A ludicidade no processo de ensino-aprendizagem na Educação Infantil

The playful in kindergarten has been fundamental and necessary technique to strengthen practices aimed at a quality learning and integral development for children. Thus, this paper aims to make an approach reflective and contextualized on child education, ludic and teaching-learning process, thus we...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Alves, Gildete Medeiros
Outros Autores: Vieira, Antônia Maíra Emelly Cabral da silva
Formato: bachelorThesis
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/42069
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-42069
record_format dspace
spelling ri-123456789-420692021-10-05T14:26:00Z A ludicidade no processo de ensino-aprendizagem na Educação Infantil Alves, Gildete Medeiros Vieira, Antônia Maíra Emelly Cabral da silva Vieira, Antônia Maíra Emelly Cabral da Silva Xavier, Carmélia Regina Silva Lima, Núzia Roberta Ludicidade Ensino Aprendizagem Playfulness Teaching Learning Educação The playful in kindergarten has been fundamental and necessary technique to strengthen practices aimed at a quality learning and integral development for children. Thus, this paper aims to make an approach reflective and contextualized on child education, ludic and teaching-learning process, thus we propose the contributions and implications of pedagogical permeated by games, toys and games, in this context, and discuss concepts and practices of teachers on the playful in educational practice. Therefore, it was necessary to follow the methodological approach that deals primarily in the literature, based on theoretical contributions as Piccolo and Moreira (2012), Vygotsky (2013), Piaget (2013), D'Avilla and Leal (2013) and reading documents such as National Curriculum Standards (1998), National Referential Curriculum for Early Childhood Education (1998), guidelines for Law and Bases of Education (1996) and the Statute of Children and Adolescents (1990). In addition, we conducted a field survey with a questionnaire, along with teachers of a public school Messiah city Targino. With all that has been studied in this research, it was understandable that to enhance the development of children educational proposals need to be designed to create opportunities activities involving playfulness. By using games, toys and games in different ways can provide cognitive advances and access to new knowledge. O lúdico na Educação Infantil tem sido técnica fundamental e necessária para fortalecer práticas que visem um aprendizado de qualidade e um desenvolvimento integral para criança. Sendo assim, este trabalho tem como objetivo principal fazer uma abordagem de forma reflexiva e contextualizada sobre a educação infantil, a ludicidade e processo ensino-aprendizagem. desse modo, propomos apresentar as contribuições e implicações do fazer pedagógico permeado pelos jogos, brinquedos e brincadeiras e nesse contexto, discutir sobre concepções e práticas de professoras sobre o lúdico na prática educativa. Para tanto, foi necessário seguir o percurso metodológico que versa, primeiramente, na pesquisa bibliográfica, fundamentada em aportes teóricos como: Piccolo e Moreira (2012), Vygotsky (2013), Piaget (2013), D’ÁVilla e Leal (2013), e a leitura de documentos como: Parâmetros Curriculares Nacionais (1998), Referencial Curricular Nacional para Educação Infantil (1998), Lei de diretrizes e Bases da Educação (1996) e Estatuto da Criança e do Adolescente (1990) . Além disso, realizamos uma pesquisa de campo, com aplicação de questionário, junto a professoras de uma escola pública da Cidade de Messias Targino/RN. Com tudo que foi estudado nessa pesquisa, ficou compreensível que para valorizar o desenvolvimento integral da criança as propostas educativas precisam ser pensadas de modo a oportunizar atividades que envolvam a ludicidade. Através do uso jogos, brinquedos e brincadeiras de diferentes aspectos podem proporcionar avanços cognitivos e acesso aos novos conhecimentos. 2016-08-03T18:22:24Z 2021-10-05T14:25:59Z 2016-08-03T18:22:24Z 2021-10-05T14:25:59Z 2016 bachelorThesis 2012030884 ALVES, Gildete Medeiros. A ludicidade no processo de ensino-aprendizagem na Educação Infantil. 2016. 24f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia a Distância), Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2016. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/42069 pt_BR openAccess application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Pedagogia EAD
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Ludicidade
Ensino
Aprendizagem
Playfulness
Teaching
Learning
Educação
spellingShingle Ludicidade
Ensino
Aprendizagem
Playfulness
Teaching
Learning
Educação
Alves, Gildete Medeiros
A ludicidade no processo de ensino-aprendizagem na Educação Infantil
description The playful in kindergarten has been fundamental and necessary technique to strengthen practices aimed at a quality learning and integral development for children. Thus, this paper aims to make an approach reflective and contextualized on child education, ludic and teaching-learning process, thus we propose the contributions and implications of pedagogical permeated by games, toys and games, in this context, and discuss concepts and practices of teachers on the playful in educational practice. Therefore, it was necessary to follow the methodological approach that deals primarily in the literature, based on theoretical contributions as Piccolo and Moreira (2012), Vygotsky (2013), Piaget (2013), D'Avilla and Leal (2013) and reading documents such as National Curriculum Standards (1998), National Referential Curriculum for Early Childhood Education (1998), guidelines for Law and Bases of Education (1996) and the Statute of Children and Adolescents (1990). In addition, we conducted a field survey with a questionnaire, along with teachers of a public school Messiah city Targino. With all that has been studied in this research, it was understandable that to enhance the development of children educational proposals need to be designed to create opportunities activities involving playfulness. By using games, toys and games in different ways can provide cognitive advances and access to new knowledge.
author2 Vieira, Antônia Maíra Emelly Cabral da silva
author_facet Vieira, Antônia Maíra Emelly Cabral da silva
Alves, Gildete Medeiros
format bachelorThesis
author Alves, Gildete Medeiros
author_sort Alves, Gildete Medeiros
title A ludicidade no processo de ensino-aprendizagem na Educação Infantil
title_short A ludicidade no processo de ensino-aprendizagem na Educação Infantil
title_full A ludicidade no processo de ensino-aprendizagem na Educação Infantil
title_fullStr A ludicidade no processo de ensino-aprendizagem na Educação Infantil
title_full_unstemmed A ludicidade no processo de ensino-aprendizagem na Educação Infantil
title_sort ludicidade no processo de ensino-aprendizagem na educação infantil
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2016
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/42069
work_keys_str_mv AT alvesgildetemedeiros aludicidadenoprocessodeensinoaprendizagemnaeducacaoinfantil
AT alvesgildetemedeiros ludicidadenoprocessodeensinoaprendizagemnaeducacaoinfantil
_version_ 1773962290019696640