A necessidade de participação do Congresso Nacional no ato de denúncia dos tratados de direitos humanos: o caso da Convenção 158 da OIT

In the current context of the Brazilian legal system, the denunciation of international treaties on human rights is performed from unilateral act of the President. However, a more modern line of thinkers and jurists have defended the need for inclusion of the National Congress in the process, under...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Souza, Martynelly Dyego de
Outros Autores: Silva, Ana Marília Dutra Ferreira da
Formato: bachelorThesis
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/42727
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-42727
record_format dspace
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Convenção 158 da OIT.
Denúncia dos tratados internacionais.
Direitos Humanos.
Participação parlamentar.
Treaty-making power.
Direito. Direito Internacional Público.
spellingShingle Convenção 158 da OIT.
Denúncia dos tratados internacionais.
Direitos Humanos.
Participação parlamentar.
Treaty-making power.
Direito. Direito Internacional Público.
Souza, Martynelly Dyego de
A necessidade de participação do Congresso Nacional no ato de denúncia dos tratados de direitos humanos: o caso da Convenção 158 da OIT
description In the current context of the Brazilian legal system, the denunciation of international treaties on human rights is performed from unilateral act of the President. However, a more modern line of thinkers and jurists have defended the need for inclusion of the National Congress in the process, under penalty of violation of the constitutional text. It is proposed to analysis about the real need to involve Parliament in the act in question, through the examination of the case of Convention 158 of the ILO, the text of which was denounced by Brazil by Decree 2,100 / 1996. Through the theoretical-deductive method, carried out a study of scientific literature, case law and legislation related to the object, which underlies a critical and comparative exhibition on the theme. It is shown that international treaties formally constitutional human right cannot, under any circumstances, be the target of the complaint by Brazil, because of its equivalence constitutional amendment. In turn, it is evident that international treaties to materially constitutional human rights complaint can be targeted, but only externally, given its equivalence to constitutional rule. It also notes that this act should be supported by the inclusion of the will of the legislature in its course, based on the role played by this power in the exercise of treaty-making power, as well as a range of constitutional affections to the topic principles. It is further demonstrated that the Decree No. 2,100 / 1996 is unconstitutional not only because it represents a complaint the international treaty without the participation of the National Congress, but also for the wholesale normative text content. Finally, it concludes the unconstitutionality of the aforementioned decree, returning to Convention 158 of the ILO internal validity, with retroactive effects. It also concludes that, in the external environment, in order to remedy the irregularity inherent to the absence of legislative involvement in the said complaint process, should the President protocol a new standard text ratification request before the ILO.
author2 Silva, Ana Marília Dutra Ferreira da
author_facet Silva, Ana Marília Dutra Ferreira da
Souza, Martynelly Dyego de
format bachelorThesis
author Souza, Martynelly Dyego de
author_sort Souza, Martynelly Dyego de
title A necessidade de participação do Congresso Nacional no ato de denúncia dos tratados de direitos humanos: o caso da Convenção 158 da OIT
title_short A necessidade de participação do Congresso Nacional no ato de denúncia dos tratados de direitos humanos: o caso da Convenção 158 da OIT
title_full A necessidade de participação do Congresso Nacional no ato de denúncia dos tratados de direitos humanos: o caso da Convenção 158 da OIT
title_fullStr A necessidade de participação do Congresso Nacional no ato de denúncia dos tratados de direitos humanos: o caso da Convenção 158 da OIT
title_full_unstemmed A necessidade de participação do Congresso Nacional no ato de denúncia dos tratados de direitos humanos: o caso da Convenção 158 da OIT
title_sort necessidade de participação do congresso nacional no ato de denúncia dos tratados de direitos humanos: o caso da convenção 158 da oit
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2015
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/42727
work_keys_str_mv AT souzamartynellydyegode anecessidadedeparticipacaodocongressonacionalnoatodedenunciadostratadosdedireitoshumanosocasodaconvencao158daoit
AT souzamartynellydyegode theneedforparticipationofthenationalcongressindenouncingtheactofhumanrightstreatiesthecaseofconvention158oftheilo
AT souzamartynellydyegode necessidadedeparticipacaodocongressonacionalnoatodedenunciadostratadosdedireitoshumanosocasodaconvencao158daoit
_version_ 1773962647869325312
