A produção das diferenças no "chão da escola" e a interseccionalidade: um estudo do tipo etnográfico em uma escola em tempo integral em Natal-RN
The concept of intersectionality, developed from political experiences and theories of black feminism in the United States, now finds its place in several academic fields, configuring what can be called a "knowledge project" (COLLINS; CHEPP, 2013; COLLINS, 2015), seen as an emerging con...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Outros Autores: | |
Formato: | Dissertação |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/31758 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-31758 |
---|---|
record_format |
dspace |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
Interseccionalidade “Chão da escola” Diferenças Desigualdade Equidade |
spellingShingle |
Interseccionalidade “Chão da escola” Diferenças Desigualdade Equidade Feliciano, Aline Juliete de Abreu A produção das diferenças no "chão da escola" e a interseccionalidade: um estudo do tipo etnográfico em uma escola em tempo integral em Natal-RN |
description |
The concept of intersectionality, developed from political experiences and theories of black
feminism in the United States, now finds its place in several academic fields, configuring
what can be called a "knowledge project" (COLLINS; CHEPP, 2013; COLLINS, 2015), seen
as an emerging construct without a fixed definition. In common among researches who adopt
intersectionality as a theoretical foundation, it is the understanding that one-dimensional
categories such as gender, race, class, sexuality or age are insufficient for a coherent
interpretation to the complexity of the social world, which requires analyzes that capture the
multidimensionality that forms the existence of the subjects. Thus, the objective of this
research is to explore the possible applications of this concept for the understanding of
persistent educational inequalities, considering the methodological potential of
intersectionality in a micro-level approach, reaching the “school floor” with an interest in
discovering how students were organized in their daily life and which differentiating factors
could be highlighted for an intersectional analysis of the observed context at a full-time state
high school in Natal-RN. The empirical stage of this research was carried out during the final
months of the academic year 2019 and at the beginning of 2020, in an ethnographic study,
with the field diary as the main work tool, built from the participant observations and
information passed on by management team, teachers and students in everyday conversations,
which we call ethnographic interviews (FINO, 2008). In this process, three prominent social
markers of difference were identified for an intersectional analysis of inequalities in the
context of the “school floor”: (i) the concentration in the same class of students with a history
of failure, dropout, and the resulting social stigmatization; (ii) socioeconomic vulnerability
and (iii) institutional and subjective limitations surrounding the debate on the racial issue. The
contributions of these analyzes to public policies, guided by an intersectional lens, invoke the
need for the debate on equity and the implementation of actions by educational management,
aiming to understand the mechanisms of production of differences and denaturalize the
reproduction of inequalities. |
author2 |
Gomes, Sandra Cristina |
author_facet |
Gomes, Sandra Cristina Feliciano, Aline Juliete de Abreu |
format |
masterThesis |
author |
Feliciano, Aline Juliete de Abreu |
author_sort |
Feliciano, Aline Juliete de Abreu |
title |
A produção das diferenças no "chão da escola" e a interseccionalidade: um estudo do tipo etnográfico em uma escola em tempo integral em Natal-RN |
title_short |
A produção das diferenças no "chão da escola" e a interseccionalidade: um estudo do tipo etnográfico em uma escola em tempo integral em Natal-RN |
title_full |
A produção das diferenças no "chão da escola" e a interseccionalidade: um estudo do tipo etnográfico em uma escola em tempo integral em Natal-RN |
title_fullStr |
A produção das diferenças no "chão da escola" e a interseccionalidade: um estudo do tipo etnográfico em uma escola em tempo integral em Natal-RN |
title_full_unstemmed |
A produção das diferenças no "chão da escola" e a interseccionalidade: um estudo do tipo etnográfico em uma escola em tempo integral em Natal-RN |
title_sort |
produção das diferenças no "chão da escola" e a interseccionalidade: um estudo do tipo etnográfico em uma escola em tempo integral em natal-rn |
publisher |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
publishDate |
2021 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/31758 |
work_keys_str_mv |
AT felicianoalinejulietedeabreu aproducaodasdiferencasnochaodaescolaeainterseccionalidadeumestudodotipoetnograficoemumaescolaemtempointegralemnatalrn AT felicianoalinejulietedeabreu producaodasdiferencasnochaodaescolaeainterseccionalidadeumestudodotipoetnograficoemumaescolaemtempointegralemnatalrn |
_version_ |
1773960382490083328 |
spelling |
