Oficina de percussão Kizambe: um relato de experiência no espaço não-formal

This research aims to report the author's experience in the practice of the “Kizambe” percussion workshop, endeavoring to build a proper teaching to the lay public through the implementation of a series of workshops related to the problem in question. Thus, t...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Martins, Sami Tarik Soares
Outros Autores: Mendes, Jean Joubert Freitas
Formato: bachelorThesis
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/33839
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-33839
record_format dspace
spelling ri-123456789-338392021-09-16T13:18:23Z Oficina de percussão Kizambe: um relato de experiência no espaço não-formal Martins, Sami Tarik Soares Mendes, Jean Joubert Freitas Percussão Educação não-formal Aprendizagem This research aims to report the author's experience in the practice of the “Kizambe” percussion workshop, endeavoring to build a proper teaching to the lay public through the implementation of a series of workshops related to the problem in question. Thus, this study seeks subsidies for the theoretical substantitation allied to the description of the workshops and also reports related to the preliminary results obtained from this process. The methodology used in this study was developed through the practice of teaching of popular rhythms, tied to pedagogical techniques of teaching focused on the practice of non-formal education. Therefore, there were developed new interpretative strategies, aspiring to a greater understanding and maturity of the author‟s interaction with the participants. Both the perception and the interaction of the students were very satisfactory, considering that it was a first rhythmic / musical experience. Finally, we sought a reflection on the experience and learning acquired during this pedagogic process related to non-formal education. It was concluded that while the methodology of the workshop is based on intuitive learning, there will be a series of new problems created by the use of the non-formal space studied by formal parameters. Trata-se de um trabalho de pesquisa o qual visa relatar a experiência do autor na prática da oficina de percussão denominada "Kizambe", almejando construir uma didática apropriada para o público leigo e/ou carente de educação musical através da implementação de uma série de oficinas relacionadas à problemática em questão. Assim, este estudo busca subsídios para a fundamentação teórica aliados à descrição das oficinas e, ainda, relatos relacionados aos resultados preliminares obtidos, resultantes deste processo. A metodologia utilizada nesta pesquisa foi desenvolvida através da prática do ensino de ritmos populares, vinculados a contextualização de técnicas pedagógicas de ensino focado na prática da educação nãoformal. Dessa forma, desenvolveram-se novas estratégias interpretativas, aspirando a um maior entendimento e amadurecimento da interação do autor com os participantes. Tanto a percepção como a interação dos alunos foi bastante satisfatória, considerando ser uma primeira experiência rítmica/musical. Por fim, buscou-se uma reflexão sobre as vivências e aprendizagens adquiridas ao longo desse processo pedagógico relacionado à educação nãoformal. Concluiu-se que enquanto a metodologia da oficina for baseada na aprendizagem intuitiva, sempre haverá uma série de novas problemáticas criadas pela utilização do espaço não-formal estudado por parâmetros formais. 2015-06-12T17:58:22Z 2021-09-16T13:18:23Z 2015-06-12T17:58:22Z 2021-09-16T13:18:23Z 2011 bachelorThesis 200645170 MARTINS, Sami Tarik Soares. Oficina de percussão Kizambe: um relato de experiência no espaço não-formal. Natal, RN, 2011. 42 f. Monografia (Licenciatura em Música) - Escola de Música, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2011. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/33839 pt_BR application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Licenciatura em Música
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Percussão
Educação não-formal
Aprendizagem
spellingShingle Percussão
Educação não-formal
Aprendizagem
Martins, Sami Tarik Soares
Oficina de percussão Kizambe: um relato de experiência no espaço não-formal
description This research aims to report the author's experience in the practice of the “Kizambe” percussion workshop, endeavoring to build a proper teaching to the lay public through the implementation of a series of workshops related to the problem in question. Thus, this study seeks subsidies for the theoretical substantitation allied to the description of the workshops and also reports related to the preliminary results obtained from this process. The methodology used in this study was developed through the practice of teaching of popular rhythms, tied to pedagogical techniques of teaching focused on the practice of non-formal education. Therefore, there were developed new interpretative strategies, aspiring to a greater understanding and maturity of the author‟s interaction with the participants. Both the perception and the interaction of the students were very satisfactory, considering that it was a first rhythmic / musical experience. Finally, we sought a reflection on the experience and learning acquired during this pedagogic process related to non-formal education. It was concluded that while the methodology of the workshop is based on intuitive learning, there will be a series of new problems created by the use of the non-formal space studied by formal parameters.
author2 Mendes, Jean Joubert Freitas
author_facet Mendes, Jean Joubert Freitas
Martins, Sami Tarik Soares
format bachelorThesis
author Martins, Sami Tarik Soares
author_sort Martins, Sami Tarik Soares
title Oficina de percussão Kizambe: um relato de experiência no espaço não-formal
title_short Oficina de percussão Kizambe: um relato de experiência no espaço não-formal
title_full Oficina de percussão Kizambe: um relato de experiência no espaço não-formal
title_fullStr Oficina de percussão Kizambe: um relato de experiência no espaço não-formal
title_full_unstemmed Oficina de percussão Kizambe: um relato de experiência no espaço não-formal
title_sort oficina de percussão kizambe: um relato de experiência no espaço não-formal
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2015
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/33839
work_keys_str_mv AT martinssamitariksoares oficinadepercussaokizambeumrelatodeexperiencianoespaconaoformal
_version_ 1773962497424883712