Produção científica em educação musical na UFRN: características, tendências e impactos

The central of this work is the research and, more specifically, the field of scientific literature in music education. From this perspective, our ai mis is to understand and analyze the state of the art of scientific production in the Master of music course at the Federal University of Rio Grand...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Santos, Gleison Costa dos
Outros Autores: Queiroz, Luis Ricardo Silva
Formato: bachelorThesis
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/33791
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-33791
record_format dspace
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Ensino supeior - Pesquisa
Universidades e faculdades - Pós-graduação
Mestrado em Música - Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Pesquisadores - Formação
Música
spellingShingle Ensino supeior - Pesquisa
Universidades e faculdades - Pós-graduação
Mestrado em Música - Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Pesquisadores - Formação
Música
Santos, Gleison Costa dos
Produção científica em educação musical na UFRN: características, tendências e impactos
description The central of this work is the research and, more specifically, the field of scientific literature in music education. From this perspective, our ai mis is to understand and analyze the state of the art of scientific production in the Master of music course at the Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN) . This line of research is about the processes and dimensions of education in music. We seek a link between the thematics of the student texts with the graduate program in question. We also look at current discussions involving music education, as well as some of the impacts and challenges of such production. The methodology used to construct this research was the qualitative approach, along with an interrelation of a quantitative approach. We chose a documentary research, taking into consideration the analysis of texts as well as some documents necessary for the construction of Chapter 4. In conjunction with this, we also utilized a semi-structured interview as a research technique. We interviewed four professors of the institution. They were, in a way, the protagonists who foster research at Music School of UFRN (EMUFRN). With the results, we see with quantitative data that the Master’s course is increasing in a positive manner. In qualitative data, we verified a significant connection between the scientific production analyzed and the Graduate Program and the shaping of researchers. This can have a positive impact. A relationship was perceived between the thematics and current discussions in music education. We conclude emphasizing the importance of scientific production and the fostering of research with actions that support such aspects, especially regarding the formation of researchers in music and, more specifically, in music education at the Master and Doctoral levels.
author2 Queiroz, Luis Ricardo Silva
author_facet Queiroz, Luis Ricardo Silva
Santos, Gleison Costa dos
format bachelorThesis
author Santos, Gleison Costa dos
author_sort Santos, Gleison Costa dos
title Produção científica em educação musical na UFRN: características, tendências e impactos
title_short Produção científica em educação musical na UFRN: características, tendências e impactos
title_full Produção científica em educação musical na UFRN: características, tendências e impactos
title_fullStr Produção científica em educação musical na UFRN: características, tendências e impactos
title_full_unstemmed Produção científica em educação musical na UFRN: características, tendências e impactos
title_sort produção científica em educação musical na ufrn: características, tendências e impactos
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2015
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/33791
work_keys_str_mv AT santosgleisoncostados producaocientificaemeducacaomusicalnaufrncaracteristicastendenciaseimpactos
_version_ 1773962274700001280
spelling ri-123456789-337912021-09-16T13:17:19Z Produção científica em educação musical na UFRN: características, tendências e impactos Santos, Gleison Costa dos Queiroz, Luis Ricardo Silva Queiroz, Luis Ricardo Silva Gomes, Carolina Chaves Mendes, Jean Joubert Freitas Ensino supeior - Pesquisa Universidades e faculdades - Pós-graduação Mestrado em Música - Universidade Federal do Rio Grande do Norte Pesquisadores - Formação Música The central of this work is the research and, more specifically, the field of scientific literature in music education. From this perspective, our ai mis is to understand and analyze the state of the art of scientific production in the Master of music course at the Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN) . This line of research is about the processes and dimensions of education in music. We seek a link between the thematics of the student texts with the graduate program in question. We also look at current discussions involving music education, as well as some of the impacts and challenges of such production. The methodology used to construct this research was the qualitative approach, along with an interrelation of a quantitative approach. We chose a documentary research, taking into consideration the analysis of texts as well as some documents necessary for the construction of Chapter 4. In conjunction with this, we also utilized a semi-structured interview as a research technique. We interviewed four professors of the institution. They were, in a way, the protagonists who foster research at Music School of UFRN (EMUFRN). With the results, we see with quantitative data that the Master’s course is increasing in a positive manner. In qualitative data, we verified a significant connection between the scientific production analyzed and the Graduate Program and the shaping of researchers. This can have a positive impact. A relationship was perceived between the thematics and current discussions in music education. We conclude emphasizing the importance of scientific production and the fostering of research with actions that support such aspects, especially regarding the formation of researchers in music and, more specifically, in music education at the Master and Doctoral levels. Este trabalho teve como tema central a pesquisa e, mais especificamente, o campo da produção científica em Educação Musical. Nessa perspectiva, teve como objetivo geral compreender e analisar qual o estado da arte da produção científica do curso de Mestrado em Música da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) – linha de pesquisa Processos e Dimensões da Formação em Música, buscando uma relação entre as temáticas dos textos dos discentes com o Programa de Pós-Graduação em questão, com as discussões atuais da Educação Musical, bem como alguns dos impactos e desafios de tal produção. A metodologia utilizada para a construção deste trabalhos foi a abordagem qualitativa – com uma inter-relação com a quantitativa. O tipo de pesquisa escolhido foi a documental, considerando a análise dos textos, bem como alguns documentos necessários para a construção do capítulo 4. Aliada a isso, utilizamos, também, a entrevista semiestruturada como técnica de pesquisa com quatro professores da Instituição que, de alguma forma, foram protagonistas no fomento à pesquisa na Escola de Música da UFRN (EMUFRN). Como resultados, percebemos, em dados quantitativos, que o curso de Mestrado está em uma crescente positiva. Em dados qualitativos, verificou-se uma ligação significativa da produção científica analisada com o Programa de Pós-Graduação e com a formação de pesquisadores, o que pode ser um impacto positivo. Foi percebido ainda uma relação das temáticas com as discussões da Educação Musical na atualidade. Conclui-se evidenciando a importância da produção científica e do fomento à pesquisa, com ações que subsidiem tal aspecto, sobretudo no que tange a formação de pesquisadores em Música e, mais especificamente, em Educação Musical, nos cursos de Mestrado e Doutorado. 2015-12-22T01:36:29Z 2021-09-16T13:17:19Z 2015-12-22T01:36:29Z 2021-09-16T13:17:19Z 2015-11-27 bachelorThesis 2013034752 SANTOS, Greison Costa dos. Produção científica em educação musical na UFRN: características, tendências e impactos. 2015. 96 f. Monografia (graduação) - Escola de Música, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, RN, 2015. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/33791 pt_BR openAccess application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Licenciatura em Música