Aplicativo na organização e planejamento de visitas pedagógicas: um estudo exploratório com discentes do curso de turismo

Pedagogical tourism facilitates the learning process and is a source full of cultural riches, giving students the opportunity to experience the theory seen in the classroom in practice. With the development of technology over the years, access to information has become faster and easier. Devices suc...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Lima, Gabriele Souza de
Outros Autores: Mendes Filho, Luiz Augusto Machado
Formato: bachelorThesis
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/37610
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-37610
record_format dspace
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Visitas pedagógicas. Aplicativos. Tecnologia da informação. Dispositivos móveis. Atividade turística
Pedagogical visits. Apps. Information technology. Mobile devices. Tourism activity
spellingShingle Visitas pedagógicas. Aplicativos. Tecnologia da informação. Dispositivos móveis. Atividade turística
Pedagogical visits. Apps. Information technology. Mobile devices. Tourism activity
Lima, Gabriele Souza de
Aplicativo na organização e planejamento de visitas pedagógicas: um estudo exploratório com discentes do curso de turismo
description Pedagogical tourism facilitates the learning process and is a source full of cultural riches, giving students the opportunity to experience the theory seen in the classroom in practice. With the development of technology over the years, access to information has become faster and easier. Devices such as tablets and smartphones have the ability to bundle a variety of tools into one device, seen as a trend in many economic sectors, as well as in tourism. This work consists of a research conducted with a focus group of nine students of the Tourism Course of the Federal University of Rio Grande do Norte to know how na app could help in the organization and planning of educacional visits. In the first stage of the discussion, individually, they answered questions regarding their profile. Then, the group was collectively conducted through a script with open questions related to the importance of technical visits and the proposal of an app. The research was recorded in audio form and later transcribed to analyze the data and explore the results. From the analysis, it is found that students believe that visits are of great importance to align their theoretical and practical knowledge and that the development of an app can help in the organization and planning of pedagogical visits. The positive points highlighted by them were the optimization of the time and helping teachers in organizing the trips. As well as ease in the preparation of the visit and also facilitate communication between who organizes the visit and who makes the equipment available for it to be performed
author2 Mendes Filho, Luiz Augusto Machado
author_facet Mendes Filho, Luiz Augusto Machado
Lima, Gabriele Souza de
format bachelorThesis
author Lima, Gabriele Souza de
author_sort Lima, Gabriele Souza de
title Aplicativo na organização e planejamento de visitas pedagógicas: um estudo exploratório com discentes do curso de turismo
title_short Aplicativo na organização e planejamento de visitas pedagógicas: um estudo exploratório com discentes do curso de turismo
title_full Aplicativo na organização e planejamento de visitas pedagógicas: um estudo exploratório com discentes do curso de turismo
title_fullStr Aplicativo na organização e planejamento de visitas pedagógicas: um estudo exploratório com discentes do curso de turismo
title_full_unstemmed Aplicativo na organização e planejamento de visitas pedagógicas: um estudo exploratório com discentes do curso de turismo
title_sort aplicativo na organização e planejamento de visitas pedagógicas: um estudo exploratório com discentes do curso de turismo
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2019
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/37610
work_keys_str_mv AT limagabrielesouzade aplicativonaorganizacaoeplanejamentodevisitaspedagogicasumestudoexploratoriocomdiscentesdocursodeturismo
_version_ 1773964425277997056
spelling ri-123456789-376102021-09-22T13:55:36Z Aplicativo na organização e planejamento de visitas pedagógicas: um estudo exploratório com discentes do curso de turismo Lima, Gabriele Souza de Mendes Filho, Luiz Augusto Machado Silva, Michel Jairo Vieira da Silva, Gislainy Laise da Visitas pedagógicas. Aplicativos. Tecnologia da informação. Dispositivos móveis. Atividade turística Pedagogical visits. Apps. Information technology. Mobile devices. Tourism activity Pedagogical tourism facilitates the learning process and is a source full of cultural riches, giving students the opportunity to experience the theory seen in the classroom in practice. With the development of technology over the years, access to information has become faster and easier. Devices such as tablets and smartphones have the ability to bundle a variety of tools into one device, seen as a trend in many economic sectors, as well as in tourism. This work consists of a research conducted with a focus group of nine students of the Tourism Course of the Federal University of Rio Grande do Norte to know how na app could help in the organization and planning of educacional visits. In the first stage of the discussion, individually, they answered questions regarding their profile. Then, the group was collectively conducted through a script with open questions related to the importance of technical visits and the proposal of an app. The research was recorded in audio form and later transcribed to analyze the data and explore the results. From the analysis, it is found that students believe that visits are of great importance to align their theoretical and practical knowledge and that the development of an app can help in the organization and planning of pedagogical visits. The positive points highlighted by them were the optimization of the time and helping teachers in organizing the trips. As well as ease in the preparation of the visit and also facilitate communication between who organizes the visit and who makes the equipment available for it to be performed O turismo pedagógico facilita o processo de aprendizagem e constitui-se de uma fonte cheia de riquezas culturais, dando oportunidade ao aluno vivenciar a teoria vista em sala de aula na prática. Com o desenvolvimento da tecnologia ao passar dos anos, o acesso à informação ficou mais rápida e fácil. Dispositivos como tablets e smartphones possuem a capacidade de agrupar um número variado de ferramentas em um só aparelho, visto como uma tendência em vários setores econômicos, e também no turismo. Este trabalho consiste em uma pesquisa realizada com um grupo focal de nove estudantes do Curso de Turismo da Universidade Federal do Rio Grande do Norte para saber como um aplicativo poderia auxiliar na organização e no planejamento de visitas pedagógicas. Na primeira etapa da discussão, individualmente, eles responderam a perguntas com relação ao perfil deles. Em seguida, o grupo foi coletivamente conduzido por meio de um roteiro com perguntas abertas relacionadas a importância das visitas técnicas e a proposta de um aplicativo. A pesquisa foi gravada em forma de áudio e posteriormente transcrita para analisar os dados e explorar os resultados. A partir da análise, contata-se que os estudantes acreditam que as visitas são de grande importância para alinhar seu conhecimento teórico ao prático e que o desenvolvimento de um aplicativo pode auxiliar na organização e planejamento das visitas pedagógicas. Os pontos positivos destacados por eles foram a otimização do tempo e ajudar os professores na organização das viagens. Assim como facilidade no momento da elaboração da visita e também facilitar a comunicação entre quem organiza a visita e quem disponibiliza os equipamentos para que ela seja executada. 2019-12-20T16:50:47Z 2021-09-22T13:55:36Z 2019-12-20T16:50:47Z 2021-09-22T13:55:36Z 2019-11-25 bachelorThesis 2014065815 LIMA, Gabriele Souza de. Aplicativo na organização e planejamento de visitas pedagógicas: um estudo exploratório com discentes do curso de turismo. 2019. 33f. Monografia (Graduação em Turismo) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Centro de Ciências Sociais Aplicadas, Departamento de Turismo, Natal, 2019. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/37610 pt_BR Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/octet-stream Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Turismo