Alfabetização e letramento: caminhos de conhecimento
Literacy and Literacy are thematic Effervescent in the educational environment, due to several factors such as the high illiteracy rate in the early grades, which carries the historical perpetuation of this problem in the school benches. The themes studied are continuous processes that need to be wo...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Outros Autores: | |
Formato: | bachelorThesis |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/41885 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-41885 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
ri-123456789-418852021-10-05T14:18:20Z Alfabetização e letramento: caminhos de conhecimento Literacy and literacy: knowledge of ways Carvalho, Ivana Lúcia de Paiva Andrade, Antônia Costa de Santos, Iza Pereira dos Neto, José Tomaz da Silva Alfabetização Letramento Aprendizagem Literacy and Literacy are thematic Effervescent in the educational environment, due to several factors such as the high illiteracy rate in the early grades, which carries the historical perpetuation of this problem in the school benches. The themes studied are continuous processes that need to be worked corporately to prevent school failure. If literacy is reading domain ownership and writing, literacy requires the use of social practices of these dimensions in different contexts, for this is the use of various textual media is necessary in order to promote the interaction of the child with the literate world, enabling the depth of good reading, writing and interpretation of the various panels that life provides, favoring the expansion of learning. Thus, this article is to study object diagnose situations that are interfering with the learning process in literacy cycle, based on published studies and field research in order to understand the effectiveness of satisfactory results with the simultaneous application of theory and pedagogical practice. A Alfabetização e Letramento são temáticas efervescentes no ambiente educacional, em virtude de diversos fatores como: o alto índice de analfabetismo nas séries iniciais, que acarreta a perpetuação histórica desse problema nos bancos escolares. A temática estudada são processos contínuos que precisam ser trabalhados associadamente para evitar o fracasso escolar. Se alfabetizar é apropriação do domínio da leitura e escrita, o letramento requer o uso das práticas sociais dessas dimensões em diferentes contextos, para isso se faz necessário o uso de diversos suportes textuais, a fim de favorecer a interação da criança com o mundo letrado, permitindo a profundidade da boa leitura, escrita e interpretação, favorecendo o alargamento do conhecimento. Nesse sentido, esse artigo tem como objeto de estudo diagnosticar situações que estão interferindo no processo de aprendizagem no ciclo de alfabetização, embasado em estudos bibliográficos e pesquisa de campo, a fim de apresentar possibilidades de efetivação de resultados satisfatórios com a aplicação simultânea da teoria e da prática pedagógica no contexto educativo. 2016-06-07T15:27:18Z 2021-10-05T14:18:20Z 2016-06-07T15:27:18Z 2021-10-05T14:18:20Z 2016-05-31 bachelorThesis 2012031148 CARVALHO, Ivana Lúcia de Paiva. Alfabetização e letramento: caminhos de conhecimento. 2016. 22f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia), Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Nova Cruz, 2016. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/41885 pt_BR openAccess application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN pedagogia a distância |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
Alfabetização Letramento Aprendizagem |
spellingShingle |
Alfabetização Letramento Aprendizagem Carvalho, Ivana Lúcia de Paiva Alfabetização e letramento: caminhos de conhecimento |
description |
Literacy and Literacy are thematic Effervescent in the educational environment, due to several factors such as the high illiteracy rate in the early grades, which carries the historical perpetuation of this problem in the school benches. The themes studied are continuous processes that need to be worked corporately to prevent school failure. If literacy is reading domain ownership and writing, literacy requires the use of social practices of these dimensions in different contexts, for this is the use of various textual media is necessary in order to promote the interaction of the child with the literate world, enabling the depth of good reading, writing and interpretation of the various panels that life provides, favoring the expansion of learning. Thus, this article is to study object diagnose situations that are interfering with the learning process in literacy cycle, based on published studies and field research in order to understand the effectiveness of satisfactory results with the simultaneous application of theory and pedagogical practice. |
author2 |
Andrade, Antônia Costa de |
author_facet |
Andrade, Antônia Costa de Carvalho, Ivana Lúcia de Paiva |
format |
bachelorThesis |
author |
Carvalho, Ivana Lúcia de Paiva |
author_sort |
Carvalho, Ivana Lúcia de Paiva |
title |
Alfabetização e letramento: caminhos de conhecimento |
title_short |
Alfabetização e letramento: caminhos de conhecimento |
title_full |
Alfabetização e letramento: caminhos de conhecimento |
title_fullStr |
Alfabetização e letramento: caminhos de conhecimento |
title_full_unstemmed |
Alfabetização e letramento: caminhos de conhecimento |
title_sort |
alfabetização e letramento: caminhos de conhecimento |
publisher |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
publishDate |
2016 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/41885 |
work_keys_str_mv |
AT carvalhoivanaluciadepaiva alfabetizacaoeletramentocaminhosdeconhecimento AT carvalhoivanaluciadepaiva literacyandliteracyknowledgeofways |
_version_ |
1773966511338160128 |