A ludicidade e suas contribuições na prática pedagógica da educação infantil

This monographic work aims to understand, analyze and evaluate the contribution of the ludic in the children's universe, especially in what refers to the process of child development. It is also sought to emphasize the importance of play as a teaching strategy in Early Childhood Education, taki...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Cruz, Verônica Araújo da
Outros Autores: Oliveira, Maria Patrícia Costa de
Formato: bachelorThesis
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/42203
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-42203
record_format dspace
spelling ri-123456789-422032021-10-05T14:45:55Z A ludicidade e suas contribuições na prática pedagógica da educação infantil Cruz, Verônica Araújo da Oliveira, Maria Patrícia Costa de Pereira, Uiliete Maria Silva de mendonça Batalha, Esthephania Oliveira Maia Educação Infantil Lúdico Prática pedagógica Child Education Ludic Pedagogical practice Ciências Humanas This monographic work aims to understand, analyze and evaluate the contribution of the ludic in the children's universe, especially in what refers to the process of child development. It is also sought to emphasize the importance of play as a teaching strategy in Early Childhood Education, taking into account teacher training in relation to a pedagogical practice based on the ludic. To better understand this process, in this research was used in the bibliographic and field modalities, seeking to articulate the theoretical studies with the analysis of data obtained from a questionnaire applied to the teachers of an institution of Early Childhood Education and the observations made there. Through the research based on the official documents that govern Brazilian education and in the foundations of authors such as Vygotsky (1989), Luckesi (2000), Kishimoto (2011), Almeida (1994), Barbosa (2006), Oliveira (1988), etc., we verified according to the studied school reality, that educators see great importance in the use of play as Methodological instrument and that its use combined with pedagogical activities can transform learning into a pleasurable action that produces positive results. Este trabalho monográfico tem como objetivo compreender, analisar e avaliar a contribuição do lúdico no universo infantil, sobretudo no que se reporta ao processo de desenvolvimento da criança. Procura-se ressaltar também a importância do lúdico como estratégia de ensino na Educação Infantil, levando em consideração a formação do professor com relação a uma prática pedagógica pautada no lúdico. Para melhor compreender esse processo, foi utilizada a pesquisa qualitativa nas modalidades bibliográfica e de campo, buscando com isso a articulação dos estudos teóricos com a análise de dados obtidos a partir de um questionário aplicado aos professores de uma instituição de Educação Infantil e das observações realizadas na mesma instituição. Através da pesquisa alicerçada nos documentos oficiais que rege a educação brasileira e nos fundamentos de autores como Vygotsky (1989), Luckesi (2000), Kishimoto (2011), Almeida (1994), Barbosa (2006), Oliveira (1988) etc., verificamos de acordo com a realidade escolar estudada, que os educadores veem grande importância na utilização do lúdico como instrumento metodológico e que a sua utilização aliada a atividades pedagógicas pode transformar o aprender numa ação prazerosa que produz resultados positivos. 2017-03-09T00:20:55Z 2021-10-05T14:45:55Z 2017-03-09T00:20:55Z 2021-10-05T14:45:55Z 2016-12-13 bachelorThesis 2012957564 CRUZ, Verônica Araújo da. A ludicidade e suas contribuições na prática pedagógica da educação infantil. 2016. 57 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia), Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2016. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/42203 pt_BR openAccess application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Pedagogia
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Educação Infantil
Lúdico
Prática pedagógica
Child Education
Ludic
Pedagogical practice
Ciências Humanas
spellingShingle Educação Infantil
Lúdico
Prática pedagógica
Child Education
Ludic
Pedagogical practice
Ciências Humanas
Cruz, Verônica Araújo da
A ludicidade e suas contribuições na prática pedagógica da educação infantil
description This monographic work aims to understand, analyze and evaluate the contribution of the ludic in the children's universe, especially in what refers to the process of child development. It is also sought to emphasize the importance of play as a teaching strategy in Early Childhood Education, taking into account teacher training in relation to a pedagogical practice based on the ludic. To better understand this process, in this research was used in the bibliographic and field modalities, seeking to articulate the theoretical studies with the analysis of data obtained from a questionnaire applied to the teachers of an institution of Early Childhood Education and the observations made there. Through the research based on the official documents that govern Brazilian education and in the foundations of authors such as Vygotsky (1989), Luckesi (2000), Kishimoto (2011), Almeida (1994), Barbosa (2006), Oliveira (1988), etc., we verified according to the studied school reality, that educators see great importance in the use of play as Methodological instrument and that its use combined with pedagogical activities can transform learning into a pleasurable action that produces positive results.
author2 Oliveira, Maria Patrícia Costa de
author_facet Oliveira, Maria Patrícia Costa de
Cruz, Verônica Araújo da
format bachelorThesis
author Cruz, Verônica Araújo da
author_sort Cruz, Verônica Araújo da
title A ludicidade e suas contribuições na prática pedagógica da educação infantil
title_short A ludicidade e suas contribuições na prática pedagógica da educação infantil
title_full A ludicidade e suas contribuições na prática pedagógica da educação infantil
title_fullStr A ludicidade e suas contribuições na prática pedagógica da educação infantil
title_full_unstemmed A ludicidade e suas contribuições na prática pedagógica da educação infantil
title_sort ludicidade e suas contribuições na prática pedagógica da educação infantil
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2017
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/42203
work_keys_str_mv AT cruzveronicaaraujoda aludicidadeesuascontribuicoesnapraticapedagogicadaeducacaoinfantil
AT cruzveronicaaraujoda ludicidadeesuascontribuicoesnapraticapedagogicadaeducacaoinfantil
_version_ 1773957743008284672