Iniciação musical através da criação de uma camerata de violões: um projeto experimentado na Escola Municipal José Inácio de Carvalho da cidade de Antônio Martins/RN

This work is an undergraduate monograph, a partial requirement for course completion. The goal of the work is to provide students with musical experiences that enable them to expand their knowledge and develop their artistic potential in order to also contribute to building a better society. The met...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Martins, Lucas Rafael Xavier
Outros Autores: Xavier, Juliano Antonio Ferreira
Formato: bachelorThesis
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/33289
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-33289
record_format dspace
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Iniciação musical
Ensino coletivo de violão
Juventude
spellingShingle Iniciação musical
Ensino coletivo de violão
Juventude
Martins, Lucas Rafael Xavier
Iniciação musical através da criação de uma camerata de violões: um projeto experimentado na Escola Municipal José Inácio de Carvalho da cidade de Antônio Martins/RN
description This work is an undergraduate monograph, a partial requirement for course completion. The goal of the work is to provide students with musical experiences that enable them to expand their knowledge and develop their artistic potential in order to also contribute to building a better society. The methodological path used for this purpose was the proposition to found a guitar camerata in a primary school. The kind of research was qualitative and i used the experience report as a methodology. The project was created at the José Inácio de Carvalho Municipal School in the city of Antônio Martins/RN and worked through the volunteer work carried out by the author. The search for a teaching approach that values student's socio-musical context was one of the main features of the musical education used. The experiences in the project gave the class an experience about how it is to practice instrumental music in a group. The project worked through a face-to-face activity, which was the group class. These meetings took place in accordance with public health measures for the prevention of covid-19. The project results were very positive, namely: the students developed their ability to create music, to work in groups, to expand their theoretical and practical musical knowledge and to exercise a musical culture together, that is, in a collective context. This volunteering, in addition to being extremely useful for writing this academic paper, was also an experience that values the existence of cultural projects in primary school and shows that musical education can be a rich area to direct this kind of project.
author2 Xavier, Juliano Antonio Ferreira
author_facet Xavier, Juliano Antonio Ferreira
Martins, Lucas Rafael Xavier
format bachelorThesis
author Martins, Lucas Rafael Xavier
author_sort Martins, Lucas Rafael Xavier
title Iniciação musical através da criação de uma camerata de violões: um projeto experimentado na Escola Municipal José Inácio de Carvalho da cidade de Antônio Martins/RN
title_short Iniciação musical através da criação de uma camerata de violões: um projeto experimentado na Escola Municipal José Inácio de Carvalho da cidade de Antônio Martins/RN
title_full Iniciação musical através da criação de uma camerata de violões: um projeto experimentado na Escola Municipal José Inácio de Carvalho da cidade de Antônio Martins/RN
title_fullStr Iniciação musical através da criação de uma camerata de violões: um projeto experimentado na Escola Municipal José Inácio de Carvalho da cidade de Antônio Martins/RN
title_full_unstemmed Iniciação musical através da criação de uma camerata de violões: um projeto experimentado na Escola Municipal José Inácio de Carvalho da cidade de Antônio Martins/RN
title_sort iniciação musical através da criação de uma camerata de violões: um projeto experimentado na escola municipal josé inácio de carvalho da cidade de antônio martins/rn
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2021
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/33289
work_keys_str_mv AT martinslucasrafaelxavier iniciacaomusicalatravesdacriacaodeumacameratadevioloesumprojetoexperimentadonaescolamunicipaljoseinaciodecarvalhodacidadedeantoniomartinsrn
AT martinslucasrafaelxavier musicalinitiationthroughthecreationofaguitarensembleaprojectexperiencedatthejoseinaciodecarvalhomunicipalschoolinthecityofantoniomartinsrn
_version_ 1773961887566790656
