Orçamento Participativo:Um estudo de caso no CERES/UFRN

This study aimed to analyze the practice of budget experienced by CERES / UFRN. Searched the academic community perception and willingness to participate in the construction of the Centre's budget. All are unanimous in agreeing to transparency and greater community participation in the preparat...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Lucena, Nathália Beatriz B. Dantas
Outros Autores: Costa, Marilene B.
Formato: bachelorThesis
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/43429
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-43429
record_format dspace
spelling ri-123456789-434292023-08-14T15:31:37Z Orçamento Participativo:Um estudo de caso no CERES/UFRN Lucena, Nathália Beatriz B. Dantas Costa, Marilene B. Orçamento Participativo Gestão democrática Transparência Ceres/UFRN Administração This study aimed to analyze the practice of budget experienced by CERES / UFRN. Searched the academic community perception and willingness to participate in the construction of the Centre's budget. All are unanimous in agreeing to transparency and greater community participation in the preparation of the budget proposal. However, the study revealed that the budget is still built centrally, from a budget matrix that defines the distribution of resources to the Centres and Units Specialized Academic. Thus, much of the academic community is excluded from the process. In this sense, we have to develop a participatory budget model that includes UFRN in its entirety and not only isolated centers, since the construction of the budget by way of participation should be a forum for debate and definition of the university destinations. O presente estudo objetivou analisar a prática do orçamento vivenciada pelo CERES/UFRN. Pesquisou na comunidade acadêmica a percepção e a disposição para participar da construção do orçamento do Centro. Todos são unânimes em concordar com a transparência e maior participação da comunidade na elaboração da proposta orçamentária. No entanto, o estudo revelou que o orçamento ainda é construído de forma centralizada, a partir de uma matriz orçamentária que define a distribuição dos recursos para os Centros e Unidades Acadêmicas Especializadas. Dessa forma, grande parte da comunidade acadêmica fica excluída do processo. Neste sentido, necessário se faz desenvolver um modelo de orçamento participativo que contemple a UFRN em sua totalidade e não apenas de Centros isolados, uma vez que a construção do orçamento pela via da participação deve ser um espaço de debate e definição dos destinos da universidade. 2016-06-29T05:02:20Z 2021-10-06T11:39:34Z 2016-06-29T05:02:20Z 2021-10-06T11:39:34Z 2016 bachelorThesis 2012908050 LUCENA, Nathália Beatriz B. Dantas. Orçamento Participativo:Um estudo de caso no CERES/UFRN. 47f. 2016. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Centro de Ensino Superior do Seridó, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Currais Novos, 2016. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/43429 pt_BR openAccess application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN ADMINISTRAÇÃO
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Orçamento Participativo
Gestão democrática
Transparência
Ceres/UFRN
Administração
spellingShingle Orçamento Participativo
Gestão democrática
Transparência
Ceres/UFRN
Administração
Lucena, Nathália Beatriz B. Dantas
Orçamento Participativo:Um estudo de caso no CERES/UFRN
description This study aimed to analyze the practice of budget experienced by CERES / UFRN. Searched the academic community perception and willingness to participate in the construction of the Centre's budget. All are unanimous in agreeing to transparency and greater community participation in the preparation of the budget proposal. However, the study revealed that the budget is still built centrally, from a budget matrix that defines the distribution of resources to the Centres and Units Specialized Academic. Thus, much of the academic community is excluded from the process. In this sense, we have to develop a participatory budget model that includes UFRN in its entirety and not only isolated centers, since the construction of the budget by way of participation should be a forum for debate and definition of the university destinations.
author2 Costa, Marilene B.
author_facet Costa, Marilene B.
Lucena, Nathália Beatriz B. Dantas
format bachelorThesis
author Lucena, Nathália Beatriz B. Dantas
author_sort Lucena, Nathália Beatriz B. Dantas
title Orçamento Participativo:Um estudo de caso no CERES/UFRN
title_short Orçamento Participativo:Um estudo de caso no CERES/UFRN
title_full Orçamento Participativo:Um estudo de caso no CERES/UFRN
title_fullStr Orçamento Participativo:Um estudo de caso no CERES/UFRN
title_full_unstemmed Orçamento Participativo:Um estudo de caso no CERES/UFRN
title_sort orçamento participativo:um estudo de caso no ceres/ufrn
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2016
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/43429
work_keys_str_mv AT lucenanathaliabeatrizbdantas orcamentoparticipativoumestudodecasonoceresufrn
_version_ 1774866169471172608