environment on learning, emotions, motivation, memory, sleep, the neuronal recycling hypothesis , as well as the ideas of Ferreiro and Teberosky (1999) on brain maturation in children undergoing literacy. Therefore, we conclude that the contributions of neurosciences explain many problems that have not been solved before, being of paramount importance its dissemination and study among students of teacher training courses and among literacy teachers who are in literacy classrooms . Therefore, this study, in addition to serving as a source of learning for its author, intends, even if in a modest and punctual way, to serve to trigger discussion at the interface between neuroscience and education.
author2 CHUVAS, Ângela Maria Naschold
author_facet CHUVAS, Ângela Maria Naschold
GALDINO, Flávia
format bachelorThesis
author GALDINO, Flávia
author_sort GALDINO, Flávia
title Reflexão acerca das neurociências para a aprendizagem
title_short Reflexão acerca das neurociências para a aprendizagem
title_full Reflexão acerca das neurociências para a aprendizagem
title_fullStr Reflexão acerca das neurociências para a aprendizagem
title_full_unstemmed Reflexão acerca das neurociências para a aprendizagem
title_sort reflexão acerca das neurociências para a aprendizagem
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2021
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/44512
work_keys_str_mv AT galdinoflavia reflexaoacercadasneurocienciasparaaaprendizagem
AT galdinoflavia reflectiononthecontributionsofneurosciencestolearning
_version_ 1773963071050481664