Prática docente em teatro: o jogo teatral e a arte do encontro por meio do lúdico no NEI

This work is the end result of my experiences as a researcher in the degree course in Theater, Federal University of Rio Grande do Norte. In it, I made a bridge between the theoretical and practical knowledge acquired during graduation, where I was able to exercise as a component of the supervised s...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Nunes, João Vítor Ferreira
Outros Autores: Silva, Mayra Montenegro da
Formato: bachelorThesis
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/38520
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-38520
record_format dspace
spelling ri-123456789-385202023-03-07T20:39:06Z Prática docente em teatro: o jogo teatral e a arte do encontro por meio do lúdico no NEI Nunes, João Vítor Ferreira Silva, Mayra Montenegro da Silva, Mayra Montenegro da Coutinho, Karyne Dias Araújo, Mariclécia Bezerra de Teatro Theater Docência Arte do encontro Lúdico infantil Artes, Artes da Cena, Docência Teatral This work is the end result of my experiences as a researcher in the degree course in Theater, Federal University of Rio Grande do Norte. In it, I made a bridge between the theoretical and practical knowledge acquired during graduation, where I was able to exercise as a component of the supervised stage III some experiences, especially in the Child Education Center (NEI CAp-UFRN), in a group of third year, morning , Composed of twenty-one students. My goal in getting into school was to foster some basic knowledge about doing theater in a regular school. The educational practice used had the play as a base, making use of the knowledge of the author Joana Lopes, in "Pega Teatro" (1989). In order to discuss axiological values, I used the literary work of Maurice Maeterlinck, "The Blue Bird" (1962), causing the class to overcome difficulties about prejudices. And to establish relations in the room I was inspired by the work of Jerzy Grotowski, "In Search of a Poor Theater" (1971), where I appropriated a nomenclature triggered by it. As a theoretical investigative mote about the pedagogical side of the educator, I relied on Paulo Freire in the "Pedagogy of Autonomy" (2015). Concomitantly, the main / final objective of this work is to relate the experiences that I passed during my course in the current stage and, consequently, in the degree course in Theater. Capes Este trabalho é resultado final das minhas vivências enquanto pesquisador no curso de Licenciatura em Teatro, pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Nele, fiz ponte entre os conhecimentos teóricos e práticos adquiridos durante a graduação, onde pude exercitar como componente do estágio supervisionado III algumas experiências, em especial, no Núcleo de Educação da Infância (NEI CAp-UFRN), numa turma de terceiro ano, matutino, composta por vinte e um alunos. Meu objetivo ao entrar no seio escolar foi fomentar alguns conhecimentos básicos sobre o fazer teatral numa escola de ensino regular. A prática educativa utilizada teve o lúdico como base, fazendo elo a partir dos conhecimentos da autora Joana Lopes, em “Pega Teatro” (1989). Para dialogar sobre os valores axiológicos, utilizei a obra literária do Maurice Maeterlinck, “O Pássaro Azul” (1962), fazendo com que a turma vencesse dificuldades acerca de preconceitos. E para estabelecer relações em sala inspirei-me na obra do Jerzy Grotowski, “Em busca de um Teatro Pobre” (1971), onde fiz apropriação de uma nomenclatura desencadeada pelo mesmo. Como mote investigativo teórico sobre o lado pedagógico do educador, pautei-me em Paulo Freire em a “Pedagogia da Autonomia” (2015). Concomitantemente, o objetivo principal/final deste trabalho é relatar as experiências que passei durante meu percurso no corrente estágio e, assim, consequentemente, no curso de licenciatura em Teatro. 2019-04-09T18:00:18Z 2021-09-27T12:00:33Z 2019-04-09T18:00:18Z 2021-09-27T12:00:33Z 2016-06-06 bachelorThesis 2013035974 NUNES, João Vítor Ferreira. Prática docente em teatro : o jogo teatral e a arte do encontro por meio do lúdico no NEI. 2016. 52 f. TCC (Licenciatura em Teatro) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Natal, 2016 . https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/38520 pt_BR application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Licenciatura em Teatro
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Teatro
Theater
Docência
Arte do encontro
Lúdico infantil
Artes, Artes da Cena, Docência Teatral
spellingShingle Teatro
Theater
Docência
Arte do encontro
Lúdico infantil
Artes, Artes da Cena, Docência Teatral
Nunes, João Vítor Ferreira
Prática docente em teatro: o jogo teatral e a arte do encontro por meio do lúdico no NEI
description This work is the end result of my experiences as a researcher in the degree course in Theater, Federal University of Rio Grande do Norte. In it, I made a bridge between the theoretical and practical knowledge acquired during graduation, where I was able to exercise as a component of the supervised stage III some experiences, especially in the Child Education Center (NEI CAp-UFRN), in a group of third year, morning , Composed of twenty-one students. My goal in getting into school was to foster some basic knowledge about doing theater in a regular school. The educational practice used had the play as a base, making use of the knowledge of the author Joana Lopes, in "Pega Teatro" (1989). In order to discuss axiological values, I used the literary work of Maurice Maeterlinck, "The Blue Bird" (1962), causing the class to overcome difficulties about prejudices. And to establish relations in the room I was inspired by the work of Jerzy Grotowski, "In Search of a Poor Theater" (1971), where I appropriated a nomenclature triggered by it. As a theoretical investigative mote about the pedagogical side of the educator, I relied on Paulo Freire in the "Pedagogy of Autonomy" (2015). Concomitantly, the main / final objective of this work is to relate the experiences that I passed during my course in the current stage and, consequently, in the degree course in Theater.
author2 Silva, Mayra Montenegro da
author_facet Silva, Mayra Montenegro da
Nunes, João Vítor Ferreira
format bachelorThesis
author Nunes, João Vítor Ferreira
author_sort Nunes, João Vítor Ferreira
title Prática docente em teatro: o jogo teatral e a arte do encontro por meio do lúdico no NEI
title_short Prática docente em teatro: o jogo teatral e a arte do encontro por meio do lúdico no NEI
title_full Prática docente em teatro: o jogo teatral e a arte do encontro por meio do lúdico no NEI
title_fullStr Prática docente em teatro: o jogo teatral e a arte do encontro por meio do lúdico no NEI
title_full_unstemmed Prática docente em teatro: o jogo teatral e a arte do encontro por meio do lúdico no NEI
title_sort prática docente em teatro: o jogo teatral e a arte do encontro por meio do lúdico no nei
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2019
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/38520
work_keys_str_mv AT nunesjoaovitorferreira praticadocenteemteatroojogoteatraleaartedoencontropormeiodoludicononei
_version_ 1773957731361751040