Percepção e manifestação de competências colaborativas em discentes da graduação em saúde
Objective: to analyze the perception and manifestation of collaborative teamwork competencies among undergraduate health students who experienced the curricular internship’s integration module from the perspective of interprofessional education. Method: qualitative study, developed with the interven...
Na minha lista:
Principais autores: | , , , , , |
---|---|
Formato: | article |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto (Universidade de São Paulo)
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/31057 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-31057 |
---|---|
record_format |
dspace |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
Relações Interprofissionais Capacitação Profissional Competência Profissional Educação Superior Atenção Primária em Saúde Integralidade em Saúde Interprofessional Relations Professional Training Professional Competence Higher Education Primary Health Care Integrality in Health |
spellingShingle |
Relações Interprofissionais Capacitação Profissional Competência Profissional Educação Superior Atenção Primária em Saúde Integralidade em Saúde Interprofessional Relations Professional Training Professional Competence Higher Education Primary Health Care Integrality in Health Lima, Ana Wládia Silva de Alves, Fábia Alexandra Pottes Linhares, Francisca Márcia Pereira Costa, Marcelo Viana da Coriolano-Marinus, Maria Wanderleya de Louvor Lima, Luciane Soares de Percepção e manifestação de competências colaborativas em discentes da graduação em saúde |
description |
Objective: to analyze the perception and manifestation of collaborative teamwork competencies among undergraduate health students who experienced the curricular internship’s integration module from the perspective of interprofessional education. Method: qualitative study, developed with the intervention research strategy. Twenty-eight students from five undergraduate health courses participated. Data were collected in three focus group interviews conducted with the undergraduate students at the end of each semester. For data analysis, the technique of intervention research and dialectical hermeneutics adopted was based on the theoretical framework of interprofessional education in health. Results: uniprofessional culture, the experience of integration of different fields of knowledge and collaborative competencies were manifested by the students in their reports and in the actions developed by the multidisciplinary team with individuals and families, during the experience of the curricular internship’s integration module. Conclusion: the experience of integration of the curricular internship from the perspective of interprofessionality favored the perception and manifestation of collaborative competencies that are necessary for teamwork among the students. |
format |
article |
author |
Lima, Ana Wládia Silva de Alves, Fábia Alexandra Pottes Linhares, Francisca Márcia Pereira Costa, Marcelo Viana da Coriolano-Marinus, Maria Wanderleya de Louvor Lima, Luciane Soares de |
author_facet |
Lima, Ana Wládia Silva de Alves, Fábia Alexandra Pottes Linhares, Francisca Márcia Pereira Costa, Marcelo Viana da Coriolano-Marinus, Maria Wanderleya de Louvor Lima, Luciane Soares de |
author_sort |
Lima, Ana Wládia Silva de |
title |
Percepção e manifestação de competências colaborativas em discentes da graduação em saúde |
title_short |
Percepção e manifestação de competências colaborativas em discentes da graduação em saúde |
title_full |
Percepção e manifestação de competências colaborativas em discentes da graduação em saúde |
title_fullStr |
Percepção e manifestação de competências colaborativas em discentes da graduação em saúde |
title_full_unstemmed |
Percepção e manifestação de competências colaborativas em discentes da graduação em saúde |
title_sort |
percepção e manifestação de competências colaborativas em discentes da graduação em saúde |
publisher |
Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto (Universidade de São Paulo) |
publishDate |
2020 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/31057 |
work_keys_str_mv |
AT limaanawladiasilvade percepcaoemanifestacaodecompetenciascolaborativasemdiscentesdagraduacaoemsaude AT alvesfabiaalexandrapottes percepcaoemanifestacaodecompetenciascolaborativasemdiscentesdagraduacaoemsaude AT linharesfranciscamarciapereira percepcaoemanifestacaodecompetenciascolaborativasemdiscentesdagraduacaoemsaude AT costamarcelovianada percepcaoemanifestacaodecompetenciascolaborativasemdiscentesdagraduacaoemsaude AT coriolanomarinusmariawanderleyadelouvor percepcaoemanifestacaodecompetenciascolaborativasemdiscentesdagraduacaoemsaude AT limalucianesoaresde percepcaoemanifestacaodecompetenciascolaborativasemdiscentesdagraduacaoemsaude AT limaanawladiasilvade perceptionandmanifestationofcollaborativecompetenciesamongundergraduatehealthstudents AT alvesfabiaalexandrapottes perceptionandmanifestationofcollaborativecompetenciesamongundergraduatehealthstudents AT linharesfranciscamarciapereira perceptionandmanifestationofcollaborativecompetenciesamongundergraduatehealthstudents AT costamarcelovianada perceptionandmanifestationofcollaborativecompetenciesamongundergraduatehealthstudents AT coriolanomarinusmariawanderleyadelouvor perceptionandmanifestationofcollaborativecompetenciesamongundergraduatehealthstudents AT limalucianesoaresde perceptionandmanifestationofcollaborativecompetenciesamongundergraduatehealthstudents |
