Sistema de numeração decimal e operações fundamentais: do rigor matemático a uma abordagem para professores polivalentes
The present work has as main objective to develop a didactic material approaching the conceptual meanings of the fundamental operations with the natural numbers, aimed to the teachers who teach Mathematics in the initial years of the Elementary School. The majority of them, who have a degree in P...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Outros Autores: | |
Formato: | Dissertação |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/31407 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-31407 |
---|---|
record_format |
dspace |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
Formação continuada de professores Números Naturais Operações fundamentais UBP Matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental |
spellingShingle |
Formação continuada de professores Números Naturais Operações fundamentais UBP Matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental Araújo, José Acácio de Sistema de numeração decimal e operações fundamentais: do rigor matemático a uma abordagem para professores polivalentes |
description |
The present work has as main objective to develop a didactic material approaching the
conceptual meanings of the fundamental operations with the natural numbers, aimed to
the teachers who teach Mathematics in the initial years of the Elementary School. The
majority of them, who have a degree in Pedagogy, do not received sufficient nurture in
Mathematics, its because the Pedagogy courses give priority to methodological issues, to
the detriment of the specific contents of the disciplines. Our research was based, mainly,
on the studies carried out by Curi (2004) and we did a recent research in the educational
program of Pedagogy courses in some public universities in several Brazilian states, in
order to detect the subjects destined to the study of Math. We will approach the content
of Numbers from the point of view of mathematical accuracy and also over a more accessible language for non-mathematicians. Finally, as an Educational Product, resulting from
our research and reflections, we prepared a handout to be used in a minicourse of continuing education for teachers in the Elementary School, exploring the decimal numbering
system and the essential operations with natural numbers. For this, we used the Basic
Problematization Units - BPU (UBPs in Portuguese), a task proposed by Miguel and
Mendes (2010), which rescues historical and social practices, and from them investigative
and reflective questions are elaborated. |
author2 |
Lopes, Gabriela Lucheze de Oliveira |
author_facet |
Lopes, Gabriela Lucheze de Oliveira Araújo, José Acácio de |
format |
masterThesis |
author |
Araújo, José Acácio de |
author_sort |
Araújo, José Acácio de |
title |
Sistema de numeração decimal e operações fundamentais: do rigor matemático a uma abordagem para professores polivalentes |
title_short |
Sistema de numeração decimal e operações fundamentais: do rigor matemático a uma abordagem para professores polivalentes |
title_full |
Sistema de numeração decimal e operações fundamentais: do rigor matemático a uma abordagem para professores polivalentes |
title_fullStr |
Sistema de numeração decimal e operações fundamentais: do rigor matemático a uma abordagem para professores polivalentes |
title_full_unstemmed |
Sistema de numeração decimal e operações fundamentais: do rigor matemático a uma abordagem para professores polivalentes |
title_sort |
sistema de numeração decimal e operações fundamentais: do rigor matemático a uma abordagem para professores polivalentes |
publisher |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
publishDate |
2021 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/31407 |
work_keys_str_mv |
AT araujojoseacaciode sistemadenumeracaodecimaleoperacoesfundamentaisdorigormatematicoaumaabordagemparaprofessorespolivalentes |
_version_ |
1773958462777065472 |
spelling |
ri-123456789-314072021-02-07T08:27:16Z Sistema de numeração decimal e operações fundamentais: do rigor matemático a uma abordagem para professores polivalentes Araújo, José Acácio de Lopes, Gabriela Lucheze de Oliveira http://lattes.cnpq.br/3391171844689093 http://lattes.cnpq.br/2246246461693229 Assis, Márcia Maria Alves de http://lattes.cnpq.br/7521341931915313 Campos, Viviane Simioli Medeiros http://lattes.cnpq.br/5096180173266440 Formação continuada de professores Números Naturais Operações fundamentais UBP Matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental The present work has as main objective to develop a didactic material approaching the conceptual meanings of the fundamental operations with the natural numbers, aimed to the teachers who teach Mathematics in the initial years of the Elementary School. The majority of them, who have a degree in Pedagogy, do not received sufficient nurture in Mathematics, its because the Pedagogy courses give priority to methodological issues, to the detriment of the specific contents of the disciplines. Our research was based, mainly, on the studies carried out by Curi (2004) and we did a recent research in the educational program of Pedagogy courses in some public universities in several Brazilian states, in order to detect the subjects destined to the study of Math. We will approach the content of Numbers from the point of view of mathematical accuracy and also over a more accessible language for non-mathematicians. Finally, as an Educational Product, resulting from our research and reflections, we prepared a handout to be used in a minicourse of continuing education for teachers in the Elementary School, exploring the decimal numbering system and the essential operations with natural numbers. For this, we used the Basic Problematization Units - BPU (UBPs in Portuguese), a task proposed by Miguel and Mendes (2010), which rescues historical and social practices, and from them investigative and reflective questions are elaborated. O presente trabalho tem como objetivo principal elaborar um material didático abordando os significados conceituais das operações fundamentais com os números naturais, direcionado aos professores que ensinam Matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Estes professores, em sua grande maioria, licenciados em Pedagogia, não recebem uma formação suficiente em Matemática, visto que, em geral, os cursos de Pedagogia dão prioridades às questões metodológicas, em detrimento dos conteúdos específicos das disciplinas. Nossa pesquisa se fundamentou, principalmente, nos estudos realizados por Curi (2004) e em uma pesquisa recente que fizemos nas grades curriculares de cursos de Pedagogia em algumas universidades públicas de vários estados brasileiros, a fim de detectar as disciplinas destinadas ao estudo da Matemática. Abordaremos o conteúdo de Números do ponto de vista do rigor matemático e também por meio de uma linguagem mais acessível para não matemáticos. Por fim, como Produto Educacional, resultante das nossas pesquisas e reflexões, elaboramos um livreto para ser utilizado em um minicurso de formação continuada para professores dos anos iniciais do Ensino Fundamental, explorando o sistema de numeração decimal e as operações fundamentais com os números naturais. Para isso, utilizamos as Unidades Básicas Problematizadoras (UBPs), atividade proposta por Miguel e Mendes (2010), que resgata práticas histórico-sociais, e a partir delas são elaborados questionamentos de cunho investigativo e reflexivo. 2021-02-05T23:15:45Z 2021-02-05T23:15:45Z 2020-11-20 masterThesis ARAÚJO, José Acácio de. Sistema de numeração decimal e operações fundamentais: do rigor matemático a uma abordagem para professores polivalentes. 2020. 94f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) - Centro de Ciências Exatas e da Terra, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2020. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/31407 pt_BR Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM MATEMÁTICA - REDE NACIONAL |