Prática docente em teatro: o jogo teatral e a arte do encontro por meio do lúdico no NEI
This work is the end result of my experiences as a researcher in the degree course in Theater, Federal University of Rio Grande do Norte. In it, I made a bridge between the theoretical and practical knowledge acquired during graduation, where I was able to exercise as a component of the supervised s...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Outros Autores: | |
Formato: | bachelorThesis |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/38520 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-38520 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
ri-123456789-385202023-03-07T20:39:06Z Prática docente em teatro: o jogo teatral e a arte do encontro por meio do lúdico no NEI Nunes, João Vítor Ferreira Silva, Mayra Montenegro da Silva, Mayra Montenegro da Coutinho, Karyne Dias Araújo, Mariclécia Bezerra de Teatro Theater Docência Arte do encontro Lúdico infantil Artes, Artes da Cena, Docência Teatral This work is the end result of my experiences as a researcher in the degree course in Theater, Federal University of Rio Grande do Norte. In it, I made a bridge between the theoretical and practical knowledge acquired during graduation, where I was able to exercise as a component of the supervised stage III some experiences, especially in the Child Education Center (NEI CAp-UFRN), in a group of third year, morning , Composed of twenty-one students. My goal in getting into school was to foster some basic knowledge about doing theater in a regular school. The educational practice used had the play as a base, making use of the knowledge of the author Joana Lopes, in "Pega Teatro" (1989). In order to discuss axiological values, I used the literary work of Maurice Maeterlinck, "The Blue Bird" (1962), causing the class to overcome difficulties about prejudices. And to establish relations in the room I was inspired by the work of Jerzy Grotowski, "In Search of a Poor Theater" (1971), where I appropriated a nomenclature triggered by it. As a theoretical investigative mote about the pedagogical side of the educator, I relied on Paulo Freire in the "Pedagogy of Autonomy" (2015). Concomitantly, the main / final objective of this work is to relate the experiences that I passed during my course in the current stage and, consequently, in the degree course in Theater. Capes Este trabalho é resultado final das minhas vivências enquanto pesquisador no curso de Licenciatura em Teatro, pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Nele, fiz ponte entre os conhecimentos teóricos e práticos adquiridos durante a graduação, onde pude exercitar como componente do estágio supervisionado III algumas experiências, em especial, no Núcleo de Educação da Infância (NEI CAp-UFRN), numa turma de terceiro ano, matutino, composta por vinte e um alunos. Meu objetivo ao entrar no seio escolar foi fomentar alguns conhecimentos básicos sobre o fazer teatral numa escola de ensino regular. A prática educativa utilizada teve o lúdico como base, fazendo elo a partir dos conhecimentos da autora Joana Lopes, em “Pega Teatro” (1989). Para dialogar sobre os valores axiológicos, utilizei a obra literária do Maurice Maeterlinck, “O Pássaro Azul” (1962), fazendo com que a turma vencesse dificuldades acerca de preconceitos. E para estabelecer relações em sala inspirei-me na obra do Jerzy Grotowski, “Em busca de um Teatro Pobre” (1971), onde fiz apropriação de uma nomenclatura desencadeada pelo mesmo. Como mote investigativo teórico sobre o lado pedagógico do educador, pautei-me em Paulo Freire em a “Pedagogia da Autonomia” (2015). Concomitantemente, o objetivo principal/final deste trabalho é relatar as experiências que passei durante meu percurso no corrente estágio e, assim, consequentemente, no curso de licenciatura em Teatro. 2019-04-09T18:00:18Z 2021-09-27T12:00:33Z 2019-04-09T18:00:18Z 2021-09-27T12:00:33Z 2016-06-06 bachelorThesis 2013035974 NUNES, João Vítor Ferreira. Prática docente em teatro : o jogo teatral e a arte do encontro por meio do lúdico no NEI. 2016. 52 f. TCC (Licenciatura em Teatro) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Natal, 2016 . https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/38520 pt_BR application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Licenciatura em Teatro |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
Teatro Theater Docência Arte do encontro Lúdico infantil Artes, Artes da Cena, Docência Teatral |
spellingShingle |
Teatro Theater Docência Arte do encontro Lúdico infantil Artes, Artes da Cena, Docência Teatral Nunes, João Vítor Ferreira Prática docente em teatro: o jogo teatral e a arte do encontro por meio do lúdico no NEI |
description |
This work is the end result of my experiences as a researcher in the degree course in Theater, Federal University of Rio Grande do Norte. In it, I made a bridge between the theoretical and practical knowledge acquired during graduation, where I was able to exercise as a component of the supervised stage III some experiences, especially in the Child Education Center (NEI CAp-UFRN), in a group of third year, morning , Composed of twenty-one students. My goal in getting into school was to foster some basic knowledge about doing theater in a regular school. The educational practice used had the play as a base, making use of the knowledge of the author Joana Lopes, in "Pega Teatro" (1989). In order to discuss axiological values, I used the literary work of Maurice Maeterlinck, "The Blue Bird" (1962), causing the class to overcome difficulties about prejudices. And to establish relations in the room I was inspired by the work of Jerzy Grotowski, "In Search of a Poor Theater" (1971), where I appropriated a nomenclature triggered by it. As a theoretical investigative mote about the pedagogical side of the educator, I relied on Paulo Freire in the "Pedagogy of Autonomy" (2015). Concomitantly, the main / final objective of this work is to relate the experiences that I passed during my course in the current stage and, consequently, in the degree course in Theater. |
author2 |
Silva, Mayra Montenegro da |
author_facet |
Silva, Mayra Montenegro da Nunes, João Vítor Ferreira |
format |
bachelorThesis |
author |
Nunes, João Vítor Ferreira |
author_sort |
Nunes, João Vítor Ferreira |
title |
Prática docente em teatro: o jogo teatral e a arte do encontro por meio do lúdico no NEI |
title_short |
Prática docente em teatro: o jogo teatral e a arte do encontro por meio do lúdico no NEI |
title_full |
Prática docente em teatro: o jogo teatral e a arte do encontro por meio do lúdico no NEI |
title_fullStr |
Prática docente em teatro: o jogo teatral e a arte do encontro por meio do lúdico no NEI |
title_full_unstemmed |
Prática docente em teatro: o jogo teatral e a arte do encontro por meio do lúdico no NEI |
title_sort |
prática docente em teatro: o jogo teatral e a arte do encontro por meio do lúdico no nei |
publisher |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
publishDate |
2019 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/38520 |
work_keys_str_mv |
AT nunesjoaovitorferreira praticadocenteemteatroojogoteatraleaartedoencontropormeiodoludicononei |
_version_ |
1773957731361751040 |