A geometria como instrumento de aprendizagem e sucesso na OBMEP
This work is the result of a literature review and also the account of a successful experience of a teacher who, on the border of Paraíba, can, through the teaching of geometry, stimulate your students for the approval in the brazilian mathematical olympiad – OBMEP. Based on the thought of authors s...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Outros Autores: | |
Formato: | postGraduateThesis |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/43811 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-43811 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
ri-123456789-438112022-09-28T15:47:24Z A geometria como instrumento de aprendizagem e sucesso na OBMEP Geometry as a tool for learning and success in OBMEP Ferreira, Jonilda Alves Santos, Odilon Julio Santos, Odilon Julio Ecco, Daniel Andrade, Luciana Vieira Matemática Mathematics Matemática - Ensino - Sucesso Ensino da Matemática - Estímulo e Recompensa. Geometria Geometry This work is the result of a literature review and also the account of a successful experience of a teacher who, on the border of Paraíba, can, through the teaching of geometry, stimulate your students for the approval in the brazilian mathematical olympiad – OBMEP. Based on the thought of authors such as Struik (1989), Boyer (2003) and Smole (2007), among others, did a walk through mathematics through the ages, questioned the teaching and learning of mathematics in the elementary school, discussed the importance of geometry and, finally, a success story of elementary students with the math teacher, Alves Ferreira Jonilda municipal school Cândido de Assis Queiroga in Paulista – PB, proving that if there is stimulus, there is reward. Este trabalho é o resultado de uma revisão bibliográfica e, também, o relato de uma experiência de sucesso de uma professora que, no sertão da Paraíba, consegue, por meio do ensino de geometria, estimular seus alunos para a aprovação nas olimpíadas brasileiras de matemática – OBMEP. Baseando-se no pensamento de autores como Struik (1989), Boyer (2003) e Smole (2007), dentre outros, fez-se um passeio pela matemática através dos tempos, questionou-se o ensino e a aprendizagem de matemática no ensino fundamental, discutiu-se a importância da geometria e, por último, observou-se uma história de sucesso de alunos do ensino fundamental com a professora de matemática, Jonilda Alves Ferreira, na escola municipal Cândido de Assis Queiroga, em Paulista – PB, comprovando-se que, se há estímulo, há recompensa. 2016-08-29T12:06:13Z 2021-10-13T12:09:56Z 2016-08-29T12:06:13Z 2021-10-13T12:09:56Z 2016-07-09 postGraduateThesis 2015201321 FERREIRA, Jonilda Alves. A geometria como instrumento de aprendizagem e sucesso na OBMEP. 2016. 48f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Ensino de Matemática), Centro de Ciências Exatas e da Terra, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2016. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/43811 pt_BR openAccess application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN ESPECIALIZAÇÃO EM ENSINO DE MATEMÁTICA/MAT/CCET - EAD |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
Matemática Mathematics Matemática - Ensino - Sucesso Ensino da Matemática - Estímulo e Recompensa. Geometria Geometry |
spellingShingle |
Matemática Mathematics Matemática - Ensino - Sucesso Ensino da Matemática - Estímulo e Recompensa. Geometria Geometry Ferreira, Jonilda Alves A geometria como instrumento de aprendizagem e sucesso na OBMEP |
description |
This work is the result of a literature review and also the account of a successful experience of a teacher who, on the border of Paraíba, can, through the teaching of geometry, stimulate your students for the approval in the brazilian mathematical olympiad – OBMEP. Based on the thought of authors such as Struik (1989), Boyer (2003) and Smole (2007), among others, did a walk through mathematics through the ages, questioned the teaching and learning of mathematics in the elementary school, discussed the importance of geometry and, finally, a success story of elementary students with the math teacher, Alves Ferreira Jonilda municipal school Cândido de Assis Queiroga in Paulista – PB, proving that if there is stimulus, there is reward. |
author2 |
Santos, Odilon Julio |
author_facet |
Santos, Odilon Julio Ferreira, Jonilda Alves |
format |
postGraduateThesis |
author |
Ferreira, Jonilda Alves |
author_sort |
Ferreira, Jonilda Alves |
title |
A geometria como instrumento de aprendizagem e sucesso na OBMEP |
title_short |
A geometria como instrumento de aprendizagem e sucesso na OBMEP |
title_full |
A geometria como instrumento de aprendizagem e sucesso na OBMEP |
title_fullStr |
A geometria como instrumento de aprendizagem e sucesso na OBMEP |
title_full_unstemmed |
A geometria como instrumento de aprendizagem e sucesso na OBMEP |
title_sort |
geometria como instrumento de aprendizagem e sucesso na obmep |
publisher |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
publishDate |
2016 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/43811 |
work_keys_str_mv |
AT ferreirajonildaalves ageometriacomoinstrumentodeaprendizagemesucessonaobmep AT ferreirajonildaalves geometryasatoolforlearningandsuccessinobmep AT ferreirajonildaalves geometriacomoinstrumentodeaprendizagemesucessonaobmep |
_version_ |
1773957747782451200 |