Modelagem de um sistema de cogeração com motor a diesel integrado a unidade de dessalinização multi-efeito

This study aims to develop a mathematical modelation, with the aid of the Engineering Equation Solver (EES) software, of an energy cogeneration system. Reusing the energy that would be lost by the combustion gases in the energy generation process with a diesel engine, in a multi-effect desalination...

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Detalhes bibliográficos
Autor principal: Mendes, Anderson Silva
Outros Autores: Cavalcanti, Eduardo José Cidade
Formato: bachelorThesis
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/42963
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spelling ri-123456789-429632023-03-05T13:01:23Z Modelagem de um sistema de cogeração com motor a diesel integrado a unidade de dessalinização multi-efeito Modelation of a cogeneration system with a diesel engine integrated with the multi-effect desalination unit Mendes, Anderson Silva Cavalcanti, Eduardo José Cidade Lima, João Álves de Souza, Sandi Itamar Schafer de Motor diesel Dessalinização Cogeração Multi-efeitos Balanço de energia. 3.05.01.01-6 Transferência de Calor 3.05.02.01-2 Termodinâmica 3.05.04.08-2 Aproveitamento de Energia 3.05.04.05-8 Máquinas, Motores e Equipamentos This study aims to develop a mathematical modelation, with the aid of the Engineering Equation Solver (EES) software, of an energy cogeneration system. Reusing the energy that would be lost by the combustion gases in the energy generation process with a diesel engine, in a multi-effect desalination system with a thermocompressor (MED-TVC). For this, existing equations were used to define some variables presented in bibliographies, but addressing some different steps such as: modeling by the pressure of the effects in place of temperature, taking into account the differents boiling point elevation (BPE) and the heat lost by the brines that leave the effects. Even with a different approach, the results are approximated with comparatives studies as Ahmadia et al. (2020). Although the modelation works, the proposed 3-effect system, even with a gain output ration (GOR) of 4,072, it presented a very small production of distilled water of 90,9 kg/h compared to studies as Ahmadia et al. (2020) and Al-Mutaz e Wazeer (2014), which can be explained by the low mass flow of gases available from an engine diesel. Este estudo visa a realização de uma modelagem matemática, com o auxílio do software Engineering Equation Solver (EES), de um sistema de cogeração de energia. Reaproveitando a energia que seria perdida pelos gases de combustão no processo de geração de energia com um motor a diesel, em um sistema de dessalinização multi-efeito com um termocompressor de vapor (MED-TVC). Para isso, se utilizou de equacionamentos já existentes para a definição de algumas variáveis apresentadas em bibliografias, porém abordando alguns passos diferentes, como: modelagem pela pressão dos efeitos no lugar da temperatura, levando em consideração as diferentes elevações do ponto de ebulição (BPE) e o calor perdido pelas salmouras. Mesmo com uma abordagem diferente os resultados são aproximados com o estudo do Ahmadia et al. (2020). Apesar da modelagem funcionar, o sistema proposto de 3 efeitos, mesmo com uma razão de ganho de saída (GOR) de 4,072, apresentou uma produção muito pequena de água destilada em relação aos estudos do Ahmadia et al. (2020) e Al-Mutaz e Wazeer (2014), de 90,9 kg/h, que pode ser justificada pelo fluxo de massa dos gases disponível em um motor diesel. 2021-09-27T14:28:43Z 2021-10-05T15:58:24Z 2021-09-27T14:28:43Z 2021-10-05T15:58:24Z 2021-08-12 bachelorThesis 20190153240 MENDES, Anderson Silva. Modelagem de um sistema de cogeração com motor a diesel integrado a unidade de dessalinização multi-efeito. 2021. 40f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Engenharia Mecânica) - Centro de Tecnologia, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2021. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/42963 pt_BR application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Engenharia Mecânica
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Mendes, Anderson Silva
Modelagem de um sistema de cogeração com motor a diesel integrado a unidade de dessalinização multi-efeito
description This study aims to develop a mathematical modelation, with the aid of the Engineering Equation Solver (EES) software, of an energy cogeneration system. Reusing the energy that would be lost by the combustion gases in the energy generation process with a diesel engine, in a multi-effect desalination system with a thermocompressor (MED-TVC). For this, existing equations were used to define some variables presented in bibliographies, but addressing some different steps such as: modeling by the pressure of the effects in place of temperature, taking into account the differents boiling point elevation (BPE) and the heat lost by the brines that leave the effects. Even with a different approach, the results are approximated with comparatives studies as Ahmadia et al. (2020). Although the modelation works, the proposed 3-effect system, even with a gain output ration (GOR) of 4,072, it presented a very small production of distilled water of 90,9 kg/h compared to studies as Ahmadia et al. (2020) and Al-Mutaz e Wazeer (2014), which can be explained by the low mass flow of gases available from an engine diesel.
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