Políticas públicas x diversidade étnica cultural: um estudo da Comunidade Negra de Rural de Capoeiras-Macaíba/RN
This dissertation assesses the public education policy of Macaíba / RN implemented in the Black Rural Community of Capoeiras located in the municipality. Capoeiras is a quilombola rural community and, therefore, the effectiveness of the municipality's educational policy was evaluated from th...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Outros Autores: | |
Formato: | Dissertação |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/32093 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-32093 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
ri-123456789-320932021-04-11T09:05:40Z Políticas públicas x diversidade étnica cultural: um estudo da Comunidade Negra de Rural de Capoeiras-Macaíba/RN Silva, Elizabeth Lima da Costa, João Bosco Araújo da http://lattes.cnpq.br/0440218336283583 http://lattes.cnpq.br/4418972852075556 Carvalho, Alba Maria Pinho de http://lattes.cnpq.br/5941867047206757 Assunção, Luiz Carvalho de http://lattes.cnpq.br/6232503538224768 Comunidade rural quilombola Política educacional Etnicidade This dissertation assesses the public education policy of Macaíba / RN implemented in the Black Rural Community of Capoeiras located in the municipality. Capoeiras is a quilombola rural community and, therefore, the effectiveness of the municipality's educational policy was evaluated from the perspective of ethnic-cultural diversity. Education policies, in their universalist dimension, even if they achieve the objectives of including all of them in the educational system, will not be effective if, in their formulation and implementation, they fail to incorporate the dimension of ethnic-cultural diversity that constitutes training. Brazilian social system. Based on this assumption, public policies and ethno-cultural diversity are the theme of this work, which has as its object the performance of the State within the Capoeiras community, as well as assessing the extent to which the municipality's educational policy has incorporated ethnic specificities. and cultural aspects in educational programs and practices. The research demonstrated that the educational policy of the municipality of Macaíba has not incorporated the ethnic and cultural specificities of the Capoeiras community in its effectiveness, reproducing the denial which means not taking into account the diversity that constitutes Brazilian society, which entails, in relation to the residents of the community, the reproduction of situations and practices of prejudice and racial discrimination. A presente dissertação avalia a política pública de educação de Macaíba/RN implementada na Comunidade Negra Rural de Capoeiras localizada no município de Macaíba/RN. Capoeiras é uma comunidade rural quilombola e, por isso, avaliou-se a efetividade da política educacional do município sob a ótica da diversidade étnico-cultural. As políticas de educação, em sua dimensão universalista, mesmo que alcancem os objetivos de incluir todas(os) no sistema educacional, não serão efetivas se, em sua formulação e implementação, deixarem de incorporar a dimensão da diversidade étnico-cultural que constitui a formação social brasileira. Partindo deste pressuposto, políticas públicas e diversidade étnicocultural constituem-se no tema deste trabalho, que tem como objeto a atuação do Estado no âmbito da comunidade de Capoeiras, bem como avaliar em que medida a política educacional do município tem incorporado as especificidades étnicas e culturais nos programas e práticas educacionais. A pesquisa demonstrou que a política educacional do município de Macaíba não tem incorporado as especificidades étnicas e cultural da comunidade de Capoeiras em sua efetivação, reproduzindo a negação o que significa não levar em consideração as especificidades da diversidade que constitui a sociedade brasileira, o que acarreta, em relação aos moradores da comunidade, a reprodução de situações e práticas de preconceito e discriminação racial. 2021-04-07T19:29:39Z 2021-04-07T19:29:39Z 2003-04-11 masterThesis SILVA, Elizabeth Lima da. Políticas públicas x diversidade étnica cultural: um estudo da Comunidade Negra de Rural de Capoeiras-Macaíba/RN. 2003. 174f. Dissertação (Mestrado em Serviço Social) - Centro de Ciências Sociais Aplicadas, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2003. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/32093 pt_BR Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM SERVIÇO SOCIAL |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
Comunidade rural quilombola Política educacional Etnicidade |
spellingShingle |
Comunidade rural quilombola Política educacional Etnicidade Silva, Elizabeth Lima da Políticas públicas x diversidade étnica cultural: um estudo da Comunidade Negra de Rural de Capoeiras-Macaíba/RN |
description |
This dissertation assesses the public education policy of Macaíba / RN implemented in
the Black Rural Community of Capoeiras located in the municipality. Capoeiras is a quilombola
rural community and, therefore, the effectiveness of the municipality's educational policy was
evaluated from the perspective of ethnic-cultural diversity. Education policies, in their
universalist dimension, even if they achieve the objectives of including all of them in the
educational system, will not be effective if, in their formulation and implementation, they fail
to incorporate the dimension of ethnic-cultural diversity that constitutes training. Brazilian
social system. Based on this assumption, public policies and ethno-cultural diversity are the
theme of this work, which has as its object the performance of the State within the Capoeiras
community, as well as assessing the extent to which the municipality's educational policy has
incorporated ethnic specificities. and cultural aspects in educational programs and practices.
The research demonstrated that the educational policy of the municipality of Macaíba has not
incorporated the ethnic and cultural specificities of the Capoeiras community in its
effectiveness, reproducing the denial which means not taking into account the diversity that
constitutes Brazilian society, which entails, in relation to the residents of the community, the
reproduction of situations and practices of prejudice and racial discrimination. |
author2 |
Costa, João Bosco Araújo da |
author_facet |
Costa, João Bosco Araújo da Silva, Elizabeth Lima da |
format |
masterThesis |
author |
Silva, Elizabeth Lima da |
author_sort |
Silva, Elizabeth Lima da |
title |
Políticas públicas x diversidade étnica cultural: um estudo da Comunidade Negra de Rural de Capoeiras-Macaíba/RN |
title_short |
Políticas públicas x diversidade étnica cultural: um estudo da Comunidade Negra de Rural de Capoeiras-Macaíba/RN |
title_full |
Políticas públicas x diversidade étnica cultural: um estudo da Comunidade Negra de Rural de Capoeiras-Macaíba/RN |
title_fullStr |
Políticas públicas x diversidade étnica cultural: um estudo da Comunidade Negra de Rural de Capoeiras-Macaíba/RN |
title_full_unstemmed |
Políticas públicas x diversidade étnica cultural: um estudo da Comunidade Negra de Rural de Capoeiras-Macaíba/RN |
title_sort |
políticas públicas x diversidade étnica cultural: um estudo da comunidade negra de rural de capoeiras-macaíba/rn |
publisher |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
publishDate |
2021 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/32093 |
work_keys_str_mv |
AT silvaelizabethlimada politicaspublicasxdiversidadeetnicaculturalumestudodacomunidadenegraderuraldecapoeirasmacaibarn |
_version_ |
1773959398960398336 |