Uma experiência significativa: estimulando a autonomia da criança na educação infantil

The current research presents a reflective account of the experiences I underwent on my first year as a head teacher in Early Childhood Education, inside Fundação Marie Jost (Marie Jost Foundation), located in the city of Natal / RN. The teaching practice was carried out in Kindergarten with childre...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Viana, Huilana Sales
Outros Autores: Araújo, Jacyene Melo de Oliveira
Formato: bachelorThesis
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/42274
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-42274
record_format dspace
spelling ri-123456789-422742021-10-05T14:48:07Z Uma experiência significativa: estimulando a autonomia da criança na educação infantil Viana, Huilana Sales Araújo, Jacyene Melo de Oliveira Araújo, Jacyene Melo de Oliveira Vieira, Giane Bezerra Ramalho, Ivone Priscilla de Castro Educação Infantil Autonomia Planejamento The current research presents a reflective account of the experiences I underwent on my first year as a head teacher in Early Childhood Education, inside Fundação Marie Jost (Marie Jost Foundation), located in the city of Natal / RN. The teaching practice was carried out in Kindergarten with children between 5 and 6 years old, aiming to intervene in the construction of pupils' knowledge and autonomy. The research brings descriptions of the school characteristics, as well as practices carried out, authors and theoretical foundation that aided in the methodology, showing the capacity to build autonomous beings since childhood. Based on the National Curriculum Standards for Early Childhood Education - RCNEI(BRASIL, 1998), in addition to theorists such as Piaget (1994) and Vygotsky (1989). It was concluded, from this study, that the teacher has a primordial role in the evolutive process and in the construction of the autonomy of the children, since the child is a social being, that is constituted by the relations created throughout life. O presente trabalho apresenta um relato reflexivo das experiências vivenciadas no meu primeiro ano como professora titular na Educação Infantil, dentro da Fundação Marie Jost, localizada na cidade do Natal/RN. A prática docente foi realizada no nível V com crianças entre 5 e 6 anos, tendo a finalidade de intervir na construção do conhecimento e autonomia dos alunos. O trabalho traz descrições das características da escola, assim como práticas realizadas, autores e fundamentação teórica que auxiliaram na metodologia, mostrando a capacidade de construir seres autônomos desde a infância. Tendo como base o Referencial Curricular Nacional para Educação Infantil – RCNEI (BRASIL, 1998), além de teóricos como PIAGET (1994) e VYGOTSKY (1989). Conclui-se, a partir desse estudo, que o professor tem papel primordial no processo evolutivo e na construção da autonomia das crianças, pois, a criança é um ser social, que é constituída pelas relações criadas durante a vida. 2018-02-26T14:16:05Z 2021-10-05T14:48:07Z 2018-02-26T14:16:05Z 2021-10-05T14:48:07Z 2017-12-06 bachelorThesis 2013030913 VIANA, Huilana Sales. Uma experiência significativa: estimulando a autonomia da criança na educação infantil. 2017. TCC (Graduação) - Curso de Pedagogia, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2017. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/42274 pt_BR openAccess application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN PEDAGOGIA - PRESENCIAL
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Educação Infantil
Autonomia
Planejamento
spellingShingle Educação Infantil
Autonomia
Planejamento
Viana, Huilana Sales
Uma experiência significativa: estimulando a autonomia da criança na educação infantil
description The current research presents a reflective account of the experiences I underwent on my first year as a head teacher in Early Childhood Education, inside Fundação Marie Jost (Marie Jost Foundation), located in the city of Natal / RN. The teaching practice was carried out in Kindergarten with children between 5 and 6 years old, aiming to intervene in the construction of pupils' knowledge and autonomy. The research brings descriptions of the school characteristics, as well as practices carried out, authors and theoretical foundation that aided in the methodology, showing the capacity to build autonomous beings since childhood. Based on the National Curriculum Standards for Early Childhood Education - RCNEI(BRASIL, 1998), in addition to theorists such as Piaget (1994) and Vygotsky (1989). It was concluded, from this study, that the teacher has a primordial role in the evolutive process and in the construction of the autonomy of the children, since the child is a social being, that is constituted by the relations created throughout life.
author2 Araújo, Jacyene Melo de Oliveira
author_facet Araújo, Jacyene Melo de Oliveira
Viana, Huilana Sales
format bachelorThesis
author Viana, Huilana Sales
author_sort Viana, Huilana Sales
title Uma experiência significativa: estimulando a autonomia da criança na educação infantil
title_short Uma experiência significativa: estimulando a autonomia da criança na educação infantil
title_full Uma experiência significativa: estimulando a autonomia da criança na educação infantil
title_fullStr Uma experiência significativa: estimulando a autonomia da criança na educação infantil
title_full_unstemmed Uma experiência significativa: estimulando a autonomia da criança na educação infantil
title_sort uma experiência significativa: estimulando a autonomia da criança na educação infantil
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2018
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/42274
work_keys_str_mv AT vianahuilanasales umaexperienciasignificativaestimulandoaautonomiadacriancanaeducacaoinfantil
_version_ 1773960701514088448