Alfabetização da criança com deficiência intelectual: um olhar para a escrita no contexto inclusivo

The research on basic literacy of students with intellectual disability (ID) highlight a narrow relationship between basic literacy and broadening of the participation of these subjects in the core of literate societies. The present work aims at investigating the process of written language acquisit...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Silva, Ritiane Medeiros da
Outros Autores: Magalhães, Rita de Cássia Barbosa Paiva
Formato: bachelorThesis
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/42372
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-42372
record_format dspace
spelling ri-123456789-423722021-10-05T14:51:29Z Alfabetização da criança com deficiência intelectual: um olhar para a escrita no contexto inclusivo Silva, Ritiane Medeiros da Magalhães, Rita de Cássia Barbosa Paiva Magalhães, Rita de Cássia Barbosa Paiva Guerra, Eliana Costa Fonseca, Géssica Fabiely Alfabetização. Basic Literacy. Inclusão. Inclusion. Deficiência Intelectual. Intellectual deficiency. Síndrome de Down. Down Syndrome. The research on basic literacy of students with intellectual disability (ID) highlight a narrow relationship between basic literacy and broadening of the participation of these subjects in the core of literate societies. The present work aims at investigating the process of written language acquisition of students enrolled in an elementary school class, with emphasis on the child with Down Syndrome (DS), using a pedagogical intervention. The work substantiates itself under the optic of the social qualitative research, using data collection instruments such as observations, field diaries, interviews and voice and video recordings, as well as a bibliographic search which sought to concatenate the findings wit the observed data. The locus of the investigation is a fourth-grade class from elementary school from a regular school institution, located in the city of Natal. The class has two teachers and nineteen enrolled students, having a girl with DS. The results showed to us that the girl is at the brink of a qualitative leap to understand the variations of the quantitative letters and realization of spelling adjustments, such as the majority of children from the class who do not have deficiencies. We infer that kids with or without DS have similar paths on the process of acquisition and construction of written language, needing their subjectivities and capabilities to be considered in the evaluative process of basic literacy. As pesquisas sobre a alfabetização de estudantes com deficiência intelectual (DI) evidenciam um estreito relacionamento entre a alfabetização e a ampliação da participação desses sujeitos no cerne de uma sociedade letrada. O presente trabalho tem como objetivo investigar o processo de aquisição da língua escrita de estudantes matriculados em uma turma do ensino fundamental, com ênfase na criança com Síndrome de Down (SD), utilizando uma intervenção pedagógica. O trabalho consubstancia-se sob a óptica da pesquisa social qualitativa, utilizando instrumentos de coletas de dados como observações, diários de campos, entrevistas e gravações de áudio/vídeo na referida turma.Também realizamos um levantamento bibliográfico que buscou concatenar os achados com os dados observados. O lócus da investigação é uma turma do quarto ano do ensino fundamental de uma instituição de ensino regular, localizada na cidade de Natal. A turma conta com duas professoras e dezenove estudantes matriculados, tendo uma menina com SD. Os resultados nos mostram que a garota com SD encontra-se na iminência de um salto qualitativo para compreender as variações dos quantitativos de letras e realização dos ajustes ortográficos, como a maior parte das crianças da turma que não têm deficiências. Inferimos que as crianças com SD e sem SD têm caminhos semelhantes no processo de aquisição e construção da língua escrita, necessitando que suas subjetividades e potencialidades sejam consideradas no processo avaliativo da alfabetização. 2020-12-28T20:18:10Z 2021-10-05T14:51:29Z 2020-12-28T20:18:10Z 2021-10-05T14:51:29Z 2020-12-04 bachelorThesis 20155137861 Silva, Ritiane Medeiros da. Alfabetização da criança com deficiência intelectual: um olhar para a escrita no contexto inclusivo. 2020. 85 f. TCC (Graduação) - Curso de Pedagogia, Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2020. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/42372 pt_BR Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Pedagogia
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Alfabetização.
Basic Literacy.
Inclusão.
Inclusion.
Deficiência Intelectual.
Intellectual deficiency.
Síndrome de Down.
Down Syndrome.
spellingShingle Alfabetização.
Basic Literacy.
Inclusão.
Inclusion.
Deficiência Intelectual.
Intellectual deficiency.
Síndrome de Down.
Down Syndrome.
Silva, Ritiane Medeiros da
Alfabetização da criança com deficiência intelectual: um olhar para a escrita no contexto inclusivo
description The research on basic literacy of students with intellectual disability (ID) highlight a narrow relationship between basic literacy and broadening of the participation of these subjects in the core of literate societies. The present work aims at investigating the process of written language acquisition of students enrolled in an elementary school class, with emphasis on the child with Down Syndrome (DS), using a pedagogical intervention. The work substantiates itself under the optic of the social qualitative research, using data collection instruments such as observations, field diaries, interviews and voice and video recordings, as well as a bibliographic search which sought to concatenate the findings wit the observed data. The locus of the investigation is a fourth-grade class from elementary school from a regular school institution, located in the city of Natal. The class has two teachers and nineteen enrolled students, having a girl with DS. The results showed to us that the girl is at the brink of a qualitative leap to understand the variations of the quantitative letters and realization of spelling adjustments, such as the majority of children from the class who do not have deficiencies. We infer that kids with or without DS have similar paths on the process of acquisition and construction of written language, needing their subjectivities and capabilities to be considered in the evaluative process of basic literacy.
author2 Magalhães, Rita de Cássia Barbosa Paiva
author_facet Magalhães, Rita de Cássia Barbosa Paiva
Silva, Ritiane Medeiros da
format bachelorThesis
author Silva, Ritiane Medeiros da
author_sort Silva, Ritiane Medeiros da
title Alfabetização da criança com deficiência intelectual: um olhar para a escrita no contexto inclusivo
title_short Alfabetização da criança com deficiência intelectual: um olhar para a escrita no contexto inclusivo
title_full Alfabetização da criança com deficiência intelectual: um olhar para a escrita no contexto inclusivo
title_fullStr Alfabetização da criança com deficiência intelectual: um olhar para a escrita no contexto inclusivo
title_full_unstemmed Alfabetização da criança com deficiência intelectual: um olhar para a escrita no contexto inclusivo
title_sort alfabetização da criança com deficiência intelectual: um olhar para a escrita no contexto inclusivo
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2020
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/42372
work_keys_str_mv AT silvaritianemedeirosda alfabetizacaodacriancacomdeficienciaintelectualumolharparaaescritanocontextoinclusivo
_version_ 1773963557406244864