A música como instrumento lúdico na aprendizagem das interações intermoleculares dos compostos orgânicos
The use of music has been increasingly widespread as an alternative teaching and learning strategy. In this context, this research work has used the production of parodied musics, as a playful activity, for the teaching content intermolecular interactions of organic compounds, in line with some c...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Outros Autores: | |
Formato: | Dissertação |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/31437 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-31437 |
---|---|
record_format |
dspace |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
Música Paródia Ludicidade Interações intermoleculares Compostos orgânicos Ensino de Química |
spellingShingle |
Música Paródia Ludicidade Interações intermoleculares Compostos orgânicos Ensino de Química Santos, Isaías Francisco dos A música como instrumento lúdico na aprendizagem das interações intermoleculares dos compostos orgânicos |
description |
The use of music has been increasingly widespread as an alternative teaching and learning
strategy. In this context, this research work has used the production of parodied musics, as a
playful activity, for the teaching content intermolecular interactions of organic compounds, in
line with some conceptions educational of Vygotsky, Saviani and Libâneo, and mainly in ideas
of Paulo Freire pedagogy. According to Junqueira and Maximiano (2020) and Miranda,
Braibante and Pazinato (2017), students of basic education present difficulties in associating
scientific concepts with the phenomena observed in daily life, to understand the connection
between the microscopic and macroscopic levels of intermolecular interactions and the
physical-chemical properties of substances resulting from these. Therefore, a sequence of
activities was developed in order seeking to contribute to the learning of this content to 41
students in a 3rd grade class of high school, belonging to a State Public School, located in the
city of Russas/CE. To this end, a qualitative methodological approach was carried out using
the action research method. The elaboration of the parodies by the students occurred after the
identification of the affinities with the concepts coming from the intermolecular interactions,
under the orientation of the Professor/researcher. Questionnaires were used to obtain data, in
addition to the use of Textual Discursive Analysis (ATD) for the analysis of data referring to
the letters of parodies. The results obtained indicated that the production and socialization of
musical parodies favored the teaching and learning process, since they motivated students to
engage in the construction of scientific knowledge. The academic product of this work
resulted in a Proposal for Teaching Chemistry and videos of musical parodies, so that teachers
can use them in a viable way to build knowledge. |
author2 |
Santos, Luciene da Silva |
author_facet |
Santos, Luciene da Silva Santos, Isaías Francisco dos |
format |
masterThesis |
author |
Santos, Isaías Francisco dos |
author_sort |
Santos, Isaías Francisco dos |
title |
A música como instrumento lúdico na aprendizagem das interações intermoleculares dos compostos orgânicos |
title_short |
A música como instrumento lúdico na aprendizagem das interações intermoleculares dos compostos orgânicos |
title_full |
A música como instrumento lúdico na aprendizagem das interações intermoleculares dos compostos orgânicos |
title_fullStr |
A música como instrumento lúdico na aprendizagem das interações intermoleculares dos compostos orgânicos |
title_full_unstemmed |
A música como instrumento lúdico na aprendizagem das interações intermoleculares dos compostos orgânicos |
title_sort |
música como instrumento lúdico na aprendizagem das interações intermoleculares dos compostos orgânicos |
publisher |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
publishDate |
2021 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/31437 |
work_keys_str_mv |
AT santosisaiasfranciscodos amusicacomoinstrumentoludiconaaprendizagemdasinteracoesintermolecularesdoscompostosorganicos AT santosisaiasfranciscodos musicacomoinstrumentoludiconaaprendizagemdasinteracoesintermolecularesdoscompostosorganicos |
_version_ |
1773959315106824192 |
spelling |
