A importância do brincar na educação infantil e no desenvolvimento integral da criança

The act of playing is essential for the development of children and is part of the guiding principles of the pedagogical practices that make up the curriculum proposal of Early Childhood Education (BRASIL, 2010). It is through the language of play that the child develops his autonomy, and constructs...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Paiva, Déborah Lima de
Outros Autores: Peixoto, Vanessa Alessandra Cavalcanti
Formato: bachelorThesis
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/42265
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-42265
record_format dspace
spelling ri-123456789-422652021-10-05T14:47:52Z A importância do brincar na educação infantil e no desenvolvimento integral da criança Paiva, Déborah Lima de Peixoto, Vanessa Alessandra Cavalcanti Peixoto, Vanessa Alessandra Cavalcanti Oliveira, Maria Patrícia Costa de Gomes, Luanna Priscila da Silva Brincar Educação Infantil Criança Desenvolvimento integral The act of playing is essential for the development of children and is part of the guiding principles of the pedagogical practices that make up the curriculum proposal of Early Childhood Education (BRASIL, 2010). It is through the language of play that the child develops his autonomy, and constructs his identity, becoming a creative, responsible and autonomous being, assuming other roles during the game. The purpose of this article was to analyze the importance of playing for the development and learning of children in early childhood education. Its specific purpose is to recognize the meaning of play as a form of social interaction. For this, methodologically we insert ourselves in the qualitative approach, through a bibliographical revision, based on the theoretical presuppositions of ANNING (2006), BARROS (2000), BROUGÈRE (1998), FERREIRA (2010), FONTANA (1997), SOUZA (1986), VYGOTSKY (1998) and official documents such as the National Curriculum Guidelines for Early Childhood Education (2010), National Quality Standards for Early Childhood Education (2006), National Curriculum Frameworks for Early Childhood Education (1998), National Education Guidelines and Bases Law (1996), The National Plan for Early Childhood (2010), the Child and Adolescent Statute (1990) and the Universal Declaration of the Rights of the Child - DUDC (1959). We conclude with this work that play is a powerful vehicle of experimental learning, since it allows, through the playful, to experience learning as a social process. O ato de brincar é essencial para o desenvolvimento infantil e faz parte dos eixos norteadores das práticas pedagógicas que compõem a proposta curricular da Educação Infantil (BRASIL, 2010). É através da linguagem do brincar que a criança desenvolve sua autonomia, e constrói sua identidade, tornando-se um ser criativo, responsável e autônomo, assumindo outros papéis durante a brincadeira. O presente artigo teve como objetivo analisar a importância do brincar para o desenvolvimento e aprendizagem das crianças na educação infantil. Tendo como objetivo específico reconhecer o significado da brincadeira como uma forma de interação social. Para isso, metodologicamente nos inserimos na abordagem qualitativa, por meio de revisão bibliográfica, fundamentados nos pressupostos teóricos de Anning (2006), Barros (2000), Brougère (1998), Ferreira (2010), Fontana (1997), Kishimoto (2002), Souza (1986), Vygotsky (1998) e nos documentos oficiais como as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil (2010), Parâmetros nacionais de qualidade para a educação infantil (2006), Referenciais Curriculares Nacionais para a Educação Infantil (1998), Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (1996), Plano Nacional pela Primeira Infância (2010), Estatuto da Criança e do Adolescente (1990) e a Declaração Universal dos Direitos da Criança - DUDC (1959). Concluímos com este trabalho que o brincar é um potente veículo de aprendizagem experimental, visto que permite, através do lúdico, vivenciar a aprendizagem como processo social. 2018-02-23T13:57:59Z 2021-10-05T14:47:52Z 2018-02-23T13:57:59Z 2021-10-05T14:47:52Z 2017-06-30 bachelorThesis 2010031709 PAIVA, Déborah Lima de. A importância do brincar na educação infantil e no desenvolvimento integral da criança. 2017. 19 f. TCC (Graduação) - Curso de Pedagogia, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2017. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/42265 pt_BR openAccess application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Pedagogia
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Brincar
Educação Infantil
Criança
Desenvolvimento integral
spellingShingle Brincar
Educação Infantil
Criança
Desenvolvimento integral
Paiva, Déborah Lima de
A importância do brincar na educação infantil e no desenvolvimento integral da criança
description The act of playing is essential for the development of children and is part of the guiding principles of the pedagogical practices that make up the curriculum proposal of Early Childhood Education (BRASIL, 2010). It is through the language of play that the child develops his autonomy, and constructs his identity, becoming a creative, responsible and autonomous being, assuming other roles during the game. The purpose of this article was to analyze the importance of playing for the development and learning of children in early childhood education. Its specific purpose is to recognize the meaning of play as a form of social interaction. For this, methodologically we insert ourselves in the qualitative approach, through a bibliographical revision, based on the theoretical presuppositions of ANNING (2006), BARROS (2000), BROUGÈRE (1998), FERREIRA (2010), FONTANA (1997), SOUZA (1986), VYGOTSKY (1998) and official documents such as the National Curriculum Guidelines for Early Childhood Education (2010), National Quality Standards for Early Childhood Education (2006), National Curriculum Frameworks for Early Childhood Education (1998), National Education Guidelines and Bases Law (1996), The National Plan for Early Childhood (2010), the Child and Adolescent Statute (1990) and the Universal Declaration of the Rights of the Child - DUDC (1959). We conclude with this work that play is a powerful vehicle of experimental learning, since it allows, through the playful, to experience learning as a social process.
author2 Peixoto, Vanessa Alessandra Cavalcanti
author_facet Peixoto, Vanessa Alessandra Cavalcanti
Paiva, Déborah Lima de
format bachelorThesis
author Paiva, Déborah Lima de
author_sort Paiva, Déborah Lima de
title A importância do brincar na educação infantil e no desenvolvimento integral da criança
title_short A importância do brincar na educação infantil e no desenvolvimento integral da criança
title_full A importância do brincar na educação infantil e no desenvolvimento integral da criança
title_fullStr A importância do brincar na educação infantil e no desenvolvimento integral da criança
title_full_unstemmed A importância do brincar na educação infantil e no desenvolvimento integral da criança
title_sort importância do brincar na educação infantil e no desenvolvimento integral da criança
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2018
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/42265
work_keys_str_mv AT paivadeborahlimade aimportanciadobrincarnaeducacaoinfantilenodesenvolvimentointegraldacrianca
AT paivadeborahlimade importanciadobrincarnaeducacaoinfantilenodesenvolvimentointegraldacrianca
_version_ 1773965130715889664