Implementação de técnicas de motivação no Moodle IMD

Moodle is a virtual learning environment (VLE) that was created in the year of 2001 as an open-source alternative for a distance education environment. It is used in Instituto Metrópole Digital since it's foundation, in February of 2010. Inside the system there are some features that allow the...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Araújo, Tadeus Lima de
Outros Autores: Leite, Jair Cavalcanti
Formato: bachelorThesis
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/34175
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-34175
record_format dspace
spelling ri-123456789-341752021-09-20T11:46:27Z Implementação de técnicas de motivação no Moodle IMD Implementation of motivation techniques in Moodle IMD Araújo, Tadeus Lima de Leite, Jair Cavalcanti Leite, Jair Cavalcanti Nunes, Isabel Dillmann Lucena, Márcia Jacyntha Nunes Rodrigues gamificação gamification Moodle Moodle ensino a distância distance education Moodle is a virtual learning environment (VLE) that was created in the year of 2001 as an open-source alternative for a distance education environment. It is used in Instituto Metrópole Digital since it's foundation, in February of 2010. Inside the system there are some features that allow the users to interact with each other. One of them is the forum feature, which are created by the courses and classes professors and/or tutors of the institution's technical courses. Although this feature exists, it was noticed that the students rather use external applications like instant messengers than use Moodle built-in features. From that came the need to engage the students to use the forum features in Moodle. This project’s goal is to implement and deploy two motivation techniques: one of social recognition, as reaction buttons inside Moodle's forum feature, and a gamification one, which converts the reactions received by the users as points to a competition in a ranking inside the system. In addition, SQL queries to extract data for the analisis of the impact of the implemented techniques. O Moodle é um ambiente virtual de aprendizagem (AVA) que surgiu no ano de 2001 como uma alternativa de código aberto de ambiente de ensino a distância. Ele é usado dentro do Instituto Metrópole Digital desde a sua fundação, em fevereiro de 2010. Dentro do sistema há alguns recursos que permitem que os usuários interajam entre si. Um deles é o recurso de fóruns, que são criados pelos professores e/ou tutores das disciplinas e turmas dos cursos técnicos da instituição. Embora haja esse recurso, notou-se que os alunos preferem usar aplicações externas como mensageiros instantâneos a usar o que já está presente no sistema. A partir daí surgiu a necessidade de engajar os estudantes a utilizá-lo. O projeto tem por objetivo a implementação e implantação de duas técnicas de motivação para estimular a utilização do recurso de fóruns do Moodle: uma de reconhecimento social, através de botões de reação dentro da funcionalidade de fórum do Moodle, e outra de gamificação, que transforma as reações recebidas pelos usuários em pontos para uma competição em um ranking dentro do sistema. Além disso, foram implementadas consultas para a extração de dados para a análise dos impactos das técnicas implantadas. 2017-07-06T14:29:47Z 2021-09-20T11:46:27Z 2017-07-06T14:29:47Z 2021-09-20T11:46:27Z 2017-06-14 bachelorThesis 2010046196 ARAÚJO, Tadeus Lima de. Implementação de técnicas de motivação no Moodle IMD. 2017. 39 f. TCC (Graduação) - Curso de Ciência da Computação, Centro de Ciências Exatas e da Terra, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2017. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/34175 pt_BR openAccess application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Ciência da Computação
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic gamificação
gamification
Moodle
Moodle
ensino a distância
distance education
spellingShingle gamificação
gamification
Moodle
Moodle
ensino a distância
distance education
Araújo, Tadeus Lima de
Implementação de técnicas de motivação no Moodle IMD
description Moodle is a virtual learning environment (VLE) that was created in the year of 2001 as an open-source alternative for a distance education environment. It is used in Instituto Metrópole Digital since it's foundation, in February of 2010. Inside the system there are some features that allow the users to interact with each other. One of them is the forum feature, which are created by the courses and classes professors and/or tutors of the institution's technical courses. Although this feature exists, it was noticed that the students rather use external applications like instant messengers than use Moodle built-in features. From that came the need to engage the students to use the forum features in Moodle. This project’s goal is to implement and deploy two motivation techniques: one of social recognition, as reaction buttons inside Moodle's forum feature, and a gamification one, which converts the reactions received by the users as points to a competition in a ranking inside the system. In addition, SQL queries to extract data for the analisis of the impact of the implemented techniques.
author2 Leite, Jair Cavalcanti
author_facet Leite, Jair Cavalcanti
Araújo, Tadeus Lima de
format bachelorThesis
author Araújo, Tadeus Lima de
author_sort Araújo, Tadeus Lima de
title Implementação de técnicas de motivação no Moodle IMD
title_short Implementação de técnicas de motivação no Moodle IMD
title_full Implementação de técnicas de motivação no Moodle IMD
title_fullStr Implementação de técnicas de motivação no Moodle IMD
title_full_unstemmed Implementação de técnicas de motivação no Moodle IMD
title_sort implementação de técnicas de motivação no moodle imd
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2017
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/34175
work_keys_str_mv AT araujotadeuslimade implementacaodetecnicasdemotivacaonomoodleimd
AT araujotadeuslimade implementationofmotivationtechniquesinmoodleimd
_version_ 1773960566063235072