O desempenho cognitivo de crianças com diferentes níveis de aptidão cardiorrespiratória
INTRODUCTION: The benefits of an active lifestyle seem to have implications for the health and education of children. OBJECTIVE: To investigate levels of cardiorespiratory fitness and body composition with specific inhibitory control and academic performance in children aged 9 to 11 years. METHOD...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Outros Autores: | |
Formato: | Dissertação |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/32406 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-32406 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
ri-123456789-324062021-05-11T23:28:55Z O desempenho cognitivo de crianças com diferentes níveis de aptidão cardiorrespiratória Santos, Kaline Brito dos Fontes, Eduardo Bodnariuc http://lattes.cnpq.br/6858694400717043 Dantas, Filipe Fernandes Oliveira Cabral, Breno Guilherme de Araújo Tinoco Bortolotti, Henrique Costa, Kell Grandjean da Dantas, Paulo Moreira Silva Aptidão física Cognição Desempenho acadêmico Exercício Desenvolvimento cerebral Comportamento saudável INTRODUCTION: The benefits of an active lifestyle seem to have implications for the health and education of children. OBJECTIVE: To investigate levels of cardiorespiratory fitness and body composition with specific inhibitory control and academic performance in children aged 9 to 11 years. METHODS: Forty-eight children with a mean age of 10.5 ± 0.7 years participated in the study, among whom 25 (52.1%) were boys and 23 (47.9%) were girls. To analyze the correlation between the variables, Pearson and Spearman correlation coefficients were used. In significant correlations (p ≤ 0.05), the predictive power (R2 ) of the independent variables over the dependent variables (cognitive variables) was determined by linear regression analysis. RESULTS: It was evidenced that the group with greater cardiorespiratory fitness had a longer reaction time (RT) in the inhibitory food control test and a lower performance in the school performance test (SPT) compared to the other groups of low and moderate cardiorespiratory fitness. In addition, we observed that children witha higher percentage of fat had more errors in the specific inhibitory cognitive test for food and a shorter reaction time for food. CONCLUSION: This study allows us to conclude that a higher level of cardiorespiratory fitness is not related to better cognitive performance in this population. INTRODUÇÃO: Os benefícios de um estilo de vida ativo parecem ter implicações na saúde e na educação de crianças. OBJETIVO: Investigar a associação entre aptidão cardiorrespiratória e composição corporal com o desempenho do controle cognitivo inibitório e desempenho escolar em crianças brasileiras. MÉTODOS: Participaram do estudo quarenta e oito crianças com idade média de 10,5 ± 0,7 anos, dentre as quais 25 (52,1%) eram meninos e 23 (47,9%) eram meninas. Para analisar a correlação entre as variáveis foram utilizados os coeficientes de correlação de Pearson e Spearman. Nas correlações significativas (p ≤ 0,05), o poder preditivo (R2 ) dasvariáveis independentes sobre as variáveis dependentes (variáveis cognitivas) foi determinado pela análise de regressão linear. RESULTADOS: Foi evidenciado que o grupo com maior aptidão cardiorrespiratória teve um maior tempo de reação (TR) no teste de controle inibitório de comida e um menor desempenho no teste de desempenho escolar (TDE) em comparação aos outros grupos de baixo e moderado aptidão cardiorrespiratória. Além disso, observamos que as crianças com percentual de gordura mais elevado apresentavam mais erros no teste cognitivo inibitório específico para comida e um menor tempo de reação para comida. CONCLUSÃO: Esse estudo nos permite concluir que um maior nível de aptidão cardiorespiratória não está associado ao melhor desempenho cognitivo neste público. 2021-05-05T19:28:48Z 2021-05-05T19:28:48Z 2020-12-22 masterThesis SANTOS, Kaline Brito dos. O desempenho cognitivo de crianças com diferentes níveis de aptidão cardiorrespiratória. 2020. 51f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Centro de Ciências da Saúde, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2020. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/32406 pt_BR Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO FÍSICA |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
Aptidão física Cognição Desempenho acadêmico Exercício Desenvolvimento cerebral Comportamento saudável |
spellingShingle |
Aptidão física Cognição Desempenho acadêmico Exercício Desenvolvimento cerebral Comportamento saudável Santos, Kaline Brito dos O desempenho cognitivo de crianças com diferentes níveis de aptidão cardiorrespiratória |
description |
INTRODUCTION: The benefits of an active lifestyle seem to have implications for the
health and education of children. OBJECTIVE: To investigate levels of cardiorespiratory
fitness and body composition with specific inhibitory control and academic performance
in children aged 9 to 11 years. METHODS: Forty-eight children with a mean age of 10.5
± 0.7 years participated in the study, among whom 25 (52.1%) were boys and 23
(47.9%) were girls. To analyze the correlation between the variables, Pearson and
Spearman correlation coefficients were used. In significant correlations (p ≤ 0.05), the
predictive power (R2
) of the independent variables over the dependent variables
(cognitive variables) was determined by linear regression analysis. RESULTS: It was
evidenced that the group with greater cardiorespiratory fitness had a longer reaction time
(RT) in the inhibitory food control test and a lower performance in the school
performance test (SPT) compared to the other groups of low and moderate
cardiorespiratory fitness. In addition, we observed that children witha higher percentage
of fat had more errors in the specific inhibitory cognitive test for food and a shorter
reaction time for food. CONCLUSION: This study allows us to conclude that a higher
level of cardiorespiratory fitness is not related to better cognitive performance in this
population. |
author2 |
Fontes, Eduardo Bodnariuc |
author_facet |
Fontes, Eduardo Bodnariuc Santos, Kaline Brito dos |
format |
masterThesis |
author |
Santos, Kaline Brito dos |
author_sort |
Santos, Kaline Brito dos |
title |
O desempenho cognitivo de crianças com diferentes níveis de aptidão cardiorrespiratória |
title_short |
O desempenho cognitivo de crianças com diferentes níveis de aptidão cardiorrespiratória |
title_full |
O desempenho cognitivo de crianças com diferentes níveis de aptidão cardiorrespiratória |
title_fullStr |
O desempenho cognitivo de crianças com diferentes níveis de aptidão cardiorrespiratória |
title_full_unstemmed |
O desempenho cognitivo de crianças com diferentes níveis de aptidão cardiorrespiratória |
title_sort |
o desempenho cognitivo de crianças com diferentes níveis de aptidão cardiorrespiratória |
publisher |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
publishDate |
2021 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/32406 |
work_keys_str_mv |
AT santoskalinebritodos odesempenhocognitivodecriancascomdiferentesniveisdeaptidaocardiorrespiratoria |
_version_ |
1773963994886832128 |