Observação, Prática e Reflexões no Estágio Supervisionado II: Educação Infantil

This report assumes that the stage is the time to relate theory and practice as constituent parts of the same process. Therefore, the main objective to reflect on the process of observation and conducting the Supervised Internship II - Early Childhood Education, developed at the Pediatric Education...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Melo, Efraim Aureliano de
Outros Autores: Martins, Josenildo da Silva
Formato: bachelorThesis
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/41927
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-41927
record_format dspace
spelling ri-123456789-419272021-10-05T14:19:41Z Observação, Prática e Reflexões no Estágio Supervisionado II: Educação Infantil Melo, Efraim Aureliano de Martins, Josenildo da Silva Martins, Josenildo da Silva Silva, Raimundo Paulino da Silva, Francisco Leilson da Estágio Supervisionado Educação Infantil Vivência Pedagógica Educação This report assumes that the stage is the time to relate theory and practice as constituent parts of the same process. Therefore, the main objective to reflect on the process of observation and conducting the Supervised Internship II - Early Childhood Education, developed at the Pediatric Education (UEI) Amelia Ferreira de Souza. The specific objectives has been the need to examine the main aspects of the relationship between theory and practice, as well as presenting the pedagogical experiences in this training process. Among the research techniques that qualify academic work, this is used the bibliographical research in the context of a qualitative approach and uses the in situ observation technique. It shows the care and education in early childhood education as a practice of paramount importance in the teaching, learning and development of children. Underlines that apprehension and understanding of the world by children in relation to the next and from the truth of them occur through interactions, mediations, jokes and personal and collective experiences. Moreover, it revealed that the routine in child education is very important for children's development because through them children grow more focused, with a sense of space, time and organization. Este relatório parte do pressuposto de que o estágio é o momento de se relacionar teoria e prática como partes constituintes de um mesmo processo. Para tanto, tem como objetivo principal resumir sobre o processo de observação e regência no Estágio Supervisionado II – Educação Infantil, desenvolvido na Unidade de Educação Infantil (UEI) Amélia Ferreira de Souza. Como objetivos específicos tem-se a necessidade de examinar os principais aspectos da relação entre teoria e prática, bem como apresentar as vivências pedagógicas nesse processo formativo. Dentre as técnicas de pesquisas que qualificam o trabalho acadêmico, este se utiliza da pesquisa de caráter bibliográfico no contexto de uma abordagem qualitativa e utiliza a técnica de observação in loco. Apresenta o cuidar e o educar na Educação Infantil como prática de suma importância no processo de ensino, aprendizagem e no desenvolvimento da criança. Salienta que apreensão e a compreensão do mundo pelas crianças em relação ao próximo e ao distante da realidade delas se dar por meio de interações, mediações, brincadeiras e vivências pessoais e coletivas. Outrossim, revela que a rotina na Educação Infantil é muito importante para o desenvolvimento das crianças, pois, através delas as crianças crescem mais centradas, com uma noção de espaço, de tempo e de organização. 2016-07-27T17:51:11Z 2021-10-05T14:19:41Z 2016-07-27T17:51:11Z 2021-10-05T14:19:41Z 2016 bachelorThesis 2012030113 MELO, Efraim Aureliano de. Observação, prática e reflexões no Estágio Supervisionado II: Educação infantil. 2016. 26f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia a Distância), Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2016. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/41927 pt_BR openAccess application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Pedagogia à Distância
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Estágio Supervisionado
Educação Infantil
Vivência Pedagógica
Educação
spellingShingle Estágio Supervisionado
Educação Infantil
Vivência Pedagógica
Educação
Melo, Efraim Aureliano de
Observação, Prática e Reflexões no Estágio Supervisionado II: Educação Infantil
description This report assumes that the stage is the time to relate theory and practice as constituent parts of the same process. Therefore, the main objective to reflect on the process of observation and conducting the Supervised Internship II - Early Childhood Education, developed at the Pediatric Education (UEI) Amelia Ferreira de Souza. The specific objectives has been the need to examine the main aspects of the relationship between theory and practice, as well as presenting the pedagogical experiences in this training process. Among the research techniques that qualify academic work, this is used the bibliographical research in the context of a qualitative approach and uses the in situ observation technique. It shows the care and education in early childhood education as a practice of paramount importance in the teaching, learning and development of children. Underlines that apprehension and understanding of the world by children in relation to the next and from the truth of them occur through interactions, mediations, jokes and personal and collective experiences. Moreover, it revealed that the routine in child education is very important for children's development because through them children grow more focused, with a sense of space, time and organization.
author2 Martins, Josenildo da Silva
author_facet Martins, Josenildo da Silva
Melo, Efraim Aureliano de
format bachelorThesis
author Melo, Efraim Aureliano de
author_sort Melo, Efraim Aureliano de
title Observação, Prática e Reflexões no Estágio Supervisionado II: Educação Infantil
title_short Observação, Prática e Reflexões no Estágio Supervisionado II: Educação Infantil
title_full Observação, Prática e Reflexões no Estágio Supervisionado II: Educação Infantil
title_fullStr Observação, Prática e Reflexões no Estágio Supervisionado II: Educação Infantil
title_full_unstemmed Observação, Prática e Reflexões no Estágio Supervisionado II: Educação Infantil
title_sort observação, prática e reflexões no estágio supervisionado ii: educação infantil
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2016
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/41927
work_keys_str_mv AT meloefraimaurelianode observacaopraticaereflexoesnoestagiosupervisionadoiieducacaoinfantil
_version_ 1773959334683738112