Matemática e Literatura Infantil: entrelaçamentos possíveis

Children's literature plays an important role in the teaching-learning process and contributes to the individual's intellectual, cognitive, social and cultural development. Based on this assumption, the present study aims to analyze the articulation between children's literature and m...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Costa, Milena Oliveira da
Outros Autores: Borowsky, Halana Garcez
Formato: bachelorThesis
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/42422
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-42422
record_format dspace
spelling ri-123456789-424222021-10-05T14:53:28Z Matemática e Literatura Infantil: entrelaçamentos possíveis Costa, Milena Oliveira da Borowsky, Halana Garcez Borowsky, Halana Garcez Gomes, Luanna Priscila da Silva Binsfeld, Carine Daiana Educação Matemática. Literatura Infantil. PNLD Literário. Children's literature plays an important role in the teaching-learning process and contributes to the individual's intellectual, cognitive, social and cultural development. Based on this assumption, the present study aims to analyze the articulation between children's literature and mathematical education in the collection of PNLD Literary-2018 works, mod an interdisciplinary teaching proposal. The research was developed based on theoretical conceptions such as: Fiorentini (1995), Smole (2007), Amarilha (2000), Passos (2002) among other renowned authors in the field of education. The methodological approach is of a qualitative nature, the research was conducted through investigation and careful investigation of six literary books aimed at the literacy cycle. From the analysis of the data, we can see how the potential of children's literature for learning to decrease in the various fields of knowledge, as well as their contributions in mathematical education, which consists in the development of skills in the area such as: classifying, ordering, raising hypotheses, interpreting and formulating problems through children's stories. A literatura infantil exerce um importante papel no processo de ensino-aprendizagem e, contribui para o desenvolvimento intelectual, cognitivo, social e cultural do indivíduo. Partindo desse pressuposto o presente estudo tem por objetivo analisar a articulação entre literatura infantil e a educação matemática no acervo de obras do PNLD Literário-2018, apresentando uma proposta de ensino interdisciplinar. A pesquisa foi desenvolvida baseando-se em concepções de teóricos como: Fiorentini (1995), Smole (2007), Amarilha (2000), Passos (2002) dentre outros autores renomados da área da educação. A abordagem metodológica é de cunho qualitativo, o encaminhamento da pesquisa se deu pela exploração e investigação criteriosa de seis livros literários voltados para o ciclo de alfabetização. A partir da análise dos dados constatamos as potencialidades da literatura infantil para uma aprendizagem significativa nos variados campos do conhecimento como também as suas contribuições na educação matemática no que consiste o desenvolvimento de habilidades da área como: classificar, ordenar, levantar hipóteses, interpretar e formular problemas através das histórias infantis. 2021-01-26T12:54:00Z 2021-10-05T14:53:28Z 2021-01-26T12:54:00Z 2021-10-05T14:53:28Z 2020-12-09 bachelorThesis 20150147865 COSTA, Milena Oliveira da. Matemática e Literatura Infantil: entrelaçamentos possíveis. 2020. 50 f. TCC (Graduação) - Curso de Pedagogia, Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2020. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/42422 pt_BR Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Pedagogia
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Educação Matemática.
Literatura Infantil.
PNLD Literário.
spellingShingle Educação Matemática.
Literatura Infantil.
PNLD Literário.
Costa, Milena Oliveira da
Matemática e Literatura Infantil: entrelaçamentos possíveis
description Children's literature plays an important role in the teaching-learning process and contributes to the individual's intellectual, cognitive, social and cultural development. Based on this assumption, the present study aims to analyze the articulation between children's literature and mathematical education in the collection of PNLD Literary-2018 works, mod an interdisciplinary teaching proposal. The research was developed based on theoretical conceptions such as: Fiorentini (1995), Smole (2007), Amarilha (2000), Passos (2002) among other renowned authors in the field of education. The methodological approach is of a qualitative nature, the research was conducted through investigation and careful investigation of six literary books aimed at the literacy cycle. From the analysis of the data, we can see how the potential of children's literature for learning to decrease in the various fields of knowledge, as well as their contributions in mathematical education, which consists in the development of skills in the area such as: classifying, ordering, raising hypotheses, interpreting and formulating problems through children's stories.
author2 Borowsky, Halana Garcez
author_facet Borowsky, Halana Garcez
Costa, Milena Oliveira da
format bachelorThesis
author Costa, Milena Oliveira da
author_sort Costa, Milena Oliveira da
title Matemática e Literatura Infantil: entrelaçamentos possíveis
title_short Matemática e Literatura Infantil: entrelaçamentos possíveis
title_full Matemática e Literatura Infantil: entrelaçamentos possíveis
title_fullStr Matemática e Literatura Infantil: entrelaçamentos possíveis
title_full_unstemmed Matemática e Literatura Infantil: entrelaçamentos possíveis
title_sort matemática e literatura infantil: entrelaçamentos possíveis
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2021
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/42422
work_keys_str_mv AT costamilenaoliveirada matematicaeliteraturainfantilentrelacamentospossiveis
_version_ 1773958368264716288