A formação docente na perspectiva da educação de surdos no município de Caicó-RN

The objective of this study was to analyze the teacher training of the teacher acting in the area of education of the deaf in the schools of the municipality of Caicó – RN. Data collection took place at the Presidente Kennedy municipal schools and at the José Augusto Educational Center, in which stu...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Oliveira, Cínthia
Outros Autores: Menezes, Ronny
Formato: bachelorThesis
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/37859
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-37859
record_format dspace
spelling ri-123456789-378592021-09-22T14:15:45Z A formação docente na perspectiva da educação de surdos no município de Caicó-RN Oliveira, Cínthia Menezes, Ronny Francileide Batista de Almeida Vieira Menezes, Ronny Vieira, Francileide Silva, Ana Caroline Educação Inclusiva Libras Educação de Surdos Professor The objective of this study was to analyze the teacher training of the teacher acting in the area of education of the deaf in the schools of the municipality of Caicó – RN. Data collection took place at the Presidente Kennedy municipal schools and at the José Augusto Educational Center, in which students enrolled deaf students with bilingual education in basic education. For the theoretical basis, a search was made for works related to the research topic in the Scielo databases, Capes Periodical Portal, Digital Library of Monographs and Google Scholar. As an instrument for data collection, questionnaires were applied, structured with objective and subjective questions elaborated by the student, having as collaborators the students who minister Libras. The data was tabulated in the Microsoft Office Excel program, version 2010 and the results presented in tabular form for easy understanding of the same. A total of four professors participated in the research, most of whom declare, have an academic background, and a specialization course in Libra, as well as a teacher training course for teaching the deaf. However, a major deficiency related to the question of translation and interpreter was observed, mainly because they did not completely dominate the language of the signs. Thus, it is perceived that the educators who work in these institutions need to seek new formations to fill their needs and to use them so that they can meet the needs of the students who require bilingual and inclusive education in these institutions. Objetivou-se com o presente trabalho analisar a formação docente do professor atuante na área da educação de surdos nas escolas do município de Caicó – RN. A coleta de dados ocorreu nas escolas municipais Presidente Kennedy e no Centro Educacional José Augusto, as quais registrou matrícula de alunos surdos na educação básica. Para o embasamento teórico realizamos um busca por trabalhos relacionados à temática da pesquisa nas bases de dados Scielo, Portal de Periódicos Capes, Biblioteca digital de monografias e no Google Acadêmico. Como instrumento para coleta de dados ocorreu à aplicação de questionários, estruturado com questões objetivas e subjetivas, tendo como colaboradores os docentes que ministram Libras. Os dados foram tabulados no programa Microsoft Office Excel, versão 2010 e os resultados apresentados em forma de tabelas para facilitar a compreensão dos mesmos. Participou da pesquisa um total de quatro professores, dos quais a maioria declara, possuir formação acadêmica, e curso de especialização em Libras, bem como curso de formação de professores para ensino de surdos. No entanto, observou-se uma grande deficiência relacionada à questão a formação para a tradução e interpretação, principalmente por não dominarem completamente a língua de sinais. Assim, concluímos que os educadores que atuam nessas instituições necessitam buscar novas formações para suprir suas carências e que os instrumentalizem para que possam atender às necessidades próprias do alunado que requerem educação bilíngue e inclusiva nessas instituições. 2018-01-04T10:39:53Z 2021-09-22T14:15:45Z 2018-01-04T10:39:53Z 2021-09-22T14:15:45Z 2017-12-15 bachelorThesis 2013051083 OLIVEIRA, CÍnthia Maria Dantas de. A formação docente na perspectiva da educação de surdos no município de Caicó-RN. 2017. 34 f. Monografia - Curso de Pedagogia, Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Caicó, 2017. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/37859 pt_BR openAccess application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Pedagogia
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Educação Inclusiva
Libras
Educação de Surdos
Professor
spellingShingle Educação Inclusiva
Libras
Educação de Surdos
Professor
Oliveira, Cínthia
A formação docente na perspectiva da educação de surdos no município de Caicó-RN
description The objective of this study was to analyze the teacher training of the teacher acting in the area of education of the deaf in the schools of the municipality of Caicó – RN. Data collection took place at the Presidente Kennedy municipal schools and at the José Augusto Educational Center, in which students enrolled deaf students with bilingual education in basic education. For the theoretical basis, a search was made for works related to the research topic in the Scielo databases, Capes Periodical Portal, Digital Library of Monographs and Google Scholar. As an instrument for data collection, questionnaires were applied, structured with objective and subjective questions elaborated by the student, having as collaborators the students who minister Libras. The data was tabulated in the Microsoft Office Excel program, version 2010 and the results presented in tabular form for easy understanding of the same. A total of four professors participated in the research, most of whom declare, have an academic background, and a specialization course in Libra, as well as a teacher training course for teaching the deaf. However, a major deficiency related to the question of translation and interpreter was observed, mainly because they did not completely dominate the language of the signs. Thus, it is perceived that the educators who work in these institutions need to seek new formations to fill their needs and to use them so that they can meet the needs of the students who require bilingual and inclusive education in these institutions.
author2 Menezes, Ronny
author_facet Menezes, Ronny
Oliveira, Cínthia
format bachelorThesis
author Oliveira, Cínthia
author_sort Oliveira, Cínthia
title A formação docente na perspectiva da educação de surdos no município de Caicó-RN
title_short A formação docente na perspectiva da educação de surdos no município de Caicó-RN
title_full A formação docente na perspectiva da educação de surdos no município de Caicó-RN
title_fullStr A formação docente na perspectiva da educação de surdos no município de Caicó-RN
title_full_unstemmed A formação docente na perspectiva da educação de surdos no município de Caicó-RN
title_sort formação docente na perspectiva da educação de surdos no município de caicó-rn
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2018
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/37859
work_keys_str_mv AT oliveiracinthia aformacaodocentenaperspectivadaeducacaodesurdosnomunicipiodecaicorn
AT oliveiracinthia formacaodocentenaperspectivadaeducacaodesurdosnomunicipiodecaicorn
_version_ 1773958600448802816