Inteligência emocional e prática pedagógica
This work aims to discuss and analyze the importance of understanding and developing Emotional Intelligence (IE) for the pedagogue, as a way to improve their teaching practice in the classroom, considering that the IE, despite its relevance, it is still a little explored, researched and studied fiel...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Outros Autores: | |
Formato: | bachelorThesis |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/37747 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-37747 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
ri-123456789-377472021-09-22T14:12:35Z Inteligência emocional e prática pedagógica Oliveira, Alcilene Menezes, Ronny Lautenschlager, Etienne Freire, Katia Inteligência emocional. Desenvolvimento escolar. Prática docente. This work aims to discuss and analyze the importance of understanding and developing Emotional Intelligence (IE) for the pedagogue, as a way to improve their teaching practice in the classroom, considering that the IE, despite its relevance, it is still a little explored, researched and studied field with regard to its use in the school environment by the teachers. The theoretical discussion is supported by authors such as Gardner (1994), author of the Multiple Intelligences theory; Damásio (1996), talking about emotion, reason and the human brain; Goleman (1995) that deals with Emotional Intelligence, among other authors that support the proposal of the work. The research is characterized as bibliographic, with an exploratory character and a qualitative approach, with a view to surveying and analyzing scientific works on the subject in question. As a result of this analysis, the research found the absence of works on the theme, despite considerable prominence in the last decades, and in the conclusion it brings notes about the relevance of the knowledge of the IE and the emotional competences, on the part of the pedagogue, for the improvement of the their professional practice, aiming at a better understanding and acceptance of their students as emotional beings; in addition, it points out the challenges of teaching and suggests continuing education, in the field of IE and multiple intelligences, as a possibility for improving pedagogical practice and, consequently, for students' learning. O presente trabalho tem o objetivo de discutir e analisar a importância da compreensão e do desenvolvimento da Inteligência Emocional (IE) para o pedagogo, como forma de aperfeiçoar a sua prática docente em sala de aula, tendo em vista que a IE, apesar de sua relevância, ainda é um campo pouco explorado, pesquisado e estudado no que se refere à sua utilização no ambiente escolar por parte dos professores. A discussão teórica sustenta-se em autores como Gardner (1994), autor da teoria das Múltiplas Inteligências; Damásio (1996), discorrendo sobre emoção, razão e cérebro humano; Goleman (1995) que trata propriamente da Inteligência Emocional, entre outros autores que alicerçam a proposta do trabalho. A pesquisa se caracteriza como bibliográfica, de caráter exploratório e abordagem qualitativa, com vistas a fazer o levantamento e analisar os trabalhos científicos sobre o tema em questão. Como resultado dessa análise, a pesquisa constatou a ausência de trabalhos sobre o tema, apesar de considerável destaque nas últimas décadas, e na conclusão traz apontamentos sobre a relevância do conhecimento da IE e das competências emocionais, por parte do pedagogo, para o aperfeiçoamento da sua prática profissional, visando uma melhor compreensão e aceitação dos seus alunos como seres também emocionais; além disso, aponta os desafios da atuação docente e sugere a formação continuada, no campo da IE e das múltiplas inteligências, como possibilidade de melhoria da prática pedagógica e, consequentemente, da aprendizagem dos alunos. 2021-08-16T17:18:57Z 2021-09-22T14:12:35Z 2021-08-16T17:18:57Z 2021-09-22T14:12:35Z 2021-04-19 bachelorThesis 2014059916 OLIVEIRA, Alcilene. Inteligência emocional e prática pedagógica. 2021. 36f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Departamento de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Caicó, 2021. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/37747 pt_BR Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/octet-stream Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Pedagogia |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
Inteligência emocional. Desenvolvimento escolar. Prática docente. |
spellingShingle |
Inteligência emocional. Desenvolvimento escolar. Prática docente. Oliveira, Alcilene Inteligência emocional e prática pedagógica |
description |
This work aims to discuss and analyze the importance of understanding and developing Emotional Intelligence (IE) for the pedagogue, as a way to improve their teaching practice in the classroom, considering that the IE, despite its relevance, it is still a little explored, researched and studied field with regard to its use in the school environment by the teachers. The theoretical discussion is supported by authors such as Gardner (1994), author of the Multiple Intelligences theory; Damásio (1996), talking about emotion, reason and the human brain; Goleman (1995) that deals with Emotional Intelligence, among other authors that support the proposal of the work. The research is characterized as bibliographic, with an exploratory character and a qualitative approach, with a view to surveying and analyzing scientific works on the subject in question. As a result of this analysis, the research found the absence of works on the theme, despite considerable prominence in the last decades, and in the conclusion it brings notes about the relevance of the knowledge of the IE and the emotional competences, on the part of the pedagogue, for the improvement of the their professional practice, aiming at a better understanding and acceptance of their students as emotional beings; in addition, it points out the challenges of teaching and suggests continuing education, in the field of IE and multiple intelligences, as a possibility for improving pedagogical practice and, consequently, for students' learning. |
author2 |
Menezes, Ronny |
author_facet |
Menezes, Ronny Oliveira, Alcilene |
format |
bachelorThesis |
author |
Oliveira, Alcilene |
author_sort |
Oliveira, Alcilene |
title |
Inteligência emocional e prática pedagógica |
title_short |
Inteligência emocional e prática pedagógica |
title_full |
Inteligência emocional e prática pedagógica |
title_fullStr |
Inteligência emocional e prática pedagógica |
title_full_unstemmed |
Inteligência emocional e prática pedagógica |
title_sort |
inteligência emocional e prática pedagógica |
publisher |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
publishDate |
2021 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/37747 |
work_keys_str_mv |
AT oliveiraalcilene inteligenciaemocionalepraticapedagogica |
_version_ |
1773961779551928320 |