ri-123456789-314372021-02-14T08:48:35Z A música como instrumento lúdico na aprendizagem das interações intermoleculares dos compostos orgânicos Santos, Isaías Francisco dos Santos, Luciene da Silva http://lattes.cnpq.br/5198063385135421 Barros, Ivoneide de Carvalho Lopes http://lattes.cnpq.br/5272867419216787 Almeida, Carla Verônica Albuquerque http://lattes.cnpq.br/1334298845911044 Música Paródia Ludicidade Interações intermoleculares Compostos orgânicos Ensino de Química The use of music has been increasingly widespread as an alternative teaching and learning strategy. In this context, this research work has used the production of parodied musics, as a playful activity, for the teaching content intermolecular interactions of organic compounds, in line with some conceptions educational of Vygotsky, Saviani and Libâneo, and mainly in ideas of Paulo Freire pedagogy. According to Junqueira and Maximiano (2020) and Miranda, Braibante and Pazinato (2017), students of basic education present difficulties in associating scientific concepts with the phenomena observed in daily life, to understand the connection between the microscopic and macroscopic levels of intermolecular interactions and the physical-chemical properties of substances resulting from these. Therefore, a sequence of activities was developed in order seeking to contribute to the learning of this content to 41 students in a 3rd grade class of high school, belonging to a State Public School, located in the city of Russas/CE. To this end, a qualitative methodological approach was carried out using the action research method. The elaboration of the parodies by the students occurred after the identification of the affinities with the concepts coming from the intermolecular interactions, under the orientation of the Professor/researcher. Questionnaires were used to obtain data, in addition to the use of Textual Discursive Analysis (ATD) for the analysis of data referring to the letters of parodies. The results obtained indicated that the production and socialization of musical parodies favored the teaching and learning process, since they motivated students to engage in the construction of scientific knowledge. The academic product of this work resulted in a Proposal for Teaching Chemistry and videos of musical parodies, so that teachers can use them in a viable way to build knowledge. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES A utilização da música tem sido cada vez mais difundida como uma estratégia alternativa de ensino e aprendizagem. Nesse contexto, este trabalho de pesquisa utilizou a produção de músicas parodiadas, como atividade lúdica, para o ensino do conteúdo Interações Intermoleculares dos Compostos Orgânicos, em consonância com algumas concepções educacionais de Vygotsky, Saviani e Libâneo e, principalmente, baseou-se em ideias da pedagogia de Paulo Freire. Segundo Junqueira e Maximiano (2020) e Miranda, Braibante e Pazinato (2017), os estudantes da educação básica apresentam dificuldades em associar os conceitos científicos com os fenômenos observados no cotidiano, em compreender a conexão existente entre os níveis microscópicos e macroscópicos das interações intermoleculares e as propriedades físico-químicas das substâncias decorrentes destas. Assim sendo, foi desenvolvida uma sequência de atividades, buscando contribuir para a aprendizagem desse conteúdo a 41 estudantes de uma turma da 3ª série do Ensino Médio, pertencente a uma Escola Pública Estadual, localizada na cidade de Russas/CE. Para tanto, realizou-se uma abordagem metodológica qualitativa pelo método da pesquisa-ação. A elaboração das paródias pelos discentes ocorreu após identificação das afinidades com os conceitos advindos das interações intermoleculares, sob a orientação do Professor/pesquisador. Houve a utilização de questionários para obtenção de dados, além do uso da Análise Textual Discursiva (ATD) para a análise dos dados referentes às letras das paródias. Os resultados obtidos indicaram que a produção e socialização de paródias musicais favoreceram o processo de ensino e aprendizagem, uma vez que motivaram os discentes a se engajarem na construção do conhecimento científico. O produto acadêmico deste trabalho resultou em uma Proposta de Ensino de Química e vídeos das paródias musicais, de modo que os docentes os utilizem de forma viável na construção de saberes. 2021-02-09T17:40:35Z 2021-02-09T17:40:35Z 2020-10-08 masterThesis SANTOS, Isaías Francisco dos. A música como instrumento lúdico na aprendizagem das interações intermoleculares dos compostos orgânicos. 2020. 121f. Dissertação (Mestrado Profissional em Química - Profqui) - Centro de Ciências Exatas e da Terra, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2020. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/31437 pt_BR Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM QUÍMICA - REDE NACIONAL |