Desafios e possibilidades na inclusão escolar da criança autista: um estudo reflexivo

This article presents a reflective study about the possibilities and challenges posed in the learning of an autistic child who attended Level III of a Municipal Center for Early Childhood Education (CMEI) located in the municipality of Natal in 2013, based on data extracted from their quarterly repo...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Andrade, Lindaluz Ximenes de
Outros Autores: Albino, Ivone Braga
Formato: bachelorThesis
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/42049
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-42049
record_format dspace
spelling ri-123456789-420492021-10-05T14:25:04Z Desafios e possibilidades na inclusão escolar da criança autista: um estudo reflexivo Andrade, Lindaluz Ximenes de Albino, Ivone Braga Albino, Ivone Braga Tavares, Gerlanne da Cunha Maia, Severino Ramos dos Santos Educação Infantil Autismo Relatório Escolar Práticas Pedagógicas This article presents a reflective study about the possibilities and challenges posed in the learning of an autistic child who attended Level III of a Municipal Center for Early Childhood Education (CMEI) located in the municipality of Natal in 2013, based on data extracted from their quarterly reports, recorded by the classroom teacher. It is therefore a qualitative research using records found in three reports (quarterly) of the child in focus. The children's quarterly records are taken by the school as a description of the learning process (individual), serving as an evaluation instrument at the end of the school year. In addition, the bibliographic exploration is also present having as theoretical foundation the studies of Belisário Filho e Cunha (2010), Bosa (2006), Coelho e Espírito Santo (2006), as part of the construction of discussions and analyzes. In its composition, the present reflective text is composed of sections that are configured in unfolding to reach the central objective of the study. In the reflective analysis, it is perceived that there is the difficulty of the child feeling included in the pedagogical practices existing in the CMEI, due to lack of knowledge of their specific needs and, therefore, to be evaluated in the best possible way. O presente artigo apresenta um estudo reflexivo acerca das possibilidades e dos desafios propiciados na aprendizagem de uma criança autista que frequentava o nível IV, de um Centro Municipal de Educação infantil (CMEI), localizado no município de Natal, em 2013, a partir de dados extraídos de seus relatórios trimestrais, registrados pela professora de sala de aula. Trata, pois, de uma pesquisa de natureza qualitativa ao utilizar-se de registros encontrados em três relatórios (trimestrais) da criança em foco. Os registros trimestrais da referida criança são tidos pela escola como descrição do processo de aprendizagem (individual), servindo como instrumento avaliativo de final de ano letivo. Além disso, a exploração bibliográfica também é presente tendo como fundamentação teórica os estudos de Belisário Filho e Cunha (2010), Bosa (2006), Coelho e Santo (2006), e de documentos legais como o Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil (1998), fazendo parte da construção de discussões e análises. Em sua composição, o presente texto reflexivo é composto por seções que se configuram em desdobramentos para o alcance do objetivo central do estudo. Na análise reflexiva é percebido que existe a dificuldade de a criança sentirse incluída nas práticas pedagógicas existentes no CMEI, por falta de conhecimento de suas necessidades específicas e, assim, ser avaliada da melhor maneira possível. 2018-03-02T12:33:59Z 2021-10-05T14:25:03Z 2018-03-02T12:33:59Z 2021-10-05T14:25:03Z 2017-12 bachelorThesis 2014008407 ANDRADE, Lindaluz Ximenes. Desafios e possibilidades na inclusão escolar da criança autista: um estudo reflexivo. 2017. 24 f. TCC (Graduação) - Curso de Pedagogia, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2017. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/42049 pt_BR openAccess application/octet-stream Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Pedagogia
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Educação Infantil
Autismo
Relatório Escolar
Práticas Pedagógicas
spellingShingle Educação Infantil
Autismo
Relatório Escolar
Práticas Pedagógicas
Andrade, Lindaluz Ximenes de
Desafios e possibilidades na inclusão escolar da criança autista: um estudo reflexivo
description This article presents a reflective study about the possibilities and challenges posed in the learning of an autistic child who attended Level III of a Municipal Center for Early Childhood Education (CMEI) located in the municipality of Natal in 2013, based on data extracted from their quarterly reports, recorded by the classroom teacher. It is therefore a qualitative research using records found in three reports (quarterly) of the child in focus. The children's quarterly records are taken by the school as a description of the learning process (individual), serving as an evaluation instrument at the end of the school year. In addition, the bibliographic exploration is also present having as theoretical foundation the studies of Belisário Filho e Cunha (2010), Bosa (2006), Coelho e Espírito Santo (2006), as part of the construction of discussions and analyzes. In its composition, the present reflective text is composed of sections that are configured in unfolding to reach the central objective of the study. In the reflective analysis, it is perceived that there is the difficulty of the child feeling included in the pedagogical practices existing in the CMEI, due to lack of knowledge of their specific needs and, therefore, to be evaluated in the best possible way.
author2 Albino, Ivone Braga
author_facet Albino, Ivone Braga
Andrade, Lindaluz Ximenes de
format bachelorThesis
author Andrade, Lindaluz Ximenes de
author_sort Andrade, Lindaluz Ximenes de
title Desafios e possibilidades na inclusão escolar da criança autista: um estudo reflexivo
title_short Desafios e possibilidades na inclusão escolar da criança autista: um estudo reflexivo
title_full Desafios e possibilidades na inclusão escolar da criança autista: um estudo reflexivo
title_fullStr Desafios e possibilidades na inclusão escolar da criança autista: um estudo reflexivo
title_full_unstemmed Desafios e possibilidades na inclusão escolar da criança autista: um estudo reflexivo
title_sort desafios e possibilidades na inclusão escolar da criança autista: um estudo reflexivo
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2018
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/42049
work_keys_str_mv AT andradelindaluzximenesde desafiosepossibilidadesnainclusaoescolardacriancaautistaumestudoreflexivo
_version_ 1773966983135494144