spelling ri-123456789-427272021-10-05T15:19:53Z A necessidade de participação do Congresso Nacional no ato de denúncia dos tratados de direitos humanos: o caso da Convenção 158 da OIT The need for participation of the National Congress in denouncing the act of human rights treaties : the case of Convention 158 of the ILO Souza, Martynelly Dyego de Silva, Ana Marília Dutra Ferreira da Silva, Ana Marília Dutra Ferreira da Dantas, Thomas Kefas de Souza Lins, Bruno Jorge Rijo Lamenha Convenção 158 da OIT. Denúncia dos tratados internacionais. Direitos Humanos. Participação parlamentar. Treaty-making power. Direito. Direito Internacional Público. In the current context of the Brazilian legal system, the denunciation of international treaties on human rights is performed from unilateral act of the President. However, a more modern line of thinkers and jurists have defended the need for inclusion of the National Congress in the process, under penalty of violation of the constitutional text. It is proposed to analysis about the real need to involve Parliament in the act in question, through the examination of the case of Convention 158 of the ILO, the text of which was denounced by Brazil by Decree 2,100 / 1996. Through the theoretical-deductive method, carried out a study of scientific literature, case law and legislation related to the object, which underlies a critical and comparative exhibition on the theme. It is shown that international treaties formally constitutional human right cannot, under any circumstances, be the target of the complaint by Brazil, because of its equivalence constitutional amendment. In turn, it is evident that international treaties to materially constitutional human rights complaint can be targeted, but only externally, given its equivalence to constitutional rule. It also notes that this act should be supported by the inclusion of the will of the legislature in its course, based on the role played by this power in the exercise of treaty-making power, as well as a range of constitutional affections to the topic principles. It is further demonstrated that the Decree No. 2,100 / 1996 is unconstitutional not only because it represents a complaint the international treaty without the participation of the National Congress, but also for the wholesale normative text content. Finally, it concludes the unconstitutionality of the aforementioned decree, returning to Convention 158 of the ILO internal validity, with retroactive effects. It also concludes that, in the external environment, in order to remedy the irregularity inherent to the absence of legislative involvement in the said complaint process, should the President protocol a new standard text ratification request before the ILO. No contexto atual do ordenamento jurídico brasileiro, a denúncia dos tratados internacionais de direitos humanos é realizada a partir de ato unilateral do Presidente da República. Entretanto, uma linha mais moderna de pensadores e juristas vêm defendendo a necessidade de inclusão do Congresso Nacional nesse processo, sob pena de violação ao texto constitucional. Propõe-se a análise acerca da real necessidade de participação do Parlamento no ato em questão, por intermédio do exame do caso da Convenção 158 da OIT, cujo texto foi denunciado pelo Brasil pelo Decreto 2.100/1996. Através do método teórico-dedutivo, realiza-se um estudo da produção científica, jurisprudencial e legislativa correlata ao objeto, o qual fundamenta uma exposição crítica e comparativa sobre o tema proposto. Demonstra-se que os tratados internacionais de direito humanos formalmente constitucionais não podem, em nenhuma hipótese, ser alvo de denúncia pelo Brasil, em virtude de sua equivalência a emenda constitucional. Por seu turno, evidencia-se que os tratados internacionais de direitos humanos materialmente constitucionais podem ser alvo de denúncia, contudo apenas no plano externo, ante sua equivalência a norma constitucional. Verifica-se também que este ato deve estar respaldado pela inclusão da vontade do Poder Legislativo em seu trâmite, com base no papel assumido por este poder no exercício do treaty-making power, além de uma gama de princípios constitucionais afetos ao tema. Demonstra-se ainda que o Decreto nº 2.100/1996 é inconstitucional, não apenas por representar uma denúncia a tratado internacional sem a participação do Congresso Nacional, mas também pelo conteúdo do texto normativo atacado. Ao final, conclui-se pela inconstitucionalidade do já referido decreto, devolvendo à Convenção 158 da OIT vigência interna, com efeitos ex tunc. Assenta-se que, no âmbito externo, a fim de sanar a irregularidade quanto à ausência de participação do Legislativo no dito processo de denúncia, deve o Presidente da República protocolar novo pedido de ratificação do texto convencional perante a OIT. 2015-12-10T13:29:01Z 2021-10-05T15:19:53Z 2015-12-10T13:29:01Z 2021-10-05T15:19:53Z 2015-11-26 bachelorThesis 2011041435 Souza, Martynelly Dyego de. A necessidade de participação do Congresso Nacional no ato de denúncia dos tratados internacionais de direitos humanos: caso da convenção 158 da OIT / Martynelly Dyego de Souza. - Caicó: UFRN, 2015. 93f. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/42727 pt_BR openAccess application/octet-stream Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Direito