O futuro do pretérito: a construção social em The Handmaid's Tale e sua interação com a atualidade

In 2017, the streaming platform Hulu premiered the first season of the series The Handmaid’s Tale, an adaptation of the eponymous book by author Margaret Atwood. The context portrays an alternative reality, in which the United States suffered a political coup and through it there was the implemen...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Santos, Alusk Maciel
Outros Autores: Santana, Gilmar
Formato: Dissertação
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/33323
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-33323
record_format dspace
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Distopia
Sociologia da imagem
Sociologia da cultura
Estudos culturais
Feminismo
spellingShingle Distopia
Sociologia da imagem
Sociologia da cultura
Estudos culturais
Feminismo
Santos, Alusk Maciel
O futuro do pretérito: a construção social em The Handmaid's Tale e sua interação com a atualidade
description In 2017, the streaming platform Hulu premiered the first season of the series The Handmaid’s Tale, an adaptation of the eponymous book by author Margaret Atwood. The context portrays an alternative reality, in which the United States suffered a political coup and through it there was the implementation of the theocratic regime of Gilead. The series quickly won over critics and audiences, bringing a dystopian plot full of symbolism and visual elements that dialogue with the unstable socio-political moment faced by countries like Brazil and the United States in the same period. The production gained prominence through shares and discussions on digital social media, becoming part of the series culture, which has been developing over the past few years, mainly with digital audiovisual platforms. Therefore, this study defends the hypothesis that there are close and possible links between the series and the current reality, which reveal a symbolic clash between the advance of the struggle of feminism and the current conservative governments, grounded in the chauvinism embedded in the culture of contemporary societies. To highlight these aspects, the film analysis methodology was used (VANOYE; GOLIOTLÉTÉ, 2002; SORLIN, 1985), to understand the intentionality of the diegéticos and visual elements present in the first season of the series, with greater emphasis on the episode Offred. Also, Cultural Studies (WILLIAMS, 1979) were used in dialogue with other authors (ELIAS, 2011; FOUCAULT, 2014; ADORNO, 2002; JENKINS, 2008; JOST, 2012; MORIN, 2002; BAUMAN, 2017) to exercise understanding of the materiality of culture and its current social relations through streaming media. This enabled the realization of a deeper sociological reading, which revealed themes such as the rescue of "values", fears, surveillance and control, in dialogue with contemporary society.
author2 Santana, Gilmar
author_facet Santana, Gilmar
Santos, Alusk Maciel
format masterThesis
author Santos, Alusk Maciel
author_sort Santos, Alusk Maciel
title O futuro do pretérito: a construção social em The Handmaid's Tale e sua interação com a atualidade
title_short O futuro do pretérito: a construção social em The Handmaid's Tale e sua interação com a atualidade
title_full O futuro do pretérito: a construção social em The Handmaid's Tale e sua interação com a atualidade
title_fullStr O futuro do pretérito: a construção social em The Handmaid's Tale e sua interação com a atualidade
title_full_unstemmed O futuro do pretérito: a construção social em The Handmaid's Tale e sua interação com a atualidade
title_sort o futuro do pretérito: a construção social em the handmaid's tale e sua interação com a atualidade
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2021
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/33323
work_keys_str_mv AT santosaluskmaciel ofuturodopreteritoaconstrucaosocialemthehandmaidstaleesuainteracaocomaatualidade
_version_ 1773962107460517888
