A implementação do plano de desenvolvimento da escola (PDE) na cidade de Natal e as implicações da autonomia na gestão escolar

This paper analyzes the effects of the implementation of the Plano de Desenvolvimento da Escola (PDE–Escola), as well as its implications for the autonomy of school management, taking as a study case a selection of schools in the city of Natal/RN. This plan is a strategic planning tool for improving...

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Detalhes bibliográficos
Autor principal: Rodrigues, Thaynara Cristinne Oliveira
Outros Autores: Gomes, Sandra Cristina
Formato: bachelorThesis
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/41567
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spelling ri-123456789-415672023-02-27T19:19:29Z A implementação do plano de desenvolvimento da escola (PDE) na cidade de Natal e as implicações da autonomia na gestão escolar Rodrigues, Thaynara Cristinne Oliveira Gomes, Sandra Cristina Gomes, Sandra Cristina Santos, Anderson Cristopher dos Silva, André Luis Nogueira da Implementação de Políticas Públicas, Política Educacional, Educação Básica, Ensino Fundamental I, IDEB. Implementation of Public Policies, Educational Policy, Basic Education, Elementary School I, IDEB This paper analyzes the effects of the implementation of the Plano de Desenvolvimento da Escola (PDE–Escola), as well as its implications for the autonomy of school management, taking as a study case a selection of schools in the city of Natal/RN. This plan is a strategic planning tool for improving school management. The design of the PDE–Escola was raised, as its stages, participation criteria, objectives and goals set by the schools, as well as a review of the number of participating school units, administrative region where they are inserted, whether they managed to raise the IDEB or not, besides differentiating what is the PDE, PDE–Escola and PDDE–Interativo. It was made available by MEC/FNDE, through the LAI (Lei de Acesso à Informação), a database of the state schools in which they received the investments. Thus, there was a territorial cut contemplating the city of Natal to develop the analyzes on site. Thus, semi-structured interviews were conducted with professionals inserted in school management to understand the process of implementation of the PDE–Escola. The research verified the importance of autonomy, training of school management and technical support in the process of implementation of educational public policies, as well as identified obstacles during the implementation stage of the PDE–Escola in the selected school units Este Trabalho de Conclusão de Curso faz uma análise acerca dos efeitos da implementação do Plano de desenvolvimento da escola (PDE–Escola), bem como de suas implicações para a autonomia da gestão escolar, tomando como estudo de caso uma seleção de escolas do município de Natal/RN. Este plano é uma ferramenta de planejamento estratégico para a melhoria da gestão escolar. Foi levantado o desenho do PDE–Escola, como as suas etapas, critérios de participação, objetivos e metas traçados pelas escolas, bem como uma revisão do quantitativo de unidades escolares participantes, região administrativa onde estão inseridas, se conseguiram elevar o IDEB ou não, além de diferenciar o que é o PDE, PDE–Escola e PDDE–Interativo. Foi disponibilizado pelo MEC/FNDE, através da LAI (Lei de Acesso à Informação), um banco de dados das escolas do Estado em que receberam os investimentos. Com isso, houve um recorte territorial contemplando o município de Natal para que fossem desenvolvidas as análises in loco. Desse modo, foram realizadas entrevistas semiestruturadas com profissionais inseridos na gestão escolar para compreender o processo de implementação do PDE – Escola. A pesquisa verificou a importância da autonomia, da capacitação de gestão escolar e do apoio técnico no processo de implementação de políticas públicas educacionais, bem como identificou obstáculos durante a etapa de implementação do PDE – Escola nas unidades escolares selecionadas. 2019-08-19T16:20:13Z 2021-10-05T13:43:18Z 2019-08-19T16:20:13Z 2021-10-05T13:43:18Z 2019-07-01 bachelorThesis 20160140680 RODRIGUES, Thaynara Cristinne Oliveira. A implementação do plano de desenvolvimento da escola (PDE) na cidade de Natal e as implicações da autonomia na gestão escolar. Natal, RN: 2019. 93 f. Monografia (Graduação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes. Bacharelado em Gestão de Políticas Públicas. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/41567 pt_BR Attribution 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Gestão de Políticas Públicas
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Rodrigues, Thaynara Cristinne Oliveira
A implementação do plano de desenvolvimento da escola (PDE) na cidade de Natal e as implicações da autonomia na gestão escolar
description This paper analyzes the effects of the implementation of the Plano de Desenvolvimento da Escola (PDE–Escola), as well as its implications for the autonomy of school management, taking as a study case a selection of schools in the city of Natal/RN. This plan is a strategic planning tool for improving school management. The design of the PDE–Escola was raised, as its stages, participation criteria, objectives and goals set by the schools, as well as a review of the number of participating school units, administrative region where they are inserted, whether they managed to raise the IDEB or not, besides differentiating what is the PDE, PDE–Escola and PDDE–Interativo. It was made available by MEC/FNDE, through the LAI (Lei de Acesso à Informação), a database of the state schools in which they received the investments. Thus, there was a territorial cut contemplating the city of Natal to develop the analyzes on site. Thus, semi-structured interviews were conducted with professionals inserted in school management to understand the process of implementation of the PDE–Escola. The research verified the importance of autonomy, training of school management and technical support in the process of implementation of educational public policies, as well as identified obstacles during the implementation stage of the PDE–Escola in the selected school units
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