Educação física escolar: identificação dos conteúdos trabalhados em escolas de Natal-RN

This study aims to: analyze which the contents are worked by physical education teachers and whether these classes are being complemented with content dimensions. By we understand the need to work all the contents of Physical Education, arose the interest in research. According to Godoy (1995) resea...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Oiveira, Juliany Soares Costa de
Outros Autores: Medeiros, Rosie Marie Nascimento De
Formato: bachelorThesis
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/39367
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-39367
record_format dspace
spelling ri-123456789-393672023-04-19T18:30:01Z Educação física escolar: identificação dos conteúdos trabalhados em escolas de Natal-RN Oiveira, Juliany Soares Costa de Medeiros, Rosie Marie Nascimento De Medeiros, Rosie Marie Nascimento De Mendes, Maria Isabel Brandão De Souza Nunes, Raimundo Nonato Educação Física Escolar; Conteúdos da Educação Física; Professores de Educação Física. School Physical Education, Contents of Physical Education, Physical Education teachers. This study aims to: analyze which the contents are worked by physical education teachers and whether these classes are being complemented with content dimensions. By we understand the need to work all the contents of Physical Education, arose the interest in research. According to Godoy (1995) research is hypothetical, the results only became direct during the research. The whole interview was conducted by questionnaire, They are all open questions. Data analysis was by the coding system as well speak Bogdan and Biklen (1994) analysis of the data by repetition, selection of key words, phrases and pattern of behavior. They were interviewed ten teachers of physical education, they are public and private schools. All teachers work in elementary school one or two of the city Natal in Rio Grande do Norte state. We realize with this research that the most worked contents of Physical Education are: games, Fights, activity Rhythmic and Expressive, knowledge of the body, Sports, Gymnastics. Teachers understand the importance of working Physical Education to develop motor aspects and physiological. Of the 10 respondents only one not directly addresses the content dimensions. With these results, we realized that the work had positives, because it provided a new look toward physical education, that seemed to be far away, but now it becomes nearer,resulting in a change in the focus of sports content. O presente estudo, tem por objetivo: analisar quais os conteúdos são trabalhados pelos professores de Educação Física e se estas aulas estão sendo complementadas com as dimensões de conteúdo. Por entendermos a necessidade de trabalhar todos os conteúdos da Educação Física, surgiu o interesse da pesquisa. Segundo Godoy, (1995) a pesquisa é hipotética, os resultados só vão se tornar diretos no decorrer da pesquisa. Toda a entrevista foi realizada através de questionário, sendo todas as perguntas abertas. A análise dos dados, foi pelo sistema de codificação como bem fala Bogdan e Biklen (1994) análise dos dados por repetição, seleção das palavras chaves, frases e padrão de comportamento. Foram entrevistados dez professores de Educação Física sendo eles tanto de escolas públicas como privadas. Todos os professores trabalham no ensino fundamental um ou dois, do município de Natal do estado do Rio Grande do Norte. Percebemos com esta pesquisa que os conteúdos da Educação Física mais trabalhados são: Jogos, Lutas, Atividade Rítmicas e Expressivas, Conhecimentos sobre o Corpo, Esporte, Ginastica. Os professores entendem a importância de se trabalhar a Educação Física para desenvolver aspectos motores e fisiológicos. Dos 10 entrevistados apenas 1 não contempla diretamente as dimensões de conteúdo. Com estes resultados percebemos que o trabalho teve pontos positivos pois proporcionou um novo olhar para com a Educação física que parecia estar muito distante, mas que agora se torna mais perto, acarretando em uma mudança do foco no conteúdo esporte. 2015-12-16T13:19:49Z 2021-09-27T14:45:08Z 2015-12-16T13:19:49Z 2021-09-27T14:45:08Z 2015-11-30 bachelorThesis 2012935478 https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/39367 pt_BR openAccess application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Educação Física
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Educação Física Escolar; Conteúdos da Educação Física; Professores de Educação Física.
School Physical Education, Contents of Physical Education, Physical Education teachers.
spellingShingle Educação Física Escolar; Conteúdos da Educação Física; Professores de Educação Física.
School Physical Education, Contents of Physical Education, Physical Education teachers.
Oiveira, Juliany Soares Costa de
Educação física escolar: identificação dos conteúdos trabalhados em escolas de Natal-RN
description This study aims to: analyze which the contents are worked by physical education teachers and whether these classes are being complemented with content dimensions. By we understand the need to work all the contents of Physical Education, arose the interest in research. According to Godoy (1995) research is hypothetical, the results only became direct during the research. The whole interview was conducted by questionnaire, They are all open questions. Data analysis was by the coding system as well speak Bogdan and Biklen (1994) analysis of the data by repetition, selection of key words, phrases and pattern of behavior. They were interviewed ten teachers of physical education, they are public and private schools. All teachers work in elementary school one or two of the city Natal in Rio Grande do Norte state. We realize with this research that the most worked contents of Physical Education are: games, Fights, activity Rhythmic and Expressive, knowledge of the body, Sports, Gymnastics. Teachers understand the importance of working Physical Education to develop motor aspects and physiological. Of the 10 respondents only one not directly addresses the content dimensions. With these results, we realized that the work had positives, because it provided a new look toward physical education, that seemed to be far away, but now it becomes nearer,resulting in a change in the focus of sports content.
author2 Medeiros, Rosie Marie Nascimento De
author_facet Medeiros, Rosie Marie Nascimento De
Oiveira, Juliany Soares Costa de
format bachelorThesis
author Oiveira, Juliany Soares Costa de
author_sort Oiveira, Juliany Soares Costa de
title Educação física escolar: identificação dos conteúdos trabalhados em escolas de Natal-RN
title_short Educação física escolar: identificação dos conteúdos trabalhados em escolas de Natal-RN
title_full Educação física escolar: identificação dos conteúdos trabalhados em escolas de Natal-RN
title_fullStr Educação física escolar: identificação dos conteúdos trabalhados em escolas de Natal-RN
title_full_unstemmed Educação física escolar: identificação dos conteúdos trabalhados em escolas de Natal-RN
title_sort educação física escolar: identificação dos conteúdos trabalhados em escolas de natal-rn
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2015
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/39367
work_keys_str_mv AT oiveirajulianysoarescostade educacaofisicaescolaridentificacaodosconteudostrabalhadosemescolasdenatalrn
_version_ 1773961427232489472