Transtorno de Déficit de Atenção e Hiperatividade e o uso dos jogos educativos
Article search to know the Deficit disorder and attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) and the implications for learning as well as to present the use of educational games as pedagogical alternative in the mediation of pupils learning with ADHD. Are presented theoretical conceptions on the...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Outros Autores: | |
Formato: | bachelorThesis |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/42113 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-42113 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
ri-123456789-421132021-10-05T14:28:25Z Transtorno de Déficit de Atenção e Hiperatividade e o uso dos jogos educativos Silva, Maria das Graças de Morais Campelo, Ana Íris Fernandes Campelo, Ana Íris Fernandes Lima, Bruno de Oliveira Lucena, Maria Socorro de Déficit de Atenção e Hiperatividade Jogos Recursos Didáticos Attention Deficit hyperactivit Games Didactic features Educação Article search to know the Deficit disorder and attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) and the implications for learning as well as to present the use of educational games as pedagogical alternative in the mediation of pupils learning with ADHD. Are presented theoretical conceptions on the subject. It is also considerations about the importance of games for learning and the formation of the teacher in this process. The methodology was qualitative, with the procedures to bibliographic research, constituted by lifting bibliographic studies on the subject, consisting of articles, essays, books and magazines. It is concluded that the Attention Deficit Hyperactivity Disorder and a neurobiological disorder that affects the attention, behavior and impulse control and that interferes with the cognitive development of children, not limited to childhood, may be diagnosed later in adolescents and in adults, and that the use of games and didactic indispensable resource for practicing teacher in mediation of learning of pupils with ADHD. Keywords - Attention Deficit hyperactivity. Games. Didactic features. O artigo buscar conhecer o Transtorno de Déficit de Atenção e Hiperatividade (TDAH) e as implicações para a aprendizagem, bem como, apresentar o uso de jogos educativos como alternativa pedagógica na mediação da aprendizagem de alunos com TDAH. São apresentadas concepções teóricas sobre o tema, como também considerações sobre a importância dos jogos para a aprendizagem e a formação do professor nesse processo. A metodologia utilizada foi a qualitativa, tendo como procedimentos a pesquisa bibliográfica, constituída por meio do levantamento de estudos bibliográficos sobre o tema, constando de livros e artigos diversos, Concluiu-se que o Déficit de Atenção e Hiperatividade é um transtorno neurobiológico que compromete a atenção, o comportamento e o controle de impulsos e que, interfere no desenvolvimento cognitivo de crianças, não se limitando a infância, pode ser diagnosticado mais tardiamente em adolescentes e em adultos e, que o uso de jogos é um recurso didático indispensável para a prática do professor na mediação da aprendizagem de alunos com TDAH. 2016-08-09T17:48:05Z 2021-10-05T14:28:25Z 2016-08-09T17:48:05Z 2021-10-05T14:28:25Z 2016 bachelorThesis 2012032655 SILVA, Maria das Graças de Morais. Transtorno de Déficit de Atenção e Hiperatividade e o uso dos jogos educativos. 2016. 22f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia a Distância), Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2016. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/42113 pt_BR openAccess application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Pedagogia EAD |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
Déficit de Atenção e Hiperatividade Jogos Recursos Didáticos Attention Deficit hyperactivit Games Didactic features Educação |
spellingShingle |
Déficit de Atenção e Hiperatividade Jogos Recursos Didáticos Attention Deficit hyperactivit Games Didactic features Educação Silva, Maria das Graças de Morais Transtorno de Déficit de Atenção e Hiperatividade e o uso dos jogos educativos |
description |
Article search to know the Deficit disorder and attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) and the implications for learning as well as to present the use of educational games as pedagogical alternative in the mediation of pupils learning with ADHD. Are presented theoretical conceptions on the subject. It is also considerations about the importance of games for learning and the formation of the teacher in this process. The methodology was qualitative, with the procedures to bibliographic research, constituted by lifting bibliographic studies on the subject, consisting of articles, essays, books and magazines. It is concluded that the Attention Deficit Hyperactivity Disorder and a neurobiological disorder that affects the attention, behavior and impulse control and that interferes with the cognitive development of children, not limited to childhood, may be diagnosed later in adolescents and in adults, and that the use of games and didactic indispensable resource for practicing teacher in mediation of learning of pupils with ADHD.
Keywords - Attention Deficit hyperactivity. Games. Didactic features. |
author2 |
Campelo, Ana Íris Fernandes |
author_facet |
Campelo, Ana Íris Fernandes Silva, Maria das Graças de Morais |
format |
bachelorThesis |
author |
Silva, Maria das Graças de Morais |
author_sort |
Silva, Maria das Graças de Morais |
title |
Transtorno de Déficit de Atenção e Hiperatividade e o uso dos jogos educativos |
title_short |
Transtorno de Déficit de Atenção e Hiperatividade e o uso dos jogos educativos |
title_full |
Transtorno de Déficit de Atenção e Hiperatividade e o uso dos jogos educativos |
title_fullStr |
Transtorno de Déficit de Atenção e Hiperatividade e o uso dos jogos educativos |
title_full_unstemmed |
Transtorno de Déficit de Atenção e Hiperatividade e o uso dos jogos educativos |
title_sort |
transtorno de déficit de atenção e hiperatividade e o uso dos jogos educativos |
publisher |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
publishDate |
2016 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/42113 |
work_keys_str_mv |
AT silvamariadasgracasdemorais transtornodedeficitdeatencaoehiperatividadeeousodosjogoseducativos |
_version_ |
1773959413765242880 |