Representações da religiosidade afro-americana no gênero "horror" (séc. XX): por uma nova história do medo no ocidente

Analyzes collective representations of Afro-American religiosity in the narrative of the “horror” genre, taking as time frame the productions of the mid-twentieth century. Aims to question the filmic narratives that depict the so-called “voodoo mythology”, assuming the horror films as modern myths w...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Medeiros, Cléryston Rafaell Wanderley de
Outros Autores: Andrade, Joel Carlos de Souza
Formato: postGraduateThesis
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/44301
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-44301
record_format dspace
spelling ri-123456789-443012023-04-24T12:10:25Z Representações da religiosidade afro-americana no gênero "horror" (séc. XX): por uma nova história do medo no ocidente Representations of afro-american religiosity on gender "horror" (century XX): for a new history of fear in the west Medeiros, Cléryston Rafaell Wanderley de Andrade, Joel Carlos de Souza Santos, Evandro dos Farias, Elton John da Silva Vodu Haitiano Zumbi Cinema Representação História Analyzes collective representations of Afro-American religiosity in the narrative of the “horror” genre, taking as time frame the productions of the mid-twentieth century. Aims to question the filmic narratives that depict the so-called “voodoo mythology”, assuming the horror films as modern myths who date back to the Afro-American religiosity, having the main representative in the Haitian Voodoo. Specifically, discusses the relations established in the contact between the American culture and the local culture of Haiti, after the Revolution of Saint-Domingue (1791-1804) that would culminate in the images presented in the horror film narratives. Methodologically, the research adopted Marc Ferro's view of the filmic narrative, seeing the film as an “image-object”. It is established as a premise the idea that this mythical representation of afro-Haitian religion is presented through a remembrance of the particularities of the Haitian formation process as an independent geopolitical space, namely: a) the brutal enslavement process of bodies and souls of the African population and the Afro-American population; b) the resistance of black people; c) religion and Afro-descent experience; d) work and culture; e) the relationship between man and environment; f) the inversion of slavery from the traditional voodoo myth of the “zombie” and its subsequent film developments. Analisa as representações coletivas da religiosidade afro-americana na narrativa do gênero “horror”, tomando como recorte temporal as produções de meados do século XX. Objetiva problematizar as narrativas fílmicas que retratam a chamada “mitologia vodu”, assumindo os filmes de horror como mitos modernos que remontam à religiosidade afro-americana, tendo como principal representante o vodu haitiano. Especificamente, busca discutir as relações tensas estabelecidas no contato entre a cultura norte-americana e a cultura local haitiana pós Revolução de Saint-Domingue (1791-1804) que culminaria, a posteriori, nas imagens apresentadas nas narrativas fílmicas de horror. Metodologicamente, a pesquisa adota a visão de Marc Ferro acerca da narrativa fílmica, enxergando o filme como uma “imagem-objeto”. Estabelece-se como premissa a ideia de que esta representação mítica da religiosidade afro-haitiana se dá através de uma rememoração alegorizada das particularidades do processo de formação do Haiti enquanto espaço geopolítico independente, a saber: a) o brutal processo de escravização de corpos e de almas da população africana e afro-americanas; b) a resistência negra; c) a religião e as práticas afrodescendentes; d) o trabalho e a cultura; e) a relação entre homem e meio ambiente; f) a inversão da escravização a partir do mito vodu tradicional do “zumbi” e seus posteriores desdobramentos cinematográficos. 2016-06-15T04:58:19Z 2021-10-13T13:00:54Z 2016-06-15T04:58:19Z 2021-10-13T13:00:54Z 2016-05-21 postGraduateThesis 2014222443 MEDEIROS, Cléryston Rafaell Wanderley de. Representações da religiosidade afro-americana no gênero horror (séc. XX): por uma nova história do medo no ocidente. 2016. 30f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em História e Cultura Africana e Afro-Brasileira) - Departamento de História, Centro de Ensino Superior do Seridó, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, Caicó, 2016. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/44301 pt_BR openAccess An error occurred getting the license - uri. application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN História e Cultura Africana e Afro-Brasileira
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Vodu Haitiano
Zumbi
Cinema
Representação
História
spellingShingle Vodu Haitiano
Zumbi
Cinema
Representação
História
Medeiros, Cléryston Rafaell Wanderley de
Representações da religiosidade afro-americana no gênero "horror" (séc. XX): por uma nova história do medo no ocidente
description Analyzes collective representations of Afro-American religiosity in the narrative of the “horror” genre, taking as time frame the productions of the mid-twentieth century. Aims to question the filmic narratives that depict the so-called “voodoo mythology”, assuming the horror films as modern myths who date back to the Afro-American religiosity, having the main representative in the Haitian Voodoo. Specifically, discusses the relations established in the contact between the American culture and the local culture of Haiti, after the Revolution of Saint-Domingue (1791-1804) that would culminate in the images presented in the horror film narratives. Methodologically, the research adopted Marc Ferro's view of the filmic narrative, seeing the film as an “image-object”. It is established as a premise the idea that this mythical representation of afro-Haitian religion is presented through a remembrance of the particularities of the Haitian formation process as an independent geopolitical space, namely: a) the brutal enslavement process of bodies and souls of the African population and the Afro-American population; b) the resistance of black people; c) religion and Afro-descent experience; d) work and culture; e) the relationship between man and environment; f) the inversion of slavery from the traditional voodoo myth of the “zombie” and its subsequent film developments.
author2 Andrade, Joel Carlos de Souza
author_facet Andrade, Joel Carlos de Souza
Medeiros, Cléryston Rafaell Wanderley de
format postGraduateThesis
author Medeiros, Cléryston Rafaell Wanderley de
author_sort Medeiros, Cléryston Rafaell Wanderley de
title Representações da religiosidade afro-americana no gênero "horror" (séc. XX): por uma nova história do medo no ocidente
title_short Representações da religiosidade afro-americana no gênero "horror" (séc. XX): por uma nova história do medo no ocidente
title_full Representações da religiosidade afro-americana no gênero "horror" (séc. XX): por uma nova história do medo no ocidente
title_fullStr Representações da religiosidade afro-americana no gênero "horror" (séc. XX): por uma nova história do medo no ocidente
title_full_unstemmed Representações da religiosidade afro-americana no gênero "horror" (séc. XX): por uma nova história do medo no ocidente
title_sort representações da religiosidade afro-americana no gênero "horror" (séc. xx): por uma nova história do medo no ocidente
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2016
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/44301
work_keys_str_mv AT medeirosclerystonrafaellwanderleyde representacoesdareligiosidadeafroamericananogenerohorrorsecxxporumanovahistoriadomedonoocidente
AT medeirosclerystonrafaellwanderleyde representationsofafroamericanreligiosityongenderhorrorcenturyxxforanewhistoryoffearinthewest
_version_ 1773962652563800064