Políticas públicas x diversidade étnica cultural: um estudo da Comunidade Negra de Rural de Capoeiras-Macaíba/RN

This dissertation assesses the public education policy of Macaíba / RN implemented in the Black Rural Community of Capoeiras located in the municipality. Capoeiras is a quilombola rural community and, therefore, the effectiveness of the municipality's educational policy was evaluated from th...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Silva, Elizabeth Lima da
Outros Autores: Costa, João Bosco Araújo da
Formato: Dissertação
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/32093
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-32093
record_format dspace
spelling ri-123456789-320932021-04-11T09:05:40Z Políticas públicas x diversidade étnica cultural: um estudo da Comunidade Negra de Rural de Capoeiras-Macaíba/RN Silva, Elizabeth Lima da Costa, João Bosco Araújo da http://lattes.cnpq.br/0440218336283583 http://lattes.cnpq.br/4418972852075556 Carvalho, Alba Maria Pinho de http://lattes.cnpq.br/5941867047206757 Assunção, Luiz Carvalho de http://lattes.cnpq.br/6232503538224768 Comunidade rural quilombola Política educacional Etnicidade This dissertation assesses the public education policy of Macaíba / RN implemented in the Black Rural Community of Capoeiras located in the municipality. Capoeiras is a quilombola rural community and, therefore, the effectiveness of the municipality's educational policy was evaluated from the perspective of ethnic-cultural diversity. Education policies, in their universalist dimension, even if they achieve the objectives of including all of them in the educational system, will not be effective if, in their formulation and implementation, they fail to incorporate the dimension of ethnic-cultural diversity that constitutes training. Brazilian social system. Based on this assumption, public policies and ethno-cultural diversity are the theme of this work, which has as its object the performance of the State within the Capoeiras community, as well as assessing the extent to which the municipality's educational policy has incorporated ethnic specificities. and cultural aspects in educational programs and practices. The research demonstrated that the educational policy of the municipality of Macaíba has not incorporated the ethnic and cultural specificities of the Capoeiras community in its effectiveness, reproducing the denial which means not taking into account the diversity that constitutes Brazilian society, which entails, in relation to the residents of the community, the reproduction of situations and practices of prejudice and racial discrimination. A presente dissertação avalia a política pública de educação de Macaíba/RN implementada na Comunidade Negra Rural de Capoeiras localizada no município de Macaíba/RN. Capoeiras é uma comunidade rural quilombola e, por isso, avaliou-se a efetividade da política educacional do município sob a ótica da diversidade étnico-cultural. As políticas de educação, em sua dimensão universalista, mesmo que alcancem os objetivos de incluir todas(os) no sistema educacional, não serão efetivas se, em sua formulação e implementação, deixarem de incorporar a dimensão da diversidade étnico-cultural que constitui a formação social brasileira. Partindo deste pressuposto, políticas públicas e diversidade étnicocultural constituem-se no tema deste trabalho, que tem como objeto a atuação do Estado no âmbito da comunidade de Capoeiras, bem como avaliar em que medida a política educacional do município tem incorporado as especificidades étnicas e culturais nos programas e práticas educacionais. A pesquisa demonstrou que a política educacional do município de Macaíba não tem incorporado as especificidades étnicas e cultural da comunidade de Capoeiras em sua efetivação, reproduzindo a negação o que significa não levar em consideração as especificidades da diversidade que constitui a sociedade brasileira, o que acarreta, em relação aos moradores da comunidade, a reprodução de situações e práticas de preconceito e discriminação racial. 2021-04-07T19:29:39Z 2021-04-07T19:29:39Z 2003-04-11 masterThesis SILVA, Elizabeth Lima da. Políticas públicas x diversidade étnica cultural: um estudo da Comunidade Negra de Rural de Capoeiras-Macaíba/RN. 2003. 174f. Dissertação (Mestrado em Serviço Social) - Centro de Ciências Sociais Aplicadas, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2003. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/32093 pt_BR Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM SERVIÇO SOCIAL
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Comunidade rural quilombola
Política educacional
Etnicidade
spellingShingle Comunidade rural quilombola
Política educacional
Etnicidade
Silva, Elizabeth Lima da
Políticas públicas x diversidade étnica cultural: um estudo da Comunidade Negra de Rural de Capoeiras-Macaíba/RN
description This dissertation assesses the public education policy of Macaíba / RN implemented in the Black Rural Community of Capoeiras located in the municipality. Capoeiras is a quilombola rural community and, therefore, the effectiveness of the municipality's educational policy was evaluated from the perspective of ethnic-cultural diversity. Education policies, in their universalist dimension, even if they achieve the objectives of including all of them in the educational system, will not be effective if, in their formulation and implementation, they fail to incorporate the dimension of ethnic-cultural diversity that constitutes training. Brazilian social system. Based on this assumption, public policies and ethno-cultural diversity are the theme of this work, which has as its object the performance of the State within the Capoeiras community, as well as assessing the extent to which the municipality's educational policy has incorporated ethnic specificities. and cultural aspects in educational programs and practices. The research demonstrated that the educational policy of the municipality of Macaíba has not incorporated the ethnic and cultural specificities of the Capoeiras community in its effectiveness, reproducing the denial which means not taking into account the diversity that constitutes Brazilian society, which entails, in relation to the residents of the community, the reproduction of situations and practices of prejudice and racial discrimination.
author2 Costa, João Bosco Araújo da
author_facet Costa, João Bosco Araújo da
Silva, Elizabeth Lima da
format masterThesis
author Silva, Elizabeth Lima da
author_sort Silva, Elizabeth Lima da
title Políticas públicas x diversidade étnica cultural: um estudo da Comunidade Negra de Rural de Capoeiras-Macaíba/RN
title_short Políticas públicas x diversidade étnica cultural: um estudo da Comunidade Negra de Rural de Capoeiras-Macaíba/RN
title_full Políticas públicas x diversidade étnica cultural: um estudo da Comunidade Negra de Rural de Capoeiras-Macaíba/RN
title_fullStr Políticas públicas x diversidade étnica cultural: um estudo da Comunidade Negra de Rural de Capoeiras-Macaíba/RN
title_full_unstemmed Políticas públicas x diversidade étnica cultural: um estudo da Comunidade Negra de Rural de Capoeiras-Macaíba/RN
title_sort políticas públicas x diversidade étnica cultural: um estudo da comunidade negra de rural de capoeiras-macaíba/rn
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2021
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/32093
work_keys_str_mv AT silvaelizabethlimada politicaspublicasxdiversidadeetnicaculturalumestudodacomunidadenegraderuraldecapoeirasmacaibarn
_version_ 1773959398960398336