Percepção e manifestação de competências colaborativas em discentes da graduação em saúde

Objective: to analyze the perception and manifestation of collaborative teamwork competencies among undergraduate health students who experienced the curricular internship’s integration module from the perspective of interprofessional education. Method: qualitative study, developed with the interven...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Principais autores: Lima, Ana Wládia Silva de, Alves, Fábia Alexandra Pottes, Linhares, Francisca Márcia Pereira, Costa, Marcelo Viana da, Coriolano-Marinus, Maria Wanderleya de Louvor, Lima, Luciane Soares de
Formato: article
Idioma:pt_BR
Publicado em: Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto (Universidade de São Paulo)
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/31057
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-31057
record_format dspace
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Relações Interprofissionais
Capacitação Profissional
Competência Profissional
Educação Superior
Atenção Primária em Saúde
Integralidade em Saúde
Interprofessional Relations
Professional Training
Professional Competence
Higher Education
Primary Health Care
Integrality in Health
spellingShingle Relações Interprofissionais
Capacitação Profissional
Competência Profissional
Educação Superior
Atenção Primária em Saúde
Integralidade em Saúde
Interprofessional Relations
Professional Training
Professional Competence
Higher Education
Primary Health Care
Integrality in Health
Lima, Ana Wládia Silva de
Alves, Fábia Alexandra Pottes
Linhares, Francisca Márcia Pereira
Costa, Marcelo Viana da
Coriolano-Marinus, Maria Wanderleya de Louvor
Lima, Luciane Soares de
Percepção e manifestação de competências colaborativas em discentes da graduação em saúde
description Objective: to analyze the perception and manifestation of collaborative teamwork competencies among undergraduate health students who experienced the curricular internship’s integration module from the perspective of interprofessional education. Method: qualitative study, developed with the intervention research strategy. Twenty-eight students from five undergraduate health courses participated. Data were collected in three focus group interviews conducted with the undergraduate students at the end of each semester. For data analysis, the technique of intervention research and dialectical hermeneutics adopted was based on the theoretical framework of interprofessional education in health. Results: uniprofessional culture, the experience of integration of different fields of knowledge and collaborative competencies were manifested by the students in their reports and in the actions developed by the multidisciplinary team with individuals and families, during the experience of the curricular internship’s integration module. Conclusion: the experience of integration of the curricular internship from the perspective of interprofessionality favored the perception and manifestation of collaborative competencies that are necessary for teamwork among the students.
format article
author Lima, Ana Wládia Silva de
Alves, Fábia Alexandra Pottes
Linhares, Francisca Márcia Pereira
Costa, Marcelo Viana da
Coriolano-Marinus, Maria Wanderleya de Louvor
Lima, Luciane Soares de
author_facet Lima, Ana Wládia Silva de
Alves, Fábia Alexandra Pottes
Linhares, Francisca Márcia Pereira
Costa, Marcelo Viana da
Coriolano-Marinus, Maria Wanderleya de Louvor
Lima, Luciane Soares de
author_sort Lima, Ana Wládia Silva de
title Percepção e manifestação de competências colaborativas em discentes da graduação em saúde
title_short Percepção e manifestação de competências colaborativas em discentes da graduação em saúde
title_full Percepção e manifestação de competências colaborativas em discentes da graduação em saúde
title_fullStr Percepção e manifestação de competências colaborativas em discentes da graduação em saúde
title_full_unstemmed Percepção e manifestação de competências colaborativas em discentes da graduação em saúde
title_sort percepção e manifestação de competências colaborativas em discentes da graduação em saúde
publisher Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto (Universidade de São Paulo)
publishDate 2020
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/31057
work_keys_str_mv AT limaanawladiasilvade percepcaoemanifestacaodecompetenciascolaborativasemdiscentesdagraduacaoemsaude
AT alvesfabiaalexandrapottes percepcaoemanifestacaodecompetenciascolaborativasemdiscentesdagraduacaoemsaude
AT linharesfranciscamarciapereira percepcaoemanifestacaodecompetenciascolaborativasemdiscentesdagraduacaoemsaude
AT costamarcelovianada percepcaoemanifestacaodecompetenciascolaborativasemdiscentesdagraduacaoemsaude
AT coriolanomarinusmariawanderleyadelouvor percepcaoemanifestacaodecompetenciascolaborativasemdiscentesdagraduacaoemsaude
AT limalucianesoaresde percepcaoemanifestacaodecompetenciascolaborativasemdiscentesdagraduacaoemsaude
