Da cor do Ébano: arte e valorização da beleza afro-brasileira na escola

“The color of ebony: Art and valorization of Afro-Brazilian aesthetics at School” is the result of the pedagogical proposal implemented at the State Center for Professional Education Hélio Xavier de Vasconcelos / Extremoz / RN focus of the present master's work. The theoretical reflections -...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Cordeiro, Kelly Cristine
Outros Autores: Thomé, Renata Viana de Barros
Formato: Dissertação
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/32162
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-32162
record_format dspace
spelling ri-123456789-321622021-05-02T11:35:47Z Da cor do Ébano: arte e valorização da beleza afro-brasileira na escola Cordeiro, Kelly Cristine Thomé, Renata Viana de Barros http://lattes.cnpq.br/7529878946431306 http://lattes.cnpq.br/1230598383268415 Petry, Arlete dos Santos http://lattes.cnpq.br/7426037066308934 Paiva, Diego Souza de http://lattes.cnpq.br/7559522338104286 Decolonialidade Currículo Arte-educação “The color of ebony: Art and valorization of Afro-Brazilian aesthetics at School” is the result of the pedagogical proposal implemented at the State Center for Professional Education Hélio Xavier de Vasconcelos / Extremoz / RN focus of the present master's work. The theoretical reflections - around decolonial thinking - and educational reflections that inspired “The color of ebony” are developed in this article and are aligned with the debate around the insertion of history in Afro-Brazilian culture as foreseen in Law 10.639 / 03, whose objective is to promote the fight against racism in the school environment. Such actions have been carried out in a school context marked by an ethnic Afro-descendant majority who do not see this identity positively, nor can they envision the practice and perpetuation of structural racism in their daily lives. It is in this context that we have been promoting didactic activities that seek to involve students in the debate on the construction of social identities, multiculturalism, aesthetics, subjectivities, ethnic, cultural and racism, focusing on the promotion of Afro-descendant identities using visual arts languages as instruments of representation and appreciation of black aesthetics in the school environment. “Da cor do ébano: Arte e valorização da estética afro-brasileira na Escola” é o resultado da proposta pedagógica implementada no Centro Estadual de Ensino Profissional Hélio Xavier de Vasconcelos/Extremoz/RN foco do presente trabalho de mestrado. As reflexões teóricas – em torno do pensamento decolonial - e educacionais que inspiraram “Da cor do ébano” são desenvolvidas nesse artigo e estão alinhadas com o debate em torno da inserção da história a cultura afro-brasileira como previsto na Lei 10.639/03, cujo objetivo é promover o enfrentamento ao racismo no espaço escolar. Tais ações têm sido gestadas em um contexto escolar marcado por uma maioria étnica afrodescendente que não vê de forma positiva tal identidade, nem consegue vislumbrar a prática e a perpetuação do racismo estrutural em seu cotidiano. É neste contexto que temos promovido atividades didáticas que buscam envolver os/as estudantes no debate sobre a construção de identidades sociais, multiculturalismo, estética, subjetividades, diversidade étnica, cultural e racismo, focando na promoção das identidades afrodescendentes utilizando linguagens das artes visuais como instrumentos de representação e valorização da estética negra no ambiente escolar. 2021-04-12T18:09:58Z 2021-04-12T18:09:58Z 2020-11-25 masterThesis CORDEIRO, Kelly Cristine. Da cor do Ébano: arte e valorização da beleza afro-brasileira na escola. 2020. 28f. Dissertação (Mestrado Profissional em Artes - Profartes) - Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2020. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/32162 pt_BR Acesso Aberto application/pdf application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM ARTES - REDE NACIONAL
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Decolonialidade
Currículo
Arte-educação
spellingShingle Decolonialidade
Currículo
Arte-educação
Cordeiro, Kelly Cristine
Da cor do Ébano: arte e valorização da beleza afro-brasileira na escola
description “The color of ebony: Art and valorization of Afro-Brazilian aesthetics at School” is the result of the pedagogical proposal implemented at the State Center for Professional Education Hélio Xavier de Vasconcelos / Extremoz / RN focus of the present master's work. The theoretical reflections - around decolonial thinking - and educational reflections that inspired “The color of ebony” are developed in this article and are aligned with the debate around the insertion of history in Afro-Brazilian culture as foreseen in Law 10.639 / 03, whose objective is to promote the fight against racism in the school environment. Such actions have been carried out in a school context marked by an ethnic Afro-descendant majority who do not see this identity positively, nor can they envision the practice and perpetuation of structural racism in their daily lives. It is in this context that we have been promoting didactic activities that seek to involve students in the debate on the construction of social identities, multiculturalism, aesthetics, subjectivities, ethnic, cultural and racism, focusing on the promotion of Afro-descendant identities using visual arts languages as instruments of representation and appreciation of black aesthetics in the school environment.
author2 Thomé, Renata Viana de Barros
author_facet Thomé, Renata Viana de Barros
Cordeiro, Kelly Cristine
format masterThesis
author Cordeiro, Kelly Cristine
author_sort Cordeiro, Kelly Cristine
title Da cor do Ébano: arte e valorização da beleza afro-brasileira na escola
title_short Da cor do Ébano: arte e valorização da beleza afro-brasileira na escola
title_full Da cor do Ébano: arte e valorização da beleza afro-brasileira na escola
title_fullStr Da cor do Ébano: arte e valorização da beleza afro-brasileira na escola
title_full_unstemmed Da cor do Ébano: arte e valorização da beleza afro-brasileira na escola
title_sort da cor do ébano: arte e valorização da beleza afro-brasileira na escola
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2021
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/32162
work_keys_str_mv AT cordeirokellycristine dacordoebanoarteevalorizacaodabelezaafrobrasileiranaescola
_version_ 1773966777168953344