Avaliação da linguagem receptiva e expressiva usando a escala Bayley III

Objectives: to compare the groups' performance in the Bayley III language subtest, checking if there would be differences in specific items in receptive and expressive communication. Methods: The study had a sample of 40 preschoolers, 20 of whom were premature and 20 were born at term and atten...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Freire, Joana de Oliveira
Outros Autores: Assenço, Ana Manhani Cáceres
Formato: bachelorThesis
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/36041
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-36041
record_format dspace
spelling ri-123456789-360412021-09-20T18:08:50Z Avaliação da linguagem receptiva e expressiva usando a escala Bayley III Evaluation of receptive and expressive language using a Bayley III scale Freire, Joana de Oliveira Assenço, Ana Manhani Cáceres Giacchini, Vanessa Verreschi, Marianne Querido Linguagem Language Desenvolvimento da Linguagem Development, Infant Bebês Prematuros Premature Objectives: to compare the groups' performance in the Bayley III language subtest, checking if there would be differences in specific items in receptive and expressive communication. Methods: The study had a sample of 40 preschoolers, 20 of whom were premature and 20 were born at term and attended in childcare clinics, the parents of the participants were interviewed individually to collect previous information and characterize the socioeconomic level. Language development was assessed using the Bayley III subtest, and the application and analysis were performed according to the instructions and the “stepped score” was considered for the analysis of the results. Results: The groups on average did not show significant differences in the language subtest and the same pattern was observed in the analysis of the test items. Conclusion: preterm and full-term children did not present significant differences when compared in the language subtest of the Bayley III instrument, and in the analysis of the test items, it did not show specific language difficulties for any of the groups. Objetivos: comparar o desempenho dos grupos no subteste de linguagem da Bayley III, verificando se haveria diferenças nos itens específicos em comunicação receptiva e expressiva. Métodos: O estudo contou com uma amostra de 40 pré-escolares, sendo 20 prematuros e 20 nascidos a termo atendidos em ambulatórios de puericultura, os pais dos participantes foram entrevistados individualmente para coleta de informações pregressas e caracterização do nível socioeconômico. O desenvolvimento de linguagem foi avaliado pelo subteste da Bayley III, e a aplicação e análise foram realizadas conforme as instruções e a “pontuação escalonada” foi considerada para a análise dos resultados. Resultados: Os grupos em média não apresentaram diferenças significativas no subteste de linguagem e o mesmo padrão foi observado na análise dos itens do teste. Conclusão: crianças prematuras e a termo não apresentaram diferenças significativas quando comparadas no subteste de linguagem do instrumento Bayley III, e a análise dos itens do teste não mostrou dificuldade específica em linguagem para nenhum dos grupos. 2021-05-03T08:27:02Z 2021-09-20T18:08:50Z 2021-05-03T08:27:02Z 2021-09-20T18:08:50Z 2021-04-23 bachelorThesis 20170115288 FREIRE, Joana de Oliveira. Avaliação da linguagem receptiva e expressiva usando Bayley III. 2021. 36 p. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Fonoaudiologia) - Curso de Fonoaudiologia, Departamento de Fonoaudiologia, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2021. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/36041 pt_BR Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/octet-stream Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Fonoaudiologia
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Linguagem
Language
Desenvolvimento da Linguagem
Development, Infant
Bebês Prematuros
Premature
spellingShingle Linguagem
Language
Desenvolvimento da Linguagem
Development, Infant
Bebês Prematuros
Premature
Freire, Joana de Oliveira
Avaliação da linguagem receptiva e expressiva usando a escala Bayley III
description Objectives: to compare the groups' performance in the Bayley III language subtest, checking if there would be differences in specific items in receptive and expressive communication. Methods: The study had a sample of 40 preschoolers, 20 of whom were premature and 20 were born at term and attended in childcare clinics, the parents of the participants were interviewed individually to collect previous information and characterize the socioeconomic level. Language development was assessed using the Bayley III subtest, and the application and analysis were performed according to the instructions and the “stepped score” was considered for the analysis of the results. Results: The groups on average did not show significant differences in the language subtest and the same pattern was observed in the analysis of the test items. Conclusion: preterm and full-term children did not present significant differences when compared in the language subtest of the Bayley III instrument, and in the analysis of the test items, it did not show specific language difficulties for any of the groups.
author2 Assenço, Ana Manhani Cáceres
author_facet Assenço, Ana Manhani Cáceres
Freire, Joana de Oliveira
format bachelorThesis
author Freire, Joana de Oliveira
author_sort Freire, Joana de Oliveira
title Avaliação da linguagem receptiva e expressiva usando a escala Bayley III
title_short Avaliação da linguagem receptiva e expressiva usando a escala Bayley III
title_full Avaliação da linguagem receptiva e expressiva usando a escala Bayley III
title_fullStr Avaliação da linguagem receptiva e expressiva usando a escala Bayley III
title_full_unstemmed Avaliação da linguagem receptiva e expressiva usando a escala Bayley III
title_sort avaliação da linguagem receptiva e expressiva usando a escala bayley iii
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2021
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/36041
work_keys_str_mv AT freirejoanadeoliveira avaliacaodalinguagemreceptivaeexpressivausandoaescalabayleyiii
AT freirejoanadeoliveira evaluationofreceptiveandexpressivelanguageusingabayleyiiiscale
_version_ 1773962503990018048