Juntos pelo fazer: uma análise da cooperação nos tutoriais DIY no Youtube
That this research seeks to analyze how the Do It Yourself (DIY) tutorials, in Portuguese do it yourself, published on YouTube can be an agent of resumption of cooperation through active subjects using the platform. The qualitative research took the channel “Amanda and Fernando” as the object of...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Outros Autores: | |
Formato: | Dissertação |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/31692 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-31692 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
ri-123456789-316922021-03-07T08:50:22Z Juntos pelo fazer: uma análise da cooperação nos tutoriais DIY no Youtube Rodrigues, Antônia Caroline Torres França, Fagner Torres de http://lattes.cnpq.br/9254723603090712 http://lattes.cnpq.br/9989009345118785 Dantas, Alexsandro Galeno Araújo http://lattes.cnpq.br/2568499843473943 Cardoso, Ana Tázia Patrício de Melo http://lattes.cnpq.br/3412127716386883 Cooperação Artífice Tutorial DIY Youtube That this research seeks to analyze how the Do It Yourself (DIY) tutorials, in Portuguese do it yourself, published on YouTube can be an agent of resumption of cooperation through active subjects using the platform. The qualitative research took the channel “Amanda and Fernando” as the object of study, as a theoretical and methodological resource the categories of mutual interaction and reactive interaction were used (PRIMO, 2000) to analyze the means that enable cooperation. Sixteen videos were analyzed, including the ten most viewed DIY tutorials on the channel. As a theoretical contribution, the categories of cooperation were mobilized (SENNETT, 2012), craftsman (SENNETT, 2013), cognitive surplus (SHIRKY, 2011), cooperative consumption (BAUMAN, 1998). It was noted that despite the youtuber being the main promoter of knowledge through DIY tutorials and acting as a craftsman both in terms of making objects and passing on knowledge, users through mutual interaction represented through comments also share their knowledge. as a way to improve DIY tutorials. Thus, it is concluded that cooperation happens through mutual interaction, allowing horizontal knowledge to connect the active subjects of the channel and benefit both youtuber, with new knowledge and the users who will do the DIY tutorial, now improved. A presente pesquisa busca analisar como os tutoriais Do It Yourself (DIY), em português “Faça Você Mesmo”, publicados no YouTube podem ser um agente de retomada da cooperação através dos sujeitos ativos que utilizam a plataforma. A pesquisa de cunho qualitativo tomou como objeto de estudo o canal “Amanda e Fernando”. Como recurso teórico metodológico foram usadas às categorias de interação mútua e interação reativa (PRIMO, 2000) para analisar os meios que possibilitem a cooperação. Foram analisados dezesseis vídeos, entre eles os dez tutorias DIY mais visto no canal. Como aporte teórico foram mobilizadas as categorias de cooperação (SENNETT, 2012), artífice (SENNETT, 2013), excedente cognitivo (SHIRKY, 2011) e consumo cooperativo (BAUMAN, 1998). Notou-se que apesar da youtuber ser a principal fomentadora de conhecimento através dos tutoriais DIY e agindo como artífice tanto em relação ao fazer dos objetos como no repasse do saber, os usuários, através da interação mútua representada por meio de comentários também compartilham de seus conhecimentos como forma de aprimorar os tutoriais DIY. Dessa forma concluiu-se que a cooperação acontece através das interações no espaço de comentários, permitindo que o conhecimento horizontalizado conecte os sujeitos ativos do canal e beneficie tanto a YouTuber, com novos conhecimentos, como os usuários que executarão o tutorial DIY, agora aperfeiçoado. 2021-03-05T00:16:24Z 2021-03-05T00:16:24Z 2020-08-31 masterThesis RODRIGUES, Antônia Caroline Torres. Juntos pelo fazer: uma análise da cooperação nos tutoriais DIY no Youtube. 2020. 114f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) - Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2020. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/31692 pt_BR Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM CIÊNCIAS SOCIAIS |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
Cooperação Artífice Tutorial DIY Youtube |
spellingShingle |
Cooperação Artífice Tutorial DIY Youtube Rodrigues, Antônia Caroline Torres Juntos pelo fazer: uma análise da cooperação nos tutoriais DIY no Youtube |
description |
That this research seeks to analyze how the Do It Yourself (DIY) tutorials, in Portuguese do it
yourself, published on YouTube can be an agent of resumption of cooperation through active
subjects using the platform. The qualitative research took the channel “Amanda and
Fernando” as the object of study, as a theoretical and methodological resource the categories
of mutual interaction and reactive interaction were used (PRIMO, 2000) to analyze the means
that enable cooperation. Sixteen videos were analyzed, including the ten most viewed DIY
tutorials on the channel. As a theoretical contribution, the categories of cooperation were
mobilized (SENNETT, 2012), craftsman (SENNETT, 2013), cognitive surplus (SHIRKY,
2011), cooperative consumption (BAUMAN, 1998). It was noted that despite the youtuber
being the main promoter of knowledge through DIY tutorials and acting as a craftsman both
in terms of making objects and passing on knowledge, users through mutual interaction
represented through comments also share their knowledge. as a way to improve DIY tutorials.
Thus, it is concluded that cooperation happens through mutual interaction, allowing horizontal
knowledge to connect the active subjects of the channel and benefit both youtuber, with new
knowledge and the users who will do the DIY tutorial, now improved. |
author2 |
França, Fagner Torres de |
author_facet |
França, Fagner Torres de Rodrigues, Antônia Caroline Torres |
format |
masterThesis |
author |
Rodrigues, Antônia Caroline Torres |
author_sort |
Rodrigues, Antônia Caroline Torres |
title |
Juntos pelo fazer: uma análise da cooperação nos tutoriais DIY no Youtube |
title_short |
Juntos pelo fazer: uma análise da cooperação nos tutoriais DIY no Youtube |
title_full |
Juntos pelo fazer: uma análise da cooperação nos tutoriais DIY no Youtube |
title_fullStr |
Juntos pelo fazer: uma análise da cooperação nos tutoriais DIY no Youtube |
title_full_unstemmed |
Juntos pelo fazer: uma análise da cooperação nos tutoriais DIY no Youtube |
title_sort |
juntos pelo fazer: uma análise da cooperação nos tutoriais diy no youtube |
publisher |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
publishDate |
2021 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/31692 |
work_keys_str_mv |
AT rodriguesantoniacarolinetorres juntospelofazerumaanalisedacooperacaonostutoriaisdiynoyoutube |
_version_ |
1773967059088048128 |