Avaliação de condicionamento acústico de salas do Setor IV da UFRN
The teaching/learning process can be affected by several conditions, including the physical characteristics of the classroom. In this sense, acoustic conditioning is an important variable, since the spoken word is the main instrument of knowledge transmission adopted by most teachers. Acoustic inade...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Outros Autores: | |
Formato: | bachelorThesis |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/40758 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-40758 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
ri-123456789-407582021-09-29T14:37:30Z Avaliação de condicionamento acústico de salas do Setor IV da UFRN Souza, João Vitor Cunha Queiroz, Luiz Alessandro Pinheiro da Câmara de Silva Junior, José Luiz da Silva Araújo, Duílio Assunção Marçal de Desempenho acústico. Materiais absorventes. Tempo de reverberação. Acoustic performance. Absorbent materials. Reverberation time. The teaching/learning process can be affected by several conditions, including the physical characteristics of the classroom. In this sense, acoustic conditioning is an important variable, since the spoken word is the main instrument of knowledge transmission adopted by most teachers. Acoustic inadequancies can make learning difficult, causing distraction or non-perception of speech and causing the development of health problems in both students and teachers. Therefore, it is justified to study the ways to improve the acoustic conditioning of school environments with a view to the permanent improvement of the teaching and learning process. The present work aims to develop a comparative study between two identical classrooms, after acoustic adjustments performed in one of them. The adopted methodology involved the collection of information about all the elements that influence the reflection, absorption, and transmission of sound waves in the referred spaces and the effects of the constructive materials, dimensions and acoustic parameters as variables capable of influencing the perception of the spoken word. The results point to the material absorption coefficient and reverberation time as variables to be considered for the improvement of the acoustic conditioning of the classrooms. O processo de ensino/aprendizagem pode ser afetado por vários condicionantes, dentre os quais, as características físicas da sala de aula. Nesse sentido o condicionamento acústico trata-se de uma variável importante, uma vez que a palavra falada é o principal instrumento de transmissão de conhecimento adotado pela maioria dos professores. Inadequações acústicas podem dificultar o aprendizado, causando distração ou não compreensão da fala, chegando a ocasionar o desenvolvimento de problemas de saúde tanto no aluno quanto no docente. Justifica-se, portanto, estudar formas de aperfeiçoar o condicionamento acústico de ambientes escolares com vistas à melhoria permanente do processo de ensino e aprendizagem. O presente trabalho tem como objetivo principal desenvolver um estudo comparativo entre duas salas de aula idênticas, após adequações acústicas realizadas em uma delas. A metodologia adotada envolveu a coleta de informações sobre todos os elementos que influenciam a reflexão, absorção e transmissão de ondas sonoras nos referidos espaços e os efeitos dos materiais construtivos, dimensões e parâmetros acústicos como variáveis capazes de influenciar a percepção da palavra falada. Os resultados obtidos apontam para o coeficiente de absorção dos materiais e o tempo de reverberação como variáveis a serem consideradas para a melhoria do condicionamento acústico de salas de aula. 2019-12-11T12:43:57Z 2021-09-29T14:37:30Z 2019-12-11T12:43:57Z 2021-09-29T14:37:30Z 2019-11-28 bachelorThesis 2012039253 SOUZA, João Vítor Cunha. Avaliação de condicionamento acústico de salas do Setor IV da UFRN. 2019. 19 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Engenharia Civil) - Centro de Tecnologia, Departamento de Engenharia Civil, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2019. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/40758 pt_BR Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Engenharia Civil |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
Desempenho acústico. Materiais absorventes. Tempo de reverberação. Acoustic performance. Absorbent materials. Reverberation time. |
spellingShingle |
Desempenho acústico. Materiais absorventes. Tempo de reverberação. Acoustic performance. Absorbent materials. Reverberation time. Souza, João Vitor Cunha Avaliação de condicionamento acústico de salas do Setor IV da UFRN |
description |
The teaching/learning process can be affected by several conditions, including the physical characteristics of the classroom. In this sense, acoustic conditioning is an important variable, since the spoken word is the main instrument of knowledge transmission adopted by most teachers. Acoustic inadequancies can make learning difficult, causing distraction or non-perception of speech and causing the development of health problems in both students and teachers. Therefore, it is justified to study the ways to improve the acoustic conditioning of school environments with a view to the permanent improvement of the teaching and learning process. The present work aims to develop a comparative study between two identical classrooms, after acoustic adjustments performed in one of them. The adopted methodology involved the collection of information about all the elements that influence the reflection, absorption, and transmission of sound waves in the referred spaces and the effects of the constructive materials, dimensions and acoustic parameters as variables capable of influencing the perception of the spoken word. The results point to the material absorption coefficient and reverberation time as variables to be considered for the improvement of the acoustic conditioning of the classrooms. |
author2 |
Queiroz, Luiz Alessandro Pinheiro da Câmara de |
author_facet |
Queiroz, Luiz Alessandro Pinheiro da Câmara de Souza, João Vitor Cunha |
format |
bachelorThesis |
author |
Souza, João Vitor Cunha |
author_sort |
Souza, João Vitor Cunha |
title |
Avaliação de condicionamento acústico de salas do Setor IV da UFRN |
title_short |
Avaliação de condicionamento acústico de salas do Setor IV da UFRN |
title_full |
Avaliação de condicionamento acústico de salas do Setor IV da UFRN |
title_fullStr |
Avaliação de condicionamento acústico de salas do Setor IV da UFRN |
title_full_unstemmed |
Avaliação de condicionamento acústico de salas do Setor IV da UFRN |
title_sort |
avaliação de condicionamento acústico de salas do setor iv da ufrn |
publisher |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
publishDate |
2019 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/40758 |
work_keys_str_mv |
AT souzajoaovitorcunha avaliacaodecondicionamentoacusticodesalasdosetorivdaufrn |
_version_ |
1773961096611233792 |