Família: sua importância no âmbito escolar

The present study establishes a discussion about the importance of the family in the school context. The objectives were to investigate strategies developed by educational institutions to bring the family closer to school everyday; Describe how the school communicates with the family, identifying th...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Medeiros, Claudijane Silva de
Outros Autores: Cavalcante, Christianne Medeiros
Formato: bachelorThesis
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/37803
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-37803
record_format dspace
spelling ri-123456789-378032021-09-22T14:14:08Z Família: sua importância no âmbito escolar Medeiros, Claudijane Silva de Cavalcante, Christianne Medeiros Menezes, Ronny Diogenes de Nóbrega, Suenyra Soares Família Escola Parceria The present study establishes a discussion about the importance of the family in the school context. The objectives were to investigate strategies developed by educational institutions to bring the family closer to school everyday; Describe how the school communicates with the family, identifying the channels used; List what types of activities are proposed and reflect on their effectiveness. The theoretical basis for this work were: Ariès (2006), Tiba (2007), Libâneo (2012), Zagury (2015), among others. The qualitative research was based on a semi-structured interview process with managers of 04 public schools, being 02 state and 02 municipal, in different districts of the city of Caicó-RN. The analysis showed that the partnership between family and school is essential for students / children to succeed in the teaching-learning process, but although they recognize the relevance, they still face difficulties for the effectiveness of the partnership between the school and the family. O presente estudo estabelece uma discussão sobre a importância da família no âmbito escolar. Os objetivos traçados foram Investigar estratégias desenvolvidas pelas instituições educativas para aproximar a família do cotidiano escolar; Descrever como ocorre a comunicação da escola com a família, identificando os canais utilizados; Relacionar que tipos de atividades são propostas e refletir sobre sua efetividade. A base teórica que fundamentou este trabalho foram: Ariès (2006), Tiba (2007), Libâneo (2012), Zagury (2015), entre outros. A pesquisa de abordagem qualitativa, precedida de um estudo exploratório no tocante do levantamento bibliográfico, partiu de um processo de entrevista estruturada com gestores de 04 escolas públicas, sendo 02 estaduais e 02 municipais, em diferentes bairros da cidade de Caicó- RN. A análise evidenciou que a parceria entre família e escola é essencial para que alunos/filhos obtenham êxito no processo de ensino-aprendizagem, porém embora reconheçam a relevância ainda enfrentam dificuldades para efetivação da parceria entre a escola e a família. 2017-06-28T17:57:19Z 2021-09-22T14:14:08Z 2017-06-28T17:57:19Z 2021-09-22T14:14:08Z 2017-06-14 bachelorThesis 2013054479 MEDEIROS, Claudijane Silva de. FAMÍLIA: sua importância no âmbito escolar. 2017. 48f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia), Departamento de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Caicó, 2017. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/37803 pt_BR openAccess application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Pedagogia
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Família
Escola
Parceria
spellingShingle Família
Escola
Parceria
Medeiros, Claudijane Silva de
Família: sua importância no âmbito escolar
description The present study establishes a discussion about the importance of the family in the school context. The objectives were to investigate strategies developed by educational institutions to bring the family closer to school everyday; Describe how the school communicates with the family, identifying the channels used; List what types of activities are proposed and reflect on their effectiveness. The theoretical basis for this work were: Ariès (2006), Tiba (2007), Libâneo (2012), Zagury (2015), among others. The qualitative research was based on a semi-structured interview process with managers of 04 public schools, being 02 state and 02 municipal, in different districts of the city of Caicó-RN. The analysis showed that the partnership between family and school is essential for students / children to succeed in the teaching-learning process, but although they recognize the relevance, they still face difficulties for the effectiveness of the partnership between the school and the family.
author2 Cavalcante, Christianne Medeiros
author_facet Cavalcante, Christianne Medeiros
Medeiros, Claudijane Silva de
format bachelorThesis
author Medeiros, Claudijane Silva de
author_sort Medeiros, Claudijane Silva de
title Família: sua importância no âmbito escolar
title_short Família: sua importância no âmbito escolar
title_full Família: sua importância no âmbito escolar
title_fullStr Família: sua importância no âmbito escolar
title_full_unstemmed Família: sua importância no âmbito escolar
title_sort família: sua importância no âmbito escolar
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2017
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/37803
work_keys_str_mv AT medeirosclaudijanesilvade familiasuaimportancianoambitoescolar
_version_ 1773959751290322944