O sertanejo: caminhos e (des) caminhos da libertação

Throughout the twentieth century, several changes occurred in the Brazilian geopolitical and cultural scene, especially in the northeast, where the flow of migrants to southeastern Brazil (SP, MG, RJ) has caused major changes in the point of view of cultural identity : life in the northeast, field w...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Principais autores: Miranda, Angela Luzia, Souza, Leonardo da Rocha Bezerra de
Formato: article
Idioma:pt_BR
Publicado em: IFRN
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/30662
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-30662
record_format dspace
spelling ri-123456789-306622020-11-29T07:45:19Z O sertanejo: caminhos e (des) caminhos da libertação Miranda, Angela Luzia Souza, Leonardo da Rocha Bezerra de Filosofia da Libertação Sertanejo Luiz Gonzaga Throughout the twentieth century, several changes occurred in the Brazilian geopolitical and cultural scene, especially in the northeast, where the flow of migrants to southeastern Brazil (SP, MG, RJ) has caused major changes in the point of view of cultural identity : life in the northeast, field worker (also called "Sertanejo"). The identification of this process is evident in the background work of the singer and composer Luiz Gonzaga (1912 - 1989), who portrayed the many phases and faces of these transformations, characterizing the impacts suffered by backwoodsmen, from the point of view of their culture. This paper aims to analyze through the background work of Luiz Gonzaga, the confrontation of the Sertanejo (in terms of culture and identity) with the new scenario in which it was included (involuntarily). We will analyze these thematic clippings through the category of Exteriority, brought by the Argentinean philosopher Enrique Dussel Ao longo do Século XX, ocorreram diversas mudanças no cenário geopolítico e cultural brasileiro, em especial na região nordeste, onde o fluxo de migrantes para a região sudeste do Brasil (SP, MG, RJ) provocou grandes transformações na vida do nordestino, trabalhador do campo, também chamado de “sertanejo”, do ponto de vista da sua identidade cultural. A identificação deste processo está evidenciada na obra do cantor e compositor Luiz Gonzaga (1912 – 1989), que retratou as muitas fases e faces dessas transformações, demonstrando, através da música, os impactos sofridos pelos sertanejos, do ponto de vista da sua cultura. Este trabalho propõe analisar, através da obra de Luiz Gonzaga, o confronto do sertanejo em termos de cultura e identidade, com o novo cenário em que foi submetido, involuntariamente, através do processo migratório para as regiões mais industrializada do país. Analisaremos estes recortes através das categorias da Filosofia da Libertação, como: Alienação, Totalidade e, sobretudo, através da categoria de Exterioridade, presentes na obra do filósofo argentino Enrique Dussel 2020-11-24T18:26:53Z 2020-11-24T18:26:53Z 2014-11-16 article MIRANDA, Angela Luzia; SOUZA, Leonardo da Rocha Bezerra de. O sertanejo: caminhos e (des) caminhos da libertação. Dialektiké, [S.L.], v. 1, p. 50-65, 16 nov. 2014. Disponível em: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/dialektike/article/view/2567. Acesso em: 01 set. 2020. http://dx.doi.org/10.15628/dialektike.2014.2567. 2359-1323 https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/30662 10.15628/dialektike.2014.2567 pt_BR Attribution 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/br/ application/pdf IFRN
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Filosofia da Libertação
Sertanejo
Luiz Gonzaga
spellingShingle Filosofia da Libertação
Sertanejo
Luiz Gonzaga
Miranda, Angela Luzia
Souza, Leonardo da Rocha Bezerra de
O sertanejo: caminhos e (des) caminhos da libertação
description Throughout the twentieth century, several changes occurred in the Brazilian geopolitical and cultural scene, especially in the northeast, where the flow of migrants to southeastern Brazil (SP, MG, RJ) has caused major changes in the point of view of cultural identity : life in the northeast, field worker (also called "Sertanejo"). The identification of this process is evident in the background work of the singer and composer Luiz Gonzaga (1912 - 1989), who portrayed the many phases and faces of these transformations, characterizing the impacts suffered by backwoodsmen, from the point of view of their culture. This paper aims to analyze through the background work of Luiz Gonzaga, the confrontation of the Sertanejo (in terms of culture and identity) with the new scenario in which it was included (involuntarily). We will analyze these thematic clippings through the category of Exteriority, brought by the Argentinean philosopher Enrique Dussel
format article
author Miranda, Angela Luzia
Souza, Leonardo da Rocha Bezerra de
author_facet Miranda, Angela Luzia
Souza, Leonardo da Rocha Bezerra de
author_sort Miranda, Angela Luzia
title O sertanejo: caminhos e (des) caminhos da libertação
title_short O sertanejo: caminhos e (des) caminhos da libertação
title_full O sertanejo: caminhos e (des) caminhos da libertação
title_fullStr O sertanejo: caminhos e (des) caminhos da libertação
title_full_unstemmed O sertanejo: caminhos e (des) caminhos da libertação
title_sort o sertanejo: caminhos e (des) caminhos da libertação
publisher IFRN
publishDate 2020
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/30662
work_keys_str_mv AT mirandaangelaluzia osertanejocaminhosedescaminhosdalibertacao
AT souzaleonardodarochabezerrade osertanejocaminhosedescaminhosdalibertacao
_version_ 1773963035298234368