_version_ |
1773959487319703552 |
spelling |
ri-123456789-310572020-12-20T07:59:37Z Percepção e manifestação de competências colaborativas em discentes da graduação em saúde Perception and manifestation of collaborative competencies among undergraduate health students Lima, Ana Wládia Silva de Alves, Fábia Alexandra Pottes Linhares, Francisca Márcia Pereira Costa, Marcelo Viana da Coriolano-Marinus, Maria Wanderleya de Louvor Lima, Luciane Soares de Relações Interprofissionais Capacitação Profissional Competência Profissional Educação Superior Atenção Primária em Saúde Integralidade em Saúde Interprofessional Relations Professional Training Professional Competence Higher Education Primary Health Care Integrality in Health Objective: to analyze the perception and manifestation of collaborative teamwork competencies among undergraduate health students who experienced the curricular internship’s integration module from the perspective of interprofessional education. Method: qualitative study, developed with the intervention research strategy. Twenty-eight students from five undergraduate health courses participated. Data were collected in three focus group interviews conducted with the undergraduate students at the end of each semester. For data analysis, the technique of intervention research and dialectical hermeneutics adopted was based on the theoretical framework of interprofessional education in health. Results: uniprofessional culture, the experience of integration of different fields of knowledge and collaborative competencies were manifested by the students in their reports and in the actions developed by the multidisciplinary team with individuals and families, during the experience of the curricular internship’s integration module. Conclusion: the experience of integration of the curricular internship from the perspective of interprofessionality favored the perception and manifestation of collaborative competencies that are necessary for teamwork among the students. Objetivo: analisar a percepção e manifestação de competências colaborativas para o trabalho em equipe entre discentes de graduação em saúde que vivenciaram o módulo integrador do estágio curricular na perspectiva da educação interprofissional. Método: estudo qualitativo, desenvolvido com a estratégia da pesquisa-intervenção. Participaram 28 discentes de cinco cursos de graduação em saúde. Os dados foram apreendidos em três grupos focais realizados com os discentes da graduação ao termino de cada semestre letivo. Para a análise dos dados adotou-se a técnica da pesquisa-intervenção e da hermenêutica dialética à luz do referencial teórico da formação em saúde, da educação interprofissional. Resultados: a cultura uniprofissional, a experiência da integração das diferentes formações e as competências colaborativas foram perceptíveis e manifestadas pelos discentes nos relatos e nas ações em equipe multiprofissional, desenvolvidas com os indivíduos e as famílias, durante a experiência do módulo integrador do estágio curricular. Conclusão: a experiência de integração do estágio curricular na perspectiva da interprofissionalidade favoreceu nos discentes a percepção e manifestação de competências colaborativas necessárias para o trabalho em equipe. Descritores: Relações Interprofissionais; Capacitação Profissional; Competência Profissional; Educação Superior; Atenção Primária em Saúde; Integralidade em Saúde 2020-12-18T11:29:22Z 2020-12-18T11:29:22Z 2020-02-03 article LIMA, Ana Wládia Silva de; ALVES, Fábia Alexandra Pottes; LINHARES, Francisca Márcia Pereira; COSTA, Marcelo Viana da; CORIOLANO-MARINUS, Maria Wanderleya de Louvor; LIMA, Luciane Soares de. Percepção e manifestação de competências colaborativas em discentes da graduação em saúde. Revista Latino-Americana de Enfermagem, [s. l.], v. 28, p. 1-11, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-11692020000100305&tlng=en. Acesso em: 09 set. 2020. http://dx.doi.org/10.1590/1518-8345.3227.3240 1518-8345 https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/31057 10.1590/1518-8345.3227.3240 pt_BR Attribution 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/br/ application/pdf Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto (Universidade de São Paulo) |