Inclusão do aluno com deficiência visual na sala de aula regular: a dimensão legal face à realidade relatada

The inclusion of the visually impaired student in regular classrooms, provided in the 1988 Federal Constitution(CF/88) and the Law on Guidelines and Bases of National Education (LDBEN-No. 9394/96), is a process that presents disparities between legislation and reality. The objective of this study is...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Barbosa, Emanuelle Katiane de Souza
Outros Autores: Guedes, Gilmar Barbosa
Formato: bachelorThesis
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/42565
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-42565
record_format dspace
spelling ri-123456789-425652021-10-05T15:01:41Z Inclusão do aluno com deficiência visual na sala de aula regular: a dimensão legal face à realidade relatada Barbosa, Emanuelle Katiane de Souza Guedes, Gilmar Barbosa Marcos Torres Carneiro Guedes, Gilmar Barbosa Barbosa, Janaina Lopes Carneiro, Marcos Torres Inclusão Deficiente visual, Educação Inclusiva The inclusion of the visually impaired student in regular classrooms, provided in the 1988 Federal Constitution(CF/88) and the Law on Guidelines and Bases of National Education (LDBEN-No. 9394/96), is a process that presents disparities between legislation and reality. The objective of this study is to analyze the inclusion of the visually impaired in regular education and to understand how their role is fundamental so that the right to equality, democratic coexistence and the right to learn are maintained and respected, as well as showing to the institutions (public and private) that inclusion is not only enroll the disabled, but serve him in his needs. Another very important standpoint is the family, that must have integrated on it’s roots, the notion that it is the link between the school (teacher and other students) and the visually impaired. The analysis developed in this study showed that there are those who seek to reduce the distance between what the legislation wants as inclusion - participation, understanding, orientation, reception, development and continuing education - and reality, which presents education professionals who still exclude the disabled visual and maintain a retrograde thinking that the school should shape the child. Only the methodological innovation and the change mind, plus the qualification of the education professionals can make the inclusion of the visually impaired in the socio-educational scope. A inclusão do aluno com deficiência visual nas salas de aula regulares, prevista na Constituição Federal de 1988(CF/88) e na Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDBEN-Nº9394/96), é um processo que apresenta disparidades entre a legislação e a realidade vivenciada. O objetivo deste trabalho é analisar a inclusão dos deficientes visuais no ensino regular e compreender como seu papel é fundamental para que o direito à igualdade, à convivência democrática, ao aprendizado sejam mantidos e respeitados, assim como também mostrar às instituições (pública e privada) que inclusão não é apenas matricular o deficiente, mas atendê-lo em suas necessidades. Outro ponto de muita importância é a família, que deve ter integrada em suas raízes a noção de que é o elo entre a escola (professor e outros alunos) e o deficiente visual. A análise desenvolvida neste trabalho mostrou que há quem procure diminuir a distância entre o que a legislação quer como inclusão – participação, compreensão, orientação, acolhimento, desenvolvimento e formação continuada – e a realidade, a qual apresenta profissionais da educação que ainda excluem o deficiente visual e mantêm um pensamento retrógrado de que a criança deve moldar-se à escola. Somente a inovação metodológica e a mudança de pensamento, somadas à qualificação dos profissionais da educação podem gerar a inclusão do deficiente visual no âmbito socio educacional. 2018-08-15T14:32:12Z 2021-10-05T15:01:41Z 2018-08-15T14:32:12Z 2021-10-05T15:01:41Z 2018 bachelorThesis 2013032257 BARBOSA, Emanuelle Katiane de Souza. Inclusão do aluno com deficiência visual na sala de aula regular: a dimensão legal face à realidade relatada. 2018. 30 f. TCC (Graduação) - Curso de Pedagogia, Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2018. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/42565 pt_BR openAccess application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Pedagogia
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Inclusão
Deficiente visual,
Educação Inclusiva
spellingShingle Inclusão
Deficiente visual,
Educação Inclusiva
Barbosa, Emanuelle Katiane de Souza
Inclusão do aluno com deficiência visual na sala de aula regular: a dimensão legal face à realidade relatada
description The inclusion of the visually impaired student in regular classrooms, provided in the 1988 Federal Constitution(CF/88) and the Law on Guidelines and Bases of National Education (LDBEN-No. 9394/96), is a process that presents disparities between legislation and reality. The objective of this study is to analyze the inclusion of the visually impaired in regular education and to understand how their role is fundamental so that the right to equality, democratic coexistence and the right to learn are maintained and respected, as well as showing to the institutions (public and private) that inclusion is not only enroll the disabled, but serve him in his needs. Another very important standpoint is the family, that must have integrated on it’s roots, the notion that it is the link between the school (teacher and other students) and the visually impaired. The analysis developed in this study showed that there are those who seek to reduce the distance between what the legislation wants as inclusion - participation, understanding, orientation, reception, development and continuing education - and reality, which presents education professionals who still exclude the disabled visual and maintain a retrograde thinking that the school should shape the child. Only the methodological innovation and the change mind, plus the qualification of the education professionals can make the inclusion of the visually impaired in the socio-educational scope.
author2 Guedes, Gilmar Barbosa
author_facet Guedes, Gilmar Barbosa
Barbosa, Emanuelle Katiane de Souza
format bachelorThesis
author Barbosa, Emanuelle Katiane de Souza
author_sort Barbosa, Emanuelle Katiane de Souza
title Inclusão do aluno com deficiência visual na sala de aula regular: a dimensão legal face à realidade relatada
title_short Inclusão do aluno com deficiência visual na sala de aula regular: a dimensão legal face à realidade relatada
title_full Inclusão do aluno com deficiência visual na sala de aula regular: a dimensão legal face à realidade relatada
title_fullStr Inclusão do aluno com deficiência visual na sala de aula regular: a dimensão legal face à realidade relatada
title_full_unstemmed Inclusão do aluno com deficiência visual na sala de aula regular: a dimensão legal face à realidade relatada
title_sort inclusão do aluno com deficiência visual na sala de aula regular: a dimensão legal face à realidade relatada
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2018
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/42565
work_keys_str_mv AT barbosaemanuellekatianedesouza inclusaodoalunocomdeficienciavisualnasaladeaularegularadimensaolegalfacearealidaderelatada
_version_ 1773961435617951744