AT limaanawladiasilvade perceptionandmanifestationofcollaborativecompetenciesamongundergraduatehealthstudents
AT alvesfabiaalexandrapottes perceptionandmanifestationofcollaborativecompetenciesamongundergraduatehealthstudents
AT linharesfranciscamarciapereira perceptionandmanifestationofcollaborativecompetenciesamongundergraduatehealthstudents
AT costamarcelovianada perceptionandmanifestationofcollaborativecompetenciesamongundergraduatehealthstudents
AT coriolanomarinusmariawanderleyadelouvor perceptionandmanifestationofcollaborativecompetenciesamongundergraduatehealthstudents
AT limalucianesoaresde perceptionandmanifestationofcollaborativecompetenciesamongundergraduatehealthstudents
_version_ 1773959487319703552
spelling ri-123456789-310572020-12-20T07:59:37Z Percepção e manifestação de competências colaborativas em discentes da graduação em saúde Perception and manifestation of collaborative competencies among undergraduate health students Lima, Ana Wládia Silva de Alves, Fábia Alexandra Pottes Linhares, Francisca Márcia Pereira Costa, Marcelo Viana da Coriolano-Marinus, Maria Wanderleya de Louvor Lima, Luciane Soares de Relações Interprofissionais Capacitação Profissional Competência Profissional Educação Superior Atenção Primária em Saúde Integralidade em Saúde Interprofessional Relations Professional Training Professional Competence Higher Education Primary Health Care Integrality in Health Objective: to analyze the perception and manifestation of collaborative teamwork competencies among undergraduate health students who experienced the curricular internship’s integration module from the perspective of interprofessional education. Method: qualitative study, developed with the intervention research strategy. Twenty-eight students from five undergraduate health courses participated. Data were collected in three focus group interviews conducted with the undergraduate students at the end of each semester. For data analysis, the technique of intervention research and dialectical hermeneutics adopted was based on the theoretical framework of interprofessional education in health. Results: uniprofessional culture, the experience of integration of different fields of knowledge and collaborative competencies were manifested by the students in their reports and in the actions developed by the multidisciplinary team with individuals and families, during the experience of the curricular internship’s integration module. Conclusion: the experience of integration of the curricular internship from the perspective of interprofessionality favored the perception and manifestation of collaborative competencies that are necessary for teamwork among the students. Objetivo: analisar a percepção e manifestação de competências colaborativas para o trabalho em equipe entre discentes de graduação em saúde que vivenciaram o módulo integrador do estágio curricular na perspectiva da educação interprofissional. Método: estudo qualitativo, desenvolvido com a estratégia da pesquisa-intervenção. Participaram 28 discentes de cinco cursos de graduação em saúde. Os dados foram apreendidos em três grupos focais realizados com os discentes da graduação ao termino de cada semestre letivo. Para a análise dos dados adotou-se a técnica da pesquisa-intervenção e da hermenêutica dialética à luz do referencial teórico da formação em saúde, da educação interprofissional. Resultados: a cultura uniprofissional, a experiência da integração das diferentes formações e as competências colaborativas foram perceptíveis e manifestadas pelos discentes nos relatos e nas ações em equipe multiprofissional, desenvolvidas com os indivíduos e as famílias, durante a experiência do módulo integrador do estágio curricular. Conclusão: a experiência de integração do estágio curricular na perspectiva da interprofissionalidade favoreceu nos discentes a percepção e manifestação de competências colaborativas necessárias para o trabalho em equipe. Descritores: Relações Interprofissionais; Capacitação Profissional; Competência Profissional; Educação Superior; Atenção Primária em Saúde; Integralidade em Saúde 2020-12-18T11:29:22Z 2020-12-18T11:29:22Z 2020-02-03 article LIMA, Ana Wládia Silva de; ALVES, Fábia Alexandra Pottes; LINHARES, Francisca Márcia Pereira; COSTA, Marcelo Viana da; CORIOLANO-MARINUS, Maria Wanderleya de Louvor; LIMA, Luciane Soares de. Percepção e manifestação de competências colaborativas em discentes da graduação em saúde. Revista Latino-Americana de Enfermagem, [s. l.], v. 28, p. 1-11, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-11692020000100305&tlng=en. Acesso em: 09 set. 2020. http://dx.doi.org/10.1590/1518-8345.3227.3240 1518-8345 https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/31057 10.1590/1518-8345.3227.3240 pt_BR Attribution 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/br/ application/pdf Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto (Universidade de São Paulo)