Imaginário de Catu no meio urbano: uma intervenção urbana como estratégia no combate ao preconceito à cultura indígena

The art research on Catu's imagery emerged during a school visit, with a group of students from the More Education project, to the indigenous remnant community, Catu dos Eleotérios. During this visit, we met the João Lino Municipal School (the only indigenous school in the state of Rio Grande d...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Andrade Neto, Cícero Pinheiro de
Outros Autores: Maciel, Artur Luiz de Souza
Formato: bachelorThesis
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/38191
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-38191
record_format dspace
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Imaginário
Arte de rua
Graffiti
spellingShingle Imaginário
Arte de rua
Graffiti
Andrade Neto, Cícero Pinheiro de
Imaginário de Catu no meio urbano: uma intervenção urbana como estratégia no combate ao preconceito à cultura indígena
description The art research on Catu's imagery emerged during a school visit, with a group of students from the More Education project, to the indigenous remnant community, Catu dos Eleotérios. During this visit, we met the João Lino Municipal School (the only indigenous school in the state of Rio Grande do Norte), and we perceive the relationship between the residents and the legends, the enchanted beings who protect the forests, animals and springs of the community. From the legends, images were created for the graffiti sketch, which was carried out at the Dr. Hélio Mamede Municipal School of Freitas Galvão, in the city of Goianinha (located in the east of the Potiguar mesoregion), through the fusion of the imaginary of the researcher with the images that are raised by the report of some residents of Catu. From a series of visits, the legends about the enchanted, the photos and the collection of reports through interviews were carried out. Also discussed are the history of the community and its problems faced. For this we use imaginary theories, according to Wunenburguer (1998) and the visual poietics of René Passeron (1989). The creation process takes place in the research, taking into account the creative process in the visual poetics (PASSERON, 1989), with graffiti as a medium for imaging. Thus, I carried out an urban intervention as a strategy to help in the process of recognition of the individuals of the community, who go through various problems, such as the fight against the prejudice that, until now, indigenous descendants are practiced and the demarcation of their territory.
author2 Maciel, Artur Luiz de Souza
author_facet Maciel, Artur Luiz de Souza
Andrade Neto, Cícero Pinheiro de
format bachelorThesis
author Andrade Neto, Cícero Pinheiro de
author_sort Andrade Neto, Cícero Pinheiro de
title Imaginário de Catu no meio urbano: uma intervenção urbana como estratégia no combate ao preconceito à cultura indígena
title_short Imaginário de Catu no meio urbano: uma intervenção urbana como estratégia no combate ao preconceito à cultura indígena
title_full Imaginário de Catu no meio urbano: uma intervenção urbana como estratégia no combate ao preconceito à cultura indígena
title_fullStr Imaginário de Catu no meio urbano: uma intervenção urbana como estratégia no combate ao preconceito à cultura indígena
title_full_unstemmed Imaginário de Catu no meio urbano: uma intervenção urbana como estratégia no combate ao preconceito à cultura indígena
title_sort imaginário de catu no meio urbano: uma intervenção urbana como estratégia no combate ao preconceito à cultura indígena
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2018
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/38191
work_keys_str_mv AT andradenetociceropinheirode imaginariodecatunomeiourbanoumaintervencaourbanacomoestrategianocombateaopreconceitoaculturaindigena
_version_ 1773958355790856192
spelling ri-123456789-381912023-01-10T17:49:26Z Imaginário de Catu no meio urbano: uma intervenção urbana como estratégia no combate ao preconceito à cultura indígena Andrade Neto, Cícero Pinheiro de Maciel, Artur Luiz de Souza Tavares, Luã dos Santos Salles, Laurita Ricardo de Maciel, Artur Luiz de Souza Imaginário Arte de rua Graffiti The art research on Catu's imagery emerged during a school visit, with a group of students from the More Education project, to the indigenous remnant community, Catu dos Eleotérios. During this visit, we met the João Lino Municipal School (the only indigenous school in the state of Rio Grande do Norte), and we perceive the relationship between the residents and the legends, the enchanted beings who protect the forests, animals and springs of the community. From the legends, images were created for the graffiti sketch, which was carried out at the Dr. Hélio Mamede Municipal School of Freitas Galvão, in the city of Goianinha (located in the east of the Potiguar mesoregion), through the fusion of the imaginary of the researcher with the images that are raised by the report of some residents of Catu. From a series of visits, the legends about the enchanted, the photos and the collection of reports through interviews were carried out. Also discussed are the history of the community and its problems faced. For this we use imaginary theories, according to Wunenburguer (1998) and the visual poietics of René Passeron (1989). The creation process takes place in the research, taking into account the creative process in the visual poetics (PASSERON, 1989), with graffiti as a medium for imaging. Thus, I carried out an urban intervention as a strategy to help in the process of recognition of the individuals of the community, who go through various problems, such as the fight against the prejudice that, until now, indigenous descendants are practiced and the demarcation of their territory. A pesquisa em arte sobre o imaginário coletivo do Catu surgiu durante uma visita escolar, com uma turma de alunos do projeto Mais Educação,à comunidade de remanescentes indígenas, Catu dos Eleotérios. Nesta visita, conhecí a Escola Municipal João Lino (única escola indígena do estado do Rio Grande do Norte), percebemos a relação entre os moradores e as lendas, os seres encantados que protegem as matas, animais e nascentes da comunidade. A partir das lendas foram constituídas imagens para o esboço de um graffiti, que foi realizado na Escola Municipal Dr. Hélio Mamede de Freitas Galvão, na cidade de Goianinha (localizada na mesorregião leste potiguar), por meio da fusão do imaginário do pesquisador com as imagens que são suscitadas pelo o relato de alguns moradores do Catu. A partir de uma série de visitas, foram realizados o levantamento das lendas sobre os encantados, fotos e a coleta de relatos por meio de entrevistas. Também são abordados o histórico da comunidade e seus problemas enfrentados. Para isso utilizamos das teorias de imaginário, segundo Wunenburguer (1998) e as poiéticas visuais de René Passeron(1989). O processo de criação ocorre na pesquisa, levando em consideração o processo criativo nas poéticas visuais (PASSERON,1989), tendo o graffiti como meio para a realização imagética. Assim, realizei uma intervenção urbana como estratégia para ajudar no processo de reconhecimento dos indivíduos da comunidade, os quais passam por diversos problemas, como a luta contra o preconceito que, até presente momento, se pratica os descendentes indígenas e a demarcação do seu território. 2018-04-24T21:17:01Z 2021-09-27T11:33:54Z 2018-04-24T21:17:01Z 2021-09-27T11:33:54Z 2017-12-06 bachelorThesis 2013026133 Andrade Neto, Cícero Pinheiro de. Imaginário de Catu no meio urbano : uma intervenção urbana como estratégia no combate ao preconceito à cultura indígena. 2017. 72 f. Monografia (Licenciatura em Artes Visuais), Departamento de Artes. Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2017. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/38191 pt_BR openAccess application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Artes Visuais