spelling ri-123456789-333232023-07-06T17:11:20Z O futuro do pretérito: a construção social em The Handmaid's Tale e sua interação com a atualidade Santos, Alusk Maciel Santana, Gilmar http://lattes.cnpq.br/3603854023728739 http://lattes.cnpq.br/2957801541347646 França, Fagner Torres de http://lattes.cnpq.br/9989009345118785 Pavan, Maria Ângela http://lattes.cnpq.br/2258546985285753 Pinto, Pedro Henrique Pinheiro Xavier http://lattes.cnpq.br/4102198491512371 Distopia Sociologia da imagem Sociologia da cultura Estudos culturais Feminismo In 2017, the streaming platform Hulu premiered the first season of the series The Handmaid’s Tale, an adaptation of the eponymous book by author Margaret Atwood. The context portrays an alternative reality, in which the United States suffered a political coup and through it there was the implementation of the theocratic regime of Gilead. The series quickly won over critics and audiences, bringing a dystopian plot full of symbolism and visual elements that dialogue with the unstable socio-political moment faced by countries like Brazil and the United States in the same period. The production gained prominence through shares and discussions on digital social media, becoming part of the series culture, which has been developing over the past few years, mainly with digital audiovisual platforms. Therefore, this study defends the hypothesis that there are close and possible links between the series and the current reality, which reveal a symbolic clash between the advance of the struggle of feminism and the current conservative governments, grounded in the chauvinism embedded in the culture of contemporary societies. To highlight these aspects, the film analysis methodology was used (VANOYE; GOLIOTLÉTÉ, 2002; SORLIN, 1985), to understand the intentionality of the diegéticos and visual elements present in the first season of the series, with greater emphasis on the episode Offred. Also, Cultural Studies (WILLIAMS, 1979) were used in dialogue with other authors (ELIAS, 2011; FOUCAULT, 2014; ADORNO, 2002; JENKINS, 2008; JOST, 2012; MORIN, 2002; BAUMAN, 2017) to exercise understanding of the materiality of culture and its current social relations through streaming media. This enabled the realization of a deeper sociological reading, which revealed themes such as the rescue of "values", fears, surveillance and control, in dialogue with contemporary society. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES No ano de 2017, a plataforma de streaming Hulu estreou a primeira temporada da série The Handmaid’s Tale (O Conto da Aia), adaptação do livro homônimo da autora Margaret Atwood. O contexto retrata uma realidade alternativa, em que os Estados Unidos sofreram um golpe político e, com isso, houve a implementação do regime teocrático de Gilead. A série rapidamente conquistou a crítica e o público, ao trazer um enredo distópico repleto de simbolismos e elementos visuais que dialogam com o momento sociopolítico instável enfrentado por países como Brasil e EUA no mesmo período. Nesse sentido, a produção ganhou destaque através de compartilhamentos e discussões nas mídias sociais digitais, tornando-se parte da cultura das séries, que vem se desenvolvendo nos últimos anos, principalmente com as plataformas audiovisuais digitais. Diante disso, este estudo defende a hipótese de que existem elos próximos e possíveis entre a série e a realidade atual, que revelam um choque simbólico entre o avanço da luta do feminismo e os atuais governos conservadores, embasados pelo machismo introjetado na cultura das sociedades contemporâneas. Para evidenciar estes aspectos, foi empregada a metodologia de análise fílmica (VANOYE; GOLIOT-LÉTÉ, 2002; SORLIN, 1985), no intuito de compreender a intencionalidade dos elementos diegéticos e visuais presentes na primeira temporada da série, com maior ênfase no episódio Offred. Além disso, utilizou-se dos Estudos Culturais (WILLIAMS, 1979) em diálogo com outros autores (ELIAS, 2011; FOUCAULT, 2014; ADORNO, 2002; JENKINS, 2008; JOST, 2012; MORIN, 2002; BAUMAN, 2017), para exercitar a compreensão sobre a materialidade da cultura e suas atuais relações sociais através das mídias de streaming. Isso possibilitou a realização de uma leitura sociológica mais aprofundada, que revelou temáticas como o resgate de “valores”, medos, vigilância e controle, em diálogo com a sociedade contemporânea. 2021-09-09T19:01:20Z 2021-09-09T19:01:20Z 2021-02-26 masterThesis SANTOS, Alusk Maciel. O futuro do pretérito: a construção social em The Handmaid's Tale e sua interação com a atualidade. 2021. 139f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) - Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2021. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/33323 pt_BR Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM CIÊNCIAS SOCIAIS