ri-123456789-317582021-03-14T08:46:51Z A produção das diferenças no "chão da escola" e a interseccionalidade: um estudo do tipo etnográfico em uma escola em tempo integral em Natal-RN Feliciano, Aline Juliete de Abreu Gomes, Sandra Cristina http://lattes.cnpq.br/9212937312197837 http://lattes.cnpq.br/4344381187418239 Santos, Gislene Aparecida dos http://lattes.cnpq.br/2429128741364993 Moura, Joana Tereza Vaz de http://lattes.cnpq.br/1003674384958659 Lopes, Paulo Victor Leite http://lattes.cnpq.br/7595515282110283 Interseccionalidade “Chão da escola” Diferenças Desigualdade Equidade The concept of intersectionality, developed from political experiences and theories of black feminism in the United States, now finds its place in several academic fields, configuring what can be called a "knowledge project" (COLLINS; CHEPP, 2013; COLLINS, 2015), seen as an emerging construct without a fixed definition. In common among researches who adopt intersectionality as a theoretical foundation, it is the understanding that one-dimensional categories such as gender, race, class, sexuality or age are insufficient for a coherent interpretation to the complexity of the social world, which requires analyzes that capture the multidimensionality that forms the existence of the subjects. Thus, the objective of this research is to explore the possible applications of this concept for the understanding of persistent educational inequalities, considering the methodological potential of intersectionality in a micro-level approach, reaching the “school floor” with an interest in discovering how students were organized in their daily life and which differentiating factors could be highlighted for an intersectional analysis of the observed context at a full-time state high school in Natal-RN. The empirical stage of this research was carried out during the final months of the academic year 2019 and at the beginning of 2020, in an ethnographic study, with the field diary as the main work tool, built from the participant observations and information passed on by management team, teachers and students in everyday conversations, which we call ethnographic interviews (FINO, 2008). In this process, three prominent social markers of difference were identified for an intersectional analysis of inequalities in the context of the “school floor”: (i) the concentration in the same class of students with a history of failure, dropout, and the resulting social stigmatization; (ii) socioeconomic vulnerability and (iii) institutional and subjective limitations surrounding the debate on the racial issue. The contributions of these analyzes to public policies, guided by an intersectional lens, invoke the need for the debate on equity and the implementation of actions by educational management, aiming to understand the mechanisms of production of differences and denaturalize the reproduction of inequalities. O conceito de interseccionalidade, nascido das experiências políticas e teorizações do feminismo negro nos Estados Unidos, atualmente encontra lugar em diversos campos acadêmicos, configurando o que se pode chamar de “projeto de conhecimento” (COLLINS; CHEPP, 2013; COLLINS, 2015), por sua natureza de um construto emergente e sem uma definição rígida. Em comum nas pesquisas que adotam a interseccionalidade como fundamentação teórica, parte-se de um entendimento de que categorias unidimensionais como gênero, raça, classe, sexualidade, idade são insuficientes para uma interpretação precisa do mundo social, pois não captam a diversidade de situações combinatórias que existe. Assim, o objetivo desta pesquisa é explorar as possíveis aplicações desse conceito para a compreensão das persistentes desigualdades educacionais, considerando o potencial metodológico da interseccionalidade em uma abordagem de nível micro, chegando-se até o “chão da escola” com interesse em descobrir como os estudantes estavam organizados em sua convivência diária e quais fatores de diferenciação poderiam ser destacados para uma análise interseccional do contexto observado, em uma escola estadual do ensino médio em tempo integral em Natal-RN. A etapa empírica desta pesquisa foi realizada durante os meses finais do ano letivo de 2019 e no início de 2020, em um estudo do tipo etnográfico, tendo como principal ferramenta de trabalho o diário de campo, construído a partir das observações participantes e informações repassadas pela equipe gestora, professores e pelos próprios alunos em conversas do cotidiano, as quais denominamos entrevistas etnográficas (FINO, 2008). Nesse processo foram identificados três marcadores sociais da diferença proeminentes para uma análise interseccional das desigualdades no contexto do “chão da escola”: (i) a concentração em uma mesma turma de estudantes com histórico de reprovação, evasão, e a estigmatização social decorrente; (ii) a vulnerabilidade socioeconômica e (iii) as limitações institucionais e subjetivas em torno do debate sobre a questão racial. As contribuições dessas análises para as políticas públicas, orientadas por uma lente interseccional, invocam a necessidade do debate sobre equidade e a implementação de ações pela gestão educacional, visando compreender os mecanismos de produção das diferenças e desnaturalizar a reprodução de desigualdades. 2021-03-08T23:20:16Z 2021-03-08T23:20:16Z 2020-11-26 masterThesis FELICIANO, Aline Juliete de Abreu. A produção das diferenças no "chão da escola" e a interseccionalidade: um estudo do tipo etnográfico em uma escola em tempo integral em Natal-RN. 2020. 85f. Dissertação (Mestrado em Estudos Urbanos e Regionais) - Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2020. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/31758 pt_BR Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM ESTUDOS URBANOS E REGIONAIS |