O Desenho infantil e sua contribuição para a aprendizagem
This article purpose is to show the children’s contribution in drawings as a way to offer many opportunities for learning, contributing for the reading and writing acquisition and children’s development. For this study it was necessary, based on the qualitative approach research comes education, a b...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Outros Autores: | |
Formato: | bachelorThesis |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/42310 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-42310 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
ri-123456789-423102021-10-05T14:49:14Z O Desenho infantil e sua contribuição para a aprendizagem Costa, Manuella Fahianny Medeiros Araújo, Jacyene Melo de Oliveira Araújo, Jacyene Melo de Oliveira Vieira, Giane Bezerra Ramalho, Ivone Priscilla de Castro Desenho Infantil Linguagem Alfabetização e Escrita This article purpose is to show the children’s contribution in drawings as a way to offer many opportunities for learning, contributing for the reading and writing acquisition and children’s development. For this study it was necessary, based on the qualitative approach research comes education, a bibliographical research through a literature review, and for that, we had as guiding factors: Piaget (2004), Freire (1996), Sans , Moreira (1983), Luquet (1969), Ferreira (2005), among others that anchored us in the approaches on the subject. Therefore, we discuss some relevant points about the use children's drawing in the literacy process, directed in the school in the good way, develops the different languages of the child in this period. We also present the meaning of drawing for the child and the importance in children's drawing in literacy. In addition, we show the child's drawing as a graphic and artistic language and it contributes significantly to the language and writing construction, as well, to assist in the motor coordination child, especially in literacy, revealing the free manifestation to the child, designed without use models and according to their development in the graphics phases. O presente artigo tem como finalidade mostrar a contribuição do desenho infantil como forma de oferecer muitas oportunidades para a aprendizagem, contribuindo para a aquisição da leitura e da escrita na alfabetização e para o desenvolvimento da criança. Para esse estudo foi necessário, com base na abordagem qualitativa de pesquisa vem educação, fazer uma pesquisa bibliográfica através de uma revisão de literatura, e, para isso, tivemos como norteadores: Piaget (2004), Freire (1996), Sans (2009), Moreira (1983), Luquet (1969), Ferreira (2005), entre outros que nos ancoraram nas abordagens sobre o tema estudado. Assim, discutimos alguns pontos relevantes sobre a utilização do desenho infantil no processo de alfabetização, pois o mesmo, se bem direcionado na escola, desenvolve as diferentes linguagens da criança neste período. Apresentamos também o significado do desenho para a criança e a importância do desenho infantil na alfabetização. Ademais, mostramos o desenho infantil enquanto linguagem gráfica e artística e que o mesmo contribui significativamente para a construção da linguagem e da escrita, além de auxiliar na coordenação motora da criança, principalmente na alfabetização, revelando a manifestação livre da criança a partir do seu desenho sem o uso de modelos e de acordo com o seu desenvolvimento nas fases do grafismo. 2018-02-21T14:10:24Z 2021-10-05T14:49:14Z 2018-02-21T14:10:24Z 2021-10-05T14:49:14Z 2017-12-06 bachelorThesis 2012958220 COSTA, Manuella Fahianny Medeiros. O Desenho infantil e sua contribuição para a aprendizagem. 2017. 24 f. TCC (Graduação) - Curso de Pedagogia, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2017. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/42310 pt_BR openAccess An error occurred getting the license - uri. application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN pedagogia |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
Desenho Infantil Linguagem Alfabetização e Escrita |
spellingShingle |
Desenho Infantil Linguagem Alfabetização e Escrita Costa, Manuella Fahianny Medeiros O Desenho infantil e sua contribuição para a aprendizagem |
description |
This article purpose is to show the children’s contribution in drawings as a way to offer many opportunities for learning, contributing for the reading and writing acquisition and children’s development. For this study it was necessary, based on the qualitative approach research comes education, a bibliographical research through a literature review, and for that, we had as guiding factors: Piaget (2004), Freire (1996), Sans , Moreira (1983), Luquet (1969), Ferreira (2005), among others that anchored us in the approaches on the subject. Therefore, we discuss some relevant points about the use children's drawing in the literacy process, directed in the school in the good way, develops the different languages of the child in this period. We also present the meaning of drawing for the child and the importance in children's drawing in literacy. In addition, we show the child's drawing as a graphic and artistic language and it contributes significantly to the language and writing construction, as well, to assist in the motor coordination child, especially in literacy, revealing the free manifestation to the child, designed without use models and according to their development in the graphics phases. |
author2 |
Araújo, Jacyene Melo de Oliveira |
author_facet |
Araújo, Jacyene Melo de Oliveira Costa, Manuella Fahianny Medeiros |
format |
bachelorThesis |
author |
Costa, Manuella Fahianny Medeiros |
author_sort |
Costa, Manuella Fahianny Medeiros |
title |
O Desenho infantil e sua contribuição para a aprendizagem |
title_short |
O Desenho infantil e sua contribuição para a aprendizagem |
title_full |
O Desenho infantil e sua contribuição para a aprendizagem |
title_fullStr |
O Desenho infantil e sua contribuição para a aprendizagem |
title_full_unstemmed |
O Desenho infantil e sua contribuição para a aprendizagem |
title_sort |
o desenho infantil e sua contribuição para a aprendizagem |
publisher |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
publishDate |
2018 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/42310 |
work_keys_str_mv |
AT costamanuellafahiannymedeiros odesenhoinfantilesuacontribuicaoparaaaprendizagem |
_version_ |
1773962832631562240 |