O livro didático sob o olhar da Lei 10.639/03

The research aims to present an analysis on the African and African-Brazilian history in the History textbooks used in two schools from the city of Currais Novos-RN, establishing comparisons with the Law 10.639/03. The methodology used in the study was an analytical process critically about the pres...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Oliveira, Maria Cleide de
Outros Autores: Freitas, Idalina Maria Almeida de
Formato: postGraduateThesis
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/44284
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-44284
record_format dspace
spelling ri-123456789-442842023-04-25T16:19:52Z O livro didático sob o olhar da Lei 10.639/03 Oliveira, Maria Cleide de Freitas, Idalina Maria Almeida de Sousa, Gisonaldo Arcanjo de Silva, Victor Rafael Limeira da Lei 10.639/03 História africana e afro-brasileira Livro didático Educação The research aims to present an analysis on the African and African-Brazilian history in the History textbooks used in two schools from the city of Currais Novos-RN, establishing comparisons with the Law 10.639/03. The methodology used in the study was an analytical process critically about the presence and approach to African and African-Brazilian history in the textbooks available in the Elementary School 1 in a public school, in comparison with the reality of educational practice in the classroom. It had as a theoretical reference the scientific productions inherent to theme and the Law nº. 10.639/03. Regarding the textbooks, the research revealed that the historiography production of books goes on insisting on highlight only the slavery period and little or nothing is dedicated to the contributions of Africans in the construction of Brazilian national identity. It is concluded that these books are not yet adequately prepared to meet the demands of the Law 10.639/03. In this sense it is necessary that teachers be prepared to realize these gaps in the books. The statements obtained from questionnaires given to teachers revealed that most of them are unprepared and unaware about the Law 10.639/03. In addition, it was found that there are no educational policies in the municipality aimed at full implementation of Law 10.639/03, as has been planned since 2003. A pesquisa tem como objetivo geral apresentar uma análise sobre a história africana e afro-brasileira nos livros didáticos de História utilizados em duas escolas do município de Currais Novos-RN, estabelecendo comparações com a lei 10.639/03. A metodologia utilizada no trabalho foi um processo analítico de forma crítica sobre a presença e abordagem da história africana e afro-brasileira nos livros didáticos, disponíveis para as séries iniciais em duas escolas públicas, em confronto com a realidade da prática educacional em sala de aula. Teve como referência teórica as produções científicas inerentes ao tema e à lei 10.639/03. Em relação aos manuais didáticos a pesquisa revelou que a produção historiográfica dos livros continua insistindo em destacar apenas o período escravista e pouco ou nada se dedica às contribuições dos africanos na construção de identidade nacional brasileira. Conclui-se que esses livros ainda não estão satisfatoriamente preparados para responder à demanda da lei 10.639/03. Nesse sentido, faz-se necessário que os professores estejam preparados para perceber essas lacunas nos livros. As declarações obtidas dos questionários aplicados aos professores revelaram que a maioria deles estão despreparados e desconhece a lei 10.639/03. Além disso, constatou-se que inexistem políticas públicas educacionais no município direcionadas à implantação integral da Lei 10.639/03, conforme previsto desde 2003. 2016-06-11T19:41:06Z 2021-10-13T13:00:16Z 2016-06-11T19:41:06Z 2021-10-13T13:00:16Z 2016-05-21 postGraduateThesis 2014223217 OLIVEIRA, Maria Cleide de. O livro didático sob o olhar da lei 10.639/03. 2016. 34f. Trabalho de conclusão de curso (Especialização em História Cultura Africana e Afro brasileira), Departamento de História do Ceres, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Caicó, 2016. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/44284 pt_BR openAccess application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Especialização em História e Cultura Africana e Afro-brasileira
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Lei 10.639/03
História africana e afro-brasileira
Livro didático
Educação
spellingShingle Lei 10.639/03
História africana e afro-brasileira
Livro didático
Educação
Oliveira, Maria Cleide de
O livro didático sob o olhar da Lei 10.639/03
description The research aims to present an analysis on the African and African-Brazilian history in the History textbooks used in two schools from the city of Currais Novos-RN, establishing comparisons with the Law 10.639/03. The methodology used in the study was an analytical process critically about the presence and approach to African and African-Brazilian history in the textbooks available in the Elementary School 1 in a public school, in comparison with the reality of educational practice in the classroom. It had as a theoretical reference the scientific productions inherent to theme and the Law nº. 10.639/03. Regarding the textbooks, the research revealed that the historiography production of books goes on insisting on highlight only the slavery period and little or nothing is dedicated to the contributions of Africans in the construction of Brazilian national identity. It is concluded that these books are not yet adequately prepared to meet the demands of the Law 10.639/03. In this sense it is necessary that teachers be prepared to realize these gaps in the books. The statements obtained from questionnaires given to teachers revealed that most of them are unprepared and unaware about the Law 10.639/03. In addition, it was found that there are no educational policies in the municipality aimed at full implementation of Law 10.639/03, as has been planned since 2003.
author2 Freitas, Idalina Maria Almeida de
author_facet Freitas, Idalina Maria Almeida de
Oliveira, Maria Cleide de
format postGraduateThesis
author Oliveira, Maria Cleide de
author_sort Oliveira, Maria Cleide de
title O livro didático sob o olhar da Lei 10.639/03
title_short O livro didático sob o olhar da Lei 10.639/03
title_full O livro didático sob o olhar da Lei 10.639/03
title_fullStr O livro didático sob o olhar da Lei 10.639/03
title_full_unstemmed O livro didático sob o olhar da Lei 10.639/03
title_sort o livro didático sob o olhar da lei 10.639/03
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2016
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/44284
work_keys_str_mv AT oliveiramariacleidede olivrodidaticosoboolhardalei1063903
_version_ 1773962294005334016