A alfabetização na educação infantil: um desafio possível
This article presents the results of an investigation in a Creche belonging to the municipal network in the city of Caicó / RN. The research aimed to identify the conceptions of literacy permeating the practice of Professor of Early Childhood Education, seeking to understand the influence of these c...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Outros Autores: | |
Formato: | bachelorThesis |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/41747 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-41747 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
ri-123456789-417472021-10-05T14:14:59Z A alfabetização na educação infantil: um desafio possível Literacy in early childhood education: a possible challenge Silva, Francisco das Chagas da Cavalcante, Christianne Medeiros Cavalcante, Christianne Medeiros Garcia, Tânia Cristina Meira Santos Sobrinho, Djanni Martinho dos Alfabetização Letramento Práticas Pedagógicas Literacy Pedagogical practices Educação This article presents the results of an investigation in a Creche belonging to the municipal network in the city of Caicó / RN. The research aimed to identify the conceptions of literacy permeating the practice of Professor of Early Childhood Education, seeking to understand the influence of these conceptions in teaching practice, as well as contributing to generating discussions about literacy in early childhood education, in an attempt to focus on prospects and challenges faced by area teachers. The data were collected through direct observation, reports and questionnaire. The research is based on theoretical authors such as Freire (1996), Soares (2001), among others. In this sense, they are gathered aspects that seek to outline the practice of active teachers, the teachers do, with the focus on development of didactic classes and literacy process. O artigo apresenta o resultado de uma investigação realizada em uma Creche pertencente à rede municipal, na cidade de Caicó/RN. A pesquisa teve como objetivo identificar as concepções sobre Alfabetização que permeiam a prática do professor da Educação Infantil, buscando compreender a influência dessas concepções no exercício docente, além de contribuir para a geração de discussões acerca da alfabetização na Educação Infantil, na tentativa de focalizar perspectivas e desafios enfrentados pelos professores da área. A coleta de dados ocorreu por meio da observação direta, relatos e questionário. A pesquisa tem base teórica em autores como Freire (1996), Soares (2001), dentre outros. Nesse sentido, estão reunidos aspectos que buscam delinear a prática das docentes atuantes, no fazer docente, com o foco na elaboração da didática das aulas e no processo de Alfabetização. 2016-08-15T17:47:08Z 2021-10-05T14:14:59Z 2016-08-15T17:47:08Z 2021-10-05T14:14:59Z 2016-06-08 bachelorThesis 2012030712 SILVA, Francisco das Chagas da. A alfabetização na educação infantil: um desafio possível. 2016. 21f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia a Distância), Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2016. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/41747 pt_BR openAccess application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Pedagogia EAD |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
Alfabetização Letramento Práticas Pedagógicas Literacy Pedagogical practices Educação |
spellingShingle |
Alfabetização Letramento Práticas Pedagógicas Literacy Pedagogical practices Educação Silva, Francisco das Chagas da A alfabetização na educação infantil: um desafio possível |
description |
This article presents the results of an investigation in a Creche belonging to the municipal network in the city of Caicó / RN. The research aimed to identify the conceptions of literacy permeating the practice of Professor of Early Childhood Education, seeking to understand the influence of these conceptions in teaching practice, as well as contributing to generating discussions about literacy in early childhood education, in an attempt to focus on prospects and challenges faced by area teachers. The data were collected through direct observation, reports and questionnaire. The research is based on theoretical authors such as Freire (1996), Soares (2001), among others. In this sense, they are gathered aspects that seek to outline the practice of active teachers, the teachers do, with the focus on development of didactic classes and literacy process. |
author2 |
Cavalcante, Christianne Medeiros |
author_facet |
Cavalcante, Christianne Medeiros Silva, Francisco das Chagas da |
format |
bachelorThesis |
author |
Silva, Francisco das Chagas da |
author_sort |
Silva, Francisco das Chagas da |
title |
A alfabetização na educação infantil: um desafio possível |
title_short |
A alfabetização na educação infantil: um desafio possível |
title_full |
A alfabetização na educação infantil: um desafio possível |
title_fullStr |
A alfabetização na educação infantil: um desafio possível |
title_full_unstemmed |
A alfabetização na educação infantil: um desafio possível |
title_sort |
alfabetização na educação infantil: um desafio possível |
publisher |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
publishDate |
2016 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/41747 |
work_keys_str_mv |
AT silvafranciscodaschagasda aalfabetizacaonaeducacaoinfantilumdesafiopossivel AT silvafranciscodaschagasda literacyinearlychildhoodeducationapossiblechallenge AT silvafranciscodaschagasda alfabetizacaonaeducacaoinfantilumdesafiopossivel |
_version_ |
1773962289165107200 |