"Ninguém fica pra trás!": o cursinho popular Marielle Franco como ação educativa
This work is the result of an ethnography carried out at the Cursinho Popular Marielle Franco, from Rede Emancipa, in the city of Natal, Rio Grande do Norte, with an emphasis on the performance that I had in the field, in person and on a daily basis, during the year 2019. Rede claims itself as a soc...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Outros Autores: | |
Formato: | Dissertação |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/43722 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-43722 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
ri-123456789-437222022-04-29T14:44:51Z "Ninguém fica pra trás!": o cursinho popular Marielle Franco como ação educativa Santos, Juliette Scarlet Galvão Aires Lopes, Paulo Victor Leite http://lattes.cnpq.br/3383533386603264 http://lattes.cnpq.br/7595515282110283 Navia, Angela Mercedes Facundo http://lattes.cnpq.br/9174852118966092 Schwade, Elisete http://lattes.cnpq.br/7195821721383755 Paiva, Irene Alves de http://lattes.cnpq.br/7842254018559167 Silva, Mikelly Gomes da http://lattes.cnpq.br/9835097920290728 Porto, Rozeli Maria http://lattes.cnpq.br/2743599189433997 Etnografia Movimento social Cursinho popular This work is the result of an ethnography carried out at the Cursinho Popular Marielle Franco, from Rede Emancipa, in the city of Natal, Rio Grande do Norte, with an emphasis on the performance that I had in the field, in person and on a daily basis, during the year 2019. Rede claims itself as a social movement of popular education that is organized nationally, mainly through popular preparatory courses for the Enem and entrance exams, aimed at the socioeconomically vulnerable population, black people and students from the public school system. The research investigated some questions that surround the existence of the course: how educational practices take place when it is necessary to criticize and denounce the exclusionary character of entrance exams and Enem and, at the same time, the proposal to enable the access of the lower classes to Universities Public? How to deal with this conflict when the students of popular courses, commonly, are surpluses that are left out of the vacancies? In addition, what are the uses and appropriations of the “popular education” category, considering the dialogue between the social movement and the party militancy in the cram and the network? That said, I shed light on some discursive elaborations, organizational strategies and conflicts observed in the field, showing the plural, dynamic and multifaceted character of Cursinho Marielle Franco. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES Este trabalho é resultado de uma etnografia realizada no Cursinho Popular Marielle Franco, da Rede Emancipa, na cidade de Natal, Rio Grande do Norte, com ênfase na atuação que tive em campo, de forma presencial e cotidiana, durante o ano de 2019. A Rede se reivindica enquanto um movimento social de educação popular que se organiza nacionalmente através, principalmente, de cursinhos populares preparatórios para o Enem e vestibulares, voltados à população vulnerável socioeconomicamente, negra e estudantes oriundos da rede pública de ensino. A pesquisa investigou algumas questões que circundam a existência do cursinho: como se dão as práticas educativas quando se faz necessário a crítica e denúncia do caráter excludente dos vestibulares e Enem e, ao mesmo tempo, a proposta de viabilizar o acesso das camadas populares às Universidades Públicas? Como lidar com esse conflito quando os/as estudantes dos cursinhos populares, comumente, são excedentes que ficam de fora das vagas? Além disso, quais os usos e apropriações da categoria “educação popular”, considerando a interlocução entre o movimento social e a militância partidária no cursinho e na rede? Isto posto, lancei luz a algumas elaborações discursivas, estratégias de organização e conflitos observados em campo, evidenciando o caráter plural, dinâmico e multifacetado do Cursinho Marielle Franco. 2021-10-07T17:25:21Z 2021-10-07T17:25:21Z 2021-05-31 masterThesis SANTOS, Juliette Scarlet Galvão Aires. "Ninguém fica pra trás!": o cursinho popular Marielle Franco como ação educativa. 2021. 163f. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social) - Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2021. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/43722 pt_BR Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM ANTROPOLOGIA SOCIAL |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
Etnografia Movimento social Cursinho popular |
spellingShingle |
Etnografia Movimento social Cursinho popular Santos, Juliette Scarlet Galvão Aires "Ninguém fica pra trás!": o cursinho popular Marielle Franco como ação educativa |
description |
This work is the result of an ethnography carried out at the Cursinho Popular Marielle Franco,
from Rede Emancipa, in the city of Natal, Rio Grande do Norte, with an emphasis on the
performance that I had in the field, in person and on a daily basis, during the year 2019. Rede
claims itself as a social movement of popular education that is organized nationally, mainly
through popular preparatory courses for the Enem and entrance exams, aimed at the
socioeconomically vulnerable population, black people and students from the public school
system. The research investigated some questions that surround the existence of the course:
how educational practices take place when it is necessary to criticize and denounce the
exclusionary character of entrance exams and Enem and, at the same time, the proposal to
enable the access of the lower classes to Universities Public? How to deal with this conflict
when the students of popular courses, commonly, are surpluses that are left out of the vacancies?
In addition, what are the uses and appropriations of the “popular education” category,
considering the dialogue between the social movement and the party militancy in the cram and
the network? That said, I shed light on some discursive elaborations, organizational strategies
and conflicts observed in the field, showing the plural, dynamic and multifaceted character of
Cursinho Marielle Franco. |
author2 |
Lopes, Paulo Victor Leite |
author_facet |
Lopes, Paulo Victor Leite Santos, Juliette Scarlet Galvão Aires |
format |
masterThesis |
author |
Santos, Juliette Scarlet Galvão Aires |
author_sort |
Santos, Juliette Scarlet Galvão Aires |
title |
"Ninguém fica pra trás!": o cursinho popular Marielle Franco como ação educativa |
title_short |
"Ninguém fica pra trás!": o cursinho popular Marielle Franco como ação educativa |
title_full |
"Ninguém fica pra trás!": o cursinho popular Marielle Franco como ação educativa |
title_fullStr |
"Ninguém fica pra trás!": o cursinho popular Marielle Franco como ação educativa |
title_full_unstemmed |
"Ninguém fica pra trás!": o cursinho popular Marielle Franco como ação educativa |
title_sort |
"ninguém fica pra trás!": o cursinho popular marielle franco como ação educativa |
publisher |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
publishDate |
2021 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/43722 |
work_keys_str_mv |
AT santosjuliettescarletgalvaoaires ninguemficapratrasocursinhopopularmariellefrancocomoacaoeducativa |
_version_ |
1773963559579942912 |