O Desenvolvimento da Linguagem Oral e Escrita na Educação Infantil

The analysis of a particular theme is made by the approaches that itself presents and it questions. Then, this research has as purpose to accomplish a study starting from inherent aspects at the acquisition and at the oral and written language development in the childhood education. In this sense, i...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Morais, Maria Edivaneide de
Outros Autores: Momo, Mariângela
Formato: bachelorThesis
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/41782
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-41782
record_format dspace
spelling ri-123456789-417822021-10-05T14:15:53Z O Desenvolvimento da Linguagem Oral e Escrita na Educação Infantil Morais, Maria Edivaneide de Momo, Mariângela Momo, Mariângela Viveiros, Kilza Fernanda Moreira De Figueiredo, Milene dos Santos Linguagem Oral e Escrita Educação Infantil Aprendizagem Educação The analysis of a particular theme is made by the approaches that itself presents and it questions. Then, this research has as purpose to accomplish a study starting from inherent aspects at the acquisition and at the oral and written language development in the childhood education. In this sense, it intends to highlight and to discuss on significant situations of teaching and learning that make possible or can favor the development and the enlargement of the communication and expression capacities and of the access to the literate world, through the oral and written language. Therefore, it is noticed the childhood education as favorable space to work the abilities related to the integral development of the child, once that the axis oral and written language enable the communicative action, the interaction and the construction of meanings starting from lived situations with the social environment and with the other, through the socialization, enlarging the cognitive and formative capacities of the child as a subject who thinks and acts actively, making possible, in this way, its insert and participation in different social practices. For the development of this work it was necessary a significant study of documental and bibliographical nature, action that provided the discussion on relevant and guiding aspects, that have to be considered in the pedagogic practice of the teacher in the extent of the childhood education, in the perspective of reaching a better acting in the teaching process and, consequently, in the children learning. A análise de uma determinada temática se faz mediante as abordagens que ela mesma apresenta e questiona. O presente artigo tem por finalidade principal realizar um estudo a partir de aspectos inerentes à aquisição e ao desenvolvimento da linguagem oral e escrita no contexto da Educação Infantil utilizando-se para isso da revisão bibliográfica. Nesse sentido, propõe destacar e discorrer sobre situações significativas de ensino e aprendizagem que possibilitem e/ou favoreçam o desenvolvimento e a ampliação das capacidades de comunicação, expressão e de acesso ao mundo letrado, por meio da linguagem oral e escrita. Logo, percebe-se a Educação Infantil como espaço favorável para trabalhar as habilidades relacionadas ao desenvolvimento integral da criança, visto que o eixo linguagem oral e escrita viabiliza o ato comunicativo, a interação e a construção de significados a partir de situações vivenciadas com o meio e com o outro, por meio da socialização, ampliando as capacidades cognitivas e formativas da criança enquanto sujeito que pensa e age ativamente, possibilitando, assim, sua inserção e participação nas diferentes práticas sociais. Para o desenvolvimento deste trabalho foi necessário um significativo estudo de caráter bibliográfico que proporcionou o discorrimento sobre aspectos relevantes e norteadores que devem ser considerados na prática pedagógica do professor no âmbito da Educação Infantil, na perspectiva de atingir um melhor desempenho no processo de ensino e, por conseguinte, de aprendizagem das crianças. 2016-07-26T17:07:43Z 2021-10-05T14:15:53Z 2016-07-26T17:07:43Z 2021-10-05T14:15:53Z 2016 bachelorThesis 2012032898 MORAIS, Maria Edivaneide de. O desenvolvimento da linguagem oral e escrita na Educação Infantil. 2016. 24f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia a Distância), Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2016. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/41782 pt_BR openAccess application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Pedagogia EAD
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Linguagem Oral e Escrita
Educação Infantil
Aprendizagem
Educação
spellingShingle Linguagem Oral e Escrita
Educação Infantil
Aprendizagem
Educação
Morais, Maria Edivaneide de
O Desenvolvimento da Linguagem Oral e Escrita na Educação Infantil
description The analysis of a particular theme is made by the approaches that itself presents and it questions. Then, this research has as purpose to accomplish a study starting from inherent aspects at the acquisition and at the oral and written language development in the childhood education. In this sense, it intends to highlight and to discuss on significant situations of teaching and learning that make possible or can favor the development and the enlargement of the communication and expression capacities and of the access to the literate world, through the oral and written language. Therefore, it is noticed the childhood education as favorable space to work the abilities related to the integral development of the child, once that the axis oral and written language enable the communicative action, the interaction and the construction of meanings starting from lived situations with the social environment and with the other, through the socialization, enlarging the cognitive and formative capacities of the child as a subject who thinks and acts actively, making possible, in this way, its insert and participation in different social practices. For the development of this work it was necessary a significant study of documental and bibliographical nature, action that provided the discussion on relevant and guiding aspects, that have to be considered in the pedagogic practice of the teacher in the extent of the childhood education, in the perspective of reaching a better acting in the teaching process and, consequently, in the children learning.
author2 Momo, Mariângela
author_facet Momo, Mariângela
Morais, Maria Edivaneide de
format bachelorThesis
author Morais, Maria Edivaneide de
author_sort Morais, Maria Edivaneide de
title O Desenvolvimento da Linguagem Oral e Escrita na Educação Infantil
title_short O Desenvolvimento da Linguagem Oral e Escrita na Educação Infantil
title_full O Desenvolvimento da Linguagem Oral e Escrita na Educação Infantil
title_fullStr O Desenvolvimento da Linguagem Oral e Escrita na Educação Infantil
title_full_unstemmed O Desenvolvimento da Linguagem Oral e Escrita na Educação Infantil
title_sort o desenvolvimento da linguagem oral e escrita na educação infantil
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2016
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/41782
work_keys_str_mv AT moraismariaedivaneidede odesenvolvimentodalinguagemoraleescritanaeducacaoinfantil
_version_ 1773964656129343488