Reflexão acerca das neurociências para a aprendizagem
This article aims to identify feasibility in neuroscience studies for the literacy process in bibliographic sources, seeking to point out the need to expand basic knowledge for human training and address the importance of neuroscience studies for the literacy process. Methodologically, it takes a qu...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Outros Autores: | |
Formato: | bachelorThesis |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/44512 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-44512 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
ri-123456789-445122021-10-13T14:26:14Z Reflexão acerca das neurociências para a aprendizagem Reflection on the contributions of neurosciences to learning GALDINO, Flávia CHUVAS, Ângela Maria Naschold VIEIRA, Francileide Batista de Almeida FREIRE, Kátia Regina Lopes Costa Alfabetização Aprendizagem Neurociências This article aims to identify feasibility in neuroscience studies for the literacy process in bibliographic sources, seeking to point out the need to expand basic knowledge for human training and address the importance of neuroscience studies for the literacy process. Methodologically, it takes a qualitative approach, with a search of bibliographic sources, which, based on the context found in Brazilian illiteracy, permeates the discoveries of neuroscientific studies over the last few years. Bringing authors such as Dehaene (2012); Cosenza and Guerra (2011); Rossa and Rossa (2011), Naschold (et al, 2015), Pegado (et al, 2015) who researched the influences of the literacy environment on learning, emotions, motivation, memory, sleep, the neuronal recycling hypothesis , as well as the ideas of Ferreiro and Teberosky (1999) on brain maturation in children undergoing literacy. Therefore, we conclude that the contributions of neurosciences explain many problems that have not been solved before, being of paramount importance its dissemination and study among students of teacher training courses and among literacy teachers who are in literacy classrooms . Therefore, this study, in addition to serving as a source of learning for its author, intends, even if in a modest and punctual way, to serve to trigger discussion at the interface between neuroscience and education. Este artigo objetiva identificar nas fontes bibliográficas viabilidade nos estudos da neurociência para o processo de alfabetização, buscando apontar a necessidade de ampliação dos conhecimentos básicos para a formação humana e abordar a importância dos estudos das neurociências para o processo de alfabetização. Metodologicamente, assume uma abordagem qualitativa, com uma pesquisa de fontes bibliográficas, que a partir do contexto encontrado no analfabetismo brasileiro, perpassa pelas descobertas dos estudos neurocientíficos ao longo dos últimos anos. Trazendo autores como Dehaene (2012); Cosenza e Guerra (2011); Rossa e Rossa (2011), Naschold (et al, 2015), Pegado (et al, 2015) que pesquisaram sobre as influências do ambiente alfabetizador na aprendizagem, as emoções, a motivação, a memória, o sono, a hipótese da reciclagem neuronal, bem como as ideias de Ferreiro e Teberosky (1999) sobre a maturação cerebral em crianças em fase de alfabetização. Diante disso, concluímos que as contribuições das neurociências explicam muitos problemas que não foram solucionados anteriormente, sendo de suma importância a sua divulgação e estudo entre os estudantes dos cursos de formação de professores e entre os professores alfabetizadores que se encontram nas salas de aula de alfabetização. Portanto, este estudo , além de servir de fonte de aprendizagem para a sua autora, pretende, mesmo que de forma modesta e pontual, servir para desencadear discussão na interface das neurociências e da educação. 2021-10-13T14:26:14Z 2021-10-13T14:26:14Z 2021-09-23 bachelorThesis GALDINO, Flávia. Reflexão acerca das neurociências para a aprendizagem. 2021. 19f. Trabalho de conclusão de curso (Graduação em Pedagogia) - Departamento de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Caicó,2021. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/44512 pt_BR Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Pedagogia Departamento de Educação |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
Alfabetização Aprendizagem Neurociências |
spellingShingle |
Alfabetização Aprendizagem Neurociências GALDINO, Flávia Reflexão acerca das neurociências para a aprendizagem |
description |
This article aims to identify feasibility in neuroscience studies for the literacy process in bibliographic sources, seeking to point out the need to expand basic knowledge for human training and address the importance of neuroscience studies for the literacy process. Methodologically, it takes a qualitative approach, with a search of bibliographic sources, which, based on the context found in Brazilian illiteracy, permeates the discoveries of neuroscientific studies over the last few years. Bringing authors such as Dehaene (2012); Cosenza and Guerra (2011); Rossa and Rossa (2011), Naschold (et al, 2015), Pegado (et al, 2015) who researched the influences of the literacy environment on learning, emotions, motivation, memory, sleep, the neuronal recycling hypothesis , as well as the ideas of Ferreiro and Teberosky (1999) on brain maturation in children undergoing literacy. Therefore, we conclude that the contributions of neurosciences explain many problems that have not been solved before, being of paramount importance its dissemination and study among students of teacher training courses and among literacy teachers who are in literacy classrooms . Therefore, this study, in addition to serving as a source of learning for its author, intends, even if in a modest and punctual way, to serve to trigger discussion at the interface between neuroscience and education. |
author2 |
CHUVAS, Ângela Maria Naschold |
author_facet |
CHUVAS, Ângela Maria Naschold GALDINO, Flávia |
format |
bachelorThesis |
author |
GALDINO, Flávia |
author_sort |
GALDINO, Flávia |
title |
Reflexão acerca das neurociências para a aprendizagem |
title_short |
Reflexão acerca das neurociências para a aprendizagem |
title_full |
Reflexão acerca das neurociências para a aprendizagem |
title_fullStr |
Reflexão acerca das neurociências para a aprendizagem |
title_full_unstemmed |
Reflexão acerca das neurociências para a aprendizagem |
title_sort |
reflexão acerca das neurociências para a aprendizagem |
publisher |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
publishDate |
2021 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/44512 |
work_keys_str_mv |
AT galdinoflavia reflexaoacercadasneurocienciasparaaaprendizagem AT galdinoflavia reflectiononthecontributionsofneurosciencestolearning |
_version_ |
1773963071050481664 |