O papel das emoções no processo de ensino-aprendizagem na educação infantil

Considering the child as a human being able to develop from stimuli, consisting of cognitive and affective aspects and the institution of early childhood education as a place where she spends much of her time, we understand that the role of this is also to promote child development and learning base...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Lacerda, Manuela Ribeiro
Outros Autores: Peixoto, Vanessa Alessandra Cavalcanti
Formato: bachelorThesis
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/42257
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-42257
record_format dspace
spelling ri-123456789-422572021-10-05T14:47:38Z O papel das emoções no processo de ensino-aprendizagem na educação infantil Lacerda, Manuela Ribeiro Peixoto, Vanessa Alessandra Cavalcanti Peixoto, Vanessa Alessandra Cavalcanti Souza, Rutilene Santos de Gomes, Luanna Priscila da Silva Afetividade Emoções Desenvolvimento Educação Infantil Affectivity Emotions Development Child education Considering the child as a human being able to develop from stimuli, consisting of cognitive and affective aspects and the institution of early childhood education as a place where she spends much of her time, we understand that the role of this is also to promote child development and learning based on affectivity, stimulating feelings, expressions and attitudes as well as enabling the construction of knowledge. Thus, the present work is characterized as a scientific article, with the purpose of ascertaining the contributions of affectivity in the process of learning and development in early childhood education. Discussing the contributions of the emotions, from a literary and theoretical analysis based on the studies of Henri Wallon (1975, 1986, 1971, 1995), Casvão (2009), Galvão (1995), Dantas (1990, 1992) on the subject and will have a qualitative, bibliographical methodology, characterized by a research based on the official documents of early childhood education, the Law of Guidelines and Bases of Early Childhood Education (1996) and the National Curriculum Framework for Early Childhood Education (1998). Thus, we conclude that the affectivity revealed through the emotions must be valued and understood, helping the work of the teachers, being of great value to know and approach the child, that can develop in a comprehensive, integral way. In this way, affectivity is an essential component in the school environment, establishing relations of exchange in the situations of their day to day. Considerando a criança como ser humano capaz de se desenvolver a partir de estímulos, constituído por aspectos cognitivos e afetivos e a instituição de educação infantil como um local onde ela passa grande parte do seu tempo, compreendemos que o papel dessa é também promover o desenvolvimento infantil e as aprendizagens baseando-se na afetividade, no estimulo de sentimentos, expressões e atitudes assim como possibilitar a construção de conhecimentos. Desse modo, o presente trabalho caracteriza-se como um artigo cientifico, tendo como objetivo apurar o papel da afetividade no processo de aprendizagem e desenvolvimento na educação infantil. Discutindo as contribuições das emoções, a partir de uma análise literária e teórica com base nos estudos de Henri Wallon (1975; 1986; 1971; 1995), Casassus (2009), Galvão (1995), Dantas (1990; 1992) sobre o tema e terá a metodologia qualitativa, de cunho bibliográfico, caracterizado por uma pesquisa baseada nos documentos oficiais da educação infantil, Lei de Diretrizes e Bases da Educação Infantil (1996) e Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil (1998). Assim, concluímos que a afetividade revelada através das emoções deve ser valorizada e entendida, auxiliando o trabalho dos professores, sendo de grande valia para conhecer e aproximar-se da criança, que poderá desenvolver-se de forma ampla, de forma integral. Desse modo, a afetividade é um componente essencial no ambiente escolar, estabelecendo relações de trocas nas situações do seu dia a dia. 2018-03-05T13:40:56Z 2021-10-05T14:47:38Z 2018-03-05T13:40:56Z 2021-10-05T14:47:38Z 2017-12 bachelorThesis 2012957260 LACERDA, Manuela Ribeiro. O papel das emoções no processo de ensino-aprendizagem na educação infantil. 2017. 22 f Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia), Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2017. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/42257 pt_BR openAccess application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Pedagogia
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Afetividade
Emoções
Desenvolvimento
Educação Infantil
Affectivity
Emotions
Development
Child education
spellingShingle Afetividade
Emoções
Desenvolvimento
Educação Infantil
Affectivity
Emotions
Development
Child education
Lacerda, Manuela Ribeiro
O papel das emoções no processo de ensino-aprendizagem na educação infantil
description Considering the child as a human being able to develop from stimuli, consisting of cognitive and affective aspects and the institution of early childhood education as a place where she spends much of her time, we understand that the role of this is also to promote child development and learning based on affectivity, stimulating feelings, expressions and attitudes as well as enabling the construction of knowledge. Thus, the present work is characterized as a scientific article, with the purpose of ascertaining the contributions of affectivity in the process of learning and development in early childhood education. Discussing the contributions of the emotions, from a literary and theoretical analysis based on the studies of Henri Wallon (1975, 1986, 1971, 1995), Casvão (2009), Galvão (1995), Dantas (1990, 1992) on the subject and will have a qualitative, bibliographical methodology, characterized by a research based on the official documents of early childhood education, the Law of Guidelines and Bases of Early Childhood Education (1996) and the National Curriculum Framework for Early Childhood Education (1998). Thus, we conclude that the affectivity revealed through the emotions must be valued and understood, helping the work of the teachers, being of great value to know and approach the child, that can develop in a comprehensive, integral way. In this way, affectivity is an essential component in the school environment, establishing relations of exchange in the situations of their day to day.
author2 Peixoto, Vanessa Alessandra Cavalcanti
author_facet Peixoto, Vanessa Alessandra Cavalcanti
Lacerda, Manuela Ribeiro
format bachelorThesis
author Lacerda, Manuela Ribeiro
author_sort Lacerda, Manuela Ribeiro
title O papel das emoções no processo de ensino-aprendizagem na educação infantil
title_short O papel das emoções no processo de ensino-aprendizagem na educação infantil
title_full O papel das emoções no processo de ensino-aprendizagem na educação infantil
title_fullStr O papel das emoções no processo de ensino-aprendizagem na educação infantil
title_full_unstemmed O papel das emoções no processo de ensino-aprendizagem na educação infantil
title_sort o papel das emoções no processo de ensino-aprendizagem na educação infantil
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2018
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/42257
work_keys_str_mv AT lacerdamanuelaribeiro opapeldasemocoesnoprocessodeensinoaprendizagemnaeducacaoinfantil
_version_ 1773957990360023040