O sertanejo: caminhos e (des) caminhos da libertação
Throughout the twentieth century, several changes occurred in the Brazilian geopolitical and cultural scene, especially in the northeast, where the flow of migrants to southeastern Brazil (SP, MG, RJ) has caused major changes in the point of view of cultural identity : life in the northeast, field w...
Na minha lista:
Principais autores: | , |
---|---|
Formato: | article |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
IFRN
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/30662 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-30662 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
ri-123456789-306622020-11-29T07:45:19Z O sertanejo: caminhos e (des) caminhos da libertação Miranda, Angela Luzia Souza, Leonardo da Rocha Bezerra de Filosofia da Libertação Sertanejo Luiz Gonzaga Throughout the twentieth century, several changes occurred in the Brazilian geopolitical and cultural scene, especially in the northeast, where the flow of migrants to southeastern Brazil (SP, MG, RJ) has caused major changes in the point of view of cultural identity : life in the northeast, field worker (also called "Sertanejo"). The identification of this process is evident in the background work of the singer and composer Luiz Gonzaga (1912 - 1989), who portrayed the many phases and faces of these transformations, characterizing the impacts suffered by backwoodsmen, from the point of view of their culture. This paper aims to analyze through the background work of Luiz Gonzaga, the confrontation of the Sertanejo (in terms of culture and identity) with the new scenario in which it was included (involuntarily). We will analyze these thematic clippings through the category of Exteriority, brought by the Argentinean philosopher Enrique Dussel Ao longo do Século XX, ocorreram diversas mudanças no cenário geopolítico e cultural brasileiro, em especial na região nordeste, onde o fluxo de migrantes para a região sudeste do Brasil (SP, MG, RJ) provocou grandes transformações na vida do nordestino, trabalhador do campo, também chamado de “sertanejo”, do ponto de vista da sua identidade cultural. A identificação deste processo está evidenciada na obra do cantor e compositor Luiz Gonzaga (1912 – 1989), que retratou as muitas fases e faces dessas transformações, demonstrando, através da música, os impactos sofridos pelos sertanejos, do ponto de vista da sua cultura. Este trabalho propõe analisar, através da obra de Luiz Gonzaga, o confronto do sertanejo em termos de cultura e identidade, com o novo cenário em que foi submetido, involuntariamente, através do processo migratório para as regiões mais industrializada do país. Analisaremos estes recortes através das categorias da Filosofia da Libertação, como: Alienação, Totalidade e, sobretudo, através da categoria de Exterioridade, presentes na obra do filósofo argentino Enrique Dussel 2020-11-24T18:26:53Z 2020-11-24T18:26:53Z 2014-11-16 article MIRANDA, Angela Luzia; SOUZA, Leonardo da Rocha Bezerra de. O sertanejo: caminhos e (des) caminhos da libertação. Dialektiké, [S.L.], v. 1, p. 50-65, 16 nov. 2014. Disponível em: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/dialektike/article/view/2567. Acesso em: 01 set. 2020. http://dx.doi.org/10.15628/dialektike.2014.2567. 2359-1323 https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/30662 10.15628/dialektike.2014.2567 pt_BR Attribution 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/br/ application/pdf IFRN |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
Filosofia da Libertação Sertanejo Luiz Gonzaga |
spellingShingle |
Filosofia da Libertação Sertanejo Luiz Gonzaga Miranda, Angela Luzia Souza, Leonardo da Rocha Bezerra de O sertanejo: caminhos e (des) caminhos da libertação |
description |
Throughout the twentieth century, several changes occurred in the Brazilian geopolitical and cultural scene, especially in the northeast, where the flow of migrants to southeastern Brazil (SP, MG, RJ) has caused major changes in the point of view of cultural identity : life in the northeast, field worker (also called "Sertanejo"). The identification of this process is evident in the background work of the singer and composer Luiz Gonzaga (1912 - 1989), who portrayed the many phases and faces of these transformations, characterizing the impacts suffered by backwoodsmen, from the point of view of their culture. This paper aims to analyze through the
background work of Luiz Gonzaga, the confrontation of the Sertanejo (in terms of culture and identity) with the new scenario in which it was included (involuntarily). We will analyze these thematic clippings through the category of Exteriority, brought by the Argentinean philosopher Enrique Dussel |
format |
article |
author |
Miranda, Angela Luzia Souza, Leonardo da Rocha Bezerra de |
author_facet |
Miranda, Angela Luzia Souza, Leonardo da Rocha Bezerra de |
author_sort |
Miranda, Angela Luzia |
title |
O sertanejo: caminhos e (des) caminhos da libertação |
title_short |
O sertanejo: caminhos e (des) caminhos da libertação |
title_full |
O sertanejo: caminhos e (des) caminhos da libertação |
title_fullStr |
O sertanejo: caminhos e (des) caminhos da libertação |
title_full_unstemmed |
O sertanejo: caminhos e (des) caminhos da libertação |
title_sort |
o sertanejo: caminhos e (des) caminhos da libertação |
publisher |
IFRN |
publishDate |
2020 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/30662 |
work_keys_str_mv |
AT mirandaangelaluzia osertanejocaminhosedescaminhosdalibertacao AT souzaleonardodarochabezerrade osertanejocaminhosedescaminhosdalibertacao |
_version_ |
1773963035298234368 |