spelling ri-123456789-332892021-10-20T14:06:44Z Iniciação musical através da criação de uma camerata de violões: um projeto experimentado na Escola Municipal José Inácio de Carvalho da cidade de Antônio Martins/RN Musical initiation through the creation of a guitar ensemble: a project experienced at the José Inácio de Carvalho Municipal School in the city of Antônio Martins/RN Martins, Lucas Rafael Xavier Xavier, Juliano Antonio Ferreira http://lattes.cnpq.br/2202889867893044 http://lattes.cnpq.br/6321785891332882 Filho, Tarcísio Gomes http://lattes.cnpq.br/7328311987666205 Bezerra, Edibergon Varela http://lattes.cnpq.br/7205838954652561 Iniciação musical Ensino coletivo de violão Juventude This work is an undergraduate monograph, a partial requirement for course completion. The goal of the work is to provide students with musical experiences that enable them to expand their knowledge and develop their artistic potential in order to also contribute to building a better society. The methodological path used for this purpose was the proposition to found a guitar camerata in a primary school. The kind of research was qualitative and i used the experience report as a methodology. The project was created at the José Inácio de Carvalho Municipal School in the city of Antônio Martins/RN and worked through the volunteer work carried out by the author. The search for a teaching approach that values student's socio-musical context was one of the main features of the musical education used. The experiences in the project gave the class an experience about how it is to practice instrumental music in a group. The project worked through a face-to-face activity, which was the group class. These meetings took place in accordance with public health measures for the prevention of covid-19. The project results were very positive, namely: the students developed their ability to create music, to work in groups, to expand their theoretical and practical musical knowledge and to exercise a musical culture together, that is, in a collective context. This volunteering, in addition to being extremely useful for writing this academic paper, was also an experience that values the existence of cultural projects in primary school and shows that musical education can be a rich area to direct this kind of project. Este trabalho é uma monografia de graduação, requisito parcial para a conclusão de curso. O objetivo do trabalho é possibilitar para os(as) alunos(as) vivências musicais que possibilitem a ampliação de seus conhecimentos e o desenvolvimento de potenciais artísticos de forma a também contribuir para a construção de uma sociedade melhor. O caminho metodológico usado para esse fim foi a proposta de fundar uma camerata de violões numa escola de educação básica. A pesquisa foi qualitativa e foi usado o relato de experiência como metodologia. O projeto foi criado na Escola Municipal José Inácio de Carvalho da cidade de Antônio Martins/RN e funcionou através do trabalho voluntário que o autor realizou. A busca por uma abordagem de ensino que valorize o contexto musical do(a) aluno(a) foi uma das características principais da proposta de atividade em educação musical utilizada. As vivências no projeto fizeram com que a turma tivesse uma experiência sobre como é praticar música em conjunto. O projeto funcionou através de uma atividade presencial, que foi a aula em grupo. Esse encontro ocorreu de acordo com as medidas de saúde pública para a prevenção do covid-19. Os resultados do projeto foram bastante positivos, a saber: os(as) alunos(as) desenvolveram a sua capacidade de criação musical, de trabalhar em grupo, de expandir o seu conhecimento musical teórico e prático e de exercer uma cultura musical em conjunto. Esse voluntariado, além de ter sido extremamente útil para a escrita deste trabalho acadêmico, foi também uma experiência que valoriza a existência de projetos culturais na escola de educação básica e mostra que a educação musical pode ser uma área rica para direcionar esse tipo de projeto. 2021-09-06T23:45:18Z 2021-09-06T23:45:18Z 2021-08-18 bachelorThesis MARTINS, Lucas Rafael Xavier. Iniciação musical através da criação de uma camerata de violões: um projeto experimentado na Escola Municipal José Inácio de Carvalho da cidade de Antônio Martins/RN. Orientador: Juliano Antônio Ferreira Xavier. 2021. 36 f. Monografia (Licenciatura em Música) – Escola de Música, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2021. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/33289 pt_BR application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Licenciatura em Música Escola de Música