Discussões de gênero na escola?: professoras/es criam estratégias de silenciamento e/ou de fuga

The school is an environment in which different types of ideas circulate that seek to embrace the reality of the students, because of that, considering gender as the identity of the subjects and as a constituent part of the reality of these, the present article aims to present and analyze the way in...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Nobre, Layla Isidro Lins Farias
Outros Autores: Ribeiro, Vândiner
Formato: bachelorThesis
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/42595
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-42595
record_format dspace
spelling ri-123456789-425952021-10-05T15:04:01Z Discussões de gênero na escola?: professoras/es criam estratégias de silenciamento e/ou de fuga Nobre, Layla Isidro Lins Farias Ribeiro, Vândiner Soares Junior, Azemar dos Santos Freitas, Daniela Amaral Silva Gênero Gender Educação Sexualities Sexualidades Education Anos finais do ensino fundamental Elementary school The school is an environment in which different types of ideas circulate that seek to embrace the reality of the students, because of that, considering gender as the identity of the subjects and as a constituent part of the reality of these, the present article aims to present and analyze the way in which elementary school teachers have understood and discussed genders and sexualities issues in the school environment. For this, interviews were conducted with nineteen teachers who work in four public and private schools in the municipalities of Natal and Parnamirim, in the state of Rio Grande do Norte. The data were analyzed in a qualitative way, enabling the qualification of the experiences of these subjects and their understandings around the central question. For this, we dialogued with Louro (1997, 2000, 2008), Butler (2000, 2003), Beauvoir (1949), among other scholars. The results demonstrate that the main obstacles for this discussion to have a place in the school environment are the lack of knowledge about gender, by teachers and the school community, and the silence that is imposed on this theme by the traditional discourse and religious movement that circulates in our society. A escola é um ambiente em que circulam diferentes tipos de ideias que buscam abarcar a realidade das/os alunas/os, diante disso, considerando gênero como identidade do sujeito, ou seja, parte constituinte da realidade dessas/es, o presente artigo tem como objetivo apresentar e analisar a forma com que professoras/es dos anos finais do ensino fundamental têm compreendido e discutido questões de gêneros e sexualidades no ambiente escolar. Para isso, foram realizadas entrevistas com dezenove professoras/es que atuam em quatro escolas, públicas e privadas, dos municípios de Natal e Parnamirim, no estado do Rio Grande do Norte. Os dados foram analisados de forma qualitativa, possibilitando a qualificação das vivências desses sujeitos e suas compreensões em torno da questão central. Para isso, dialogamos com Louro (1997, 2000, 2008), Butler (2000, 2003), Beauvoir (1949), dentre outros estudiosos da temática. Os resultados demonstram que os principais entraves para que essas discussões tenha espaço no ambiente escolar são a falta de conhecimento que se há acerca de gênero, por parte das/os professores e da comunidade escolar, e o silenciamento que é imposto a esse tema pelo discurso tradicional e religioso que circula na nossa sociedade. 2019-07-23T17:02:57Z 2021-10-05T15:04:01Z 2019-07-23T17:02:57Z 2021-10-05T15:04:01Z 2018-12-11 bachelorThesis 2015054763 NOBRE, Layla Isidro Lins Farias. Discussões de gênero na escola?: professoras/es criam estratégias de silenciamento e/ou de fuga. 2018. 29 f. TCC (Graduação) - Curso de Pedagogia, Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2018. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/42595 pt_BR application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Pedagogia
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Gênero
Gender
Educação
Sexualities
Sexualidades
Education
Anos finais do ensino fundamental
Elementary school
spellingShingle Gênero
Gender
Educação
Sexualities
Sexualidades
Education
Anos finais do ensino fundamental
Elementary school
Nobre, Layla Isidro Lins Farias
Discussões de gênero na escola?: professoras/es criam estratégias de silenciamento e/ou de fuga
description The school is an environment in which different types of ideas circulate that seek to embrace the reality of the students, because of that, considering gender as the identity of the subjects and as a constituent part of the reality of these, the present article aims to present and analyze the way in which elementary school teachers have understood and discussed genders and sexualities issues in the school environment. For this, interviews were conducted with nineteen teachers who work in four public and private schools in the municipalities of Natal and Parnamirim, in the state of Rio Grande do Norte. The data were analyzed in a qualitative way, enabling the qualification of the experiences of these subjects and their understandings around the central question. For this, we dialogued with Louro (1997, 2000, 2008), Butler (2000, 2003), Beauvoir (1949), among other scholars. The results demonstrate that the main obstacles for this discussion to have a place in the school environment are the lack of knowledge about gender, by teachers and the school community, and the silence that is imposed on this theme by the traditional discourse and religious movement that circulates in our society.
author2 Ribeiro, Vândiner
author_facet Ribeiro, Vândiner
Nobre, Layla Isidro Lins Farias
format bachelorThesis
author Nobre, Layla Isidro Lins Farias
author_sort Nobre, Layla Isidro Lins Farias
title Discussões de gênero na escola?: professoras/es criam estratégias de silenciamento e/ou de fuga
title_short Discussões de gênero na escola?: professoras/es criam estratégias de silenciamento e/ou de fuga
title_full Discussões de gênero na escola?: professoras/es criam estratégias de silenciamento e/ou de fuga
title_fullStr Discussões de gênero na escola?: professoras/es criam estratégias de silenciamento e/ou de fuga
title_full_unstemmed Discussões de gênero na escola?: professoras/es criam estratégias de silenciamento e/ou de fuga
title_sort discussões de gênero na escola?: professoras/es criam estratégias de silenciamento e/ou de fuga
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2019
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/42595
work_keys_str_mv AT nobrelaylaisidrolinsfarias discussoesdegeneronaescolaprofessorasescriamestrategiasdesilenciamentoeoudefuga
_version_ 1773967197296656384