Especifidade da escrita Braille aplicada ao violão
The main objective of this research is to propose methodological strategies and adaptations of the Braille score for the guitar, in order to make them accessible to people with visual impairment. To foster this need it became necessary to discuss the process of training the guitarist with visuall...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Outros Autores: | |
Formato: | Dissertação |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/30332 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-30332 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
ri-123456789-303322020-10-11T07:39:59Z Especifidade da escrita Braille aplicada ao violão Morais, Pâmela Araújo de Moura Mendes, Jean Joubert Freitas Zattera, Vilson Souza, Eddy Lincolln Freitas de Souza, Eugênio Lima de Ensino de violão e deficiência visual Música e deficiência Adaptação de materiais Musicografia Braille Inclusão The main objective of this research is to propose methodological strategies and adaptations of the Braille score for the guitar, in order to make them accessible to people with visual impairment. To foster this need it became necessary to discuss the process of training the guitarist with visually impaired, as well as the need to prepare the educator to act in the inclusive context and his role as mediator of accessible resources to encourage the autonomy and the protagonism of students with disabilities. To this end, the research was conducted with two participants with blindness of the "Camerata Inclusiva de Violões da UFRN". For this, the investigation will be based on a qualitative approach, using research-action as a methodology for the collection, data analysis and intervention in the empirical field. Thus, it is intended to contribute to the area of music teaching for people with visual impairment, addressing reflections on the use of accessible adapted materials to make the learning process more effective and meaningful for this audience. Esta pesquisa tem como objetivo principal propor estratégias metodológicas e adaptações da partitura em braille para o violão, a fim de que se tornem acessíveis a pessoas com deficiência visual. Para fomentar essa proposta, tornou-se fundamental discutir sobre o processo de formação do violonista com deficiência visual, bem como sobre a necessidade da preparação do educador para atuar no contexto inclusivo, e seu papel como mediador de recursos acessíveis para incentivar a autonomia e o protagonismo do aluno com deficiência. Para tanto, a pesquisa foi realizada com dois participantes com cegueira da Camerata Inclusiva de Violões da UFRN. A investigação teve como base a abordagem qualitativa, utilizando a pesquisa-ação como metodologia para a coleta, análise de dados e intervenção no campo empírico. Assim, pretende-se contribuir com a área do ensino de música para pessoas com deficiência visual, abordando reflexões acerca da utilização de materiais adaptados e acessíveis para tornar o processo de aprendizagem mais eficaz e significativo a esse público. 2020-10-08T22:50:39Z 2020-10-08T22:50:39Z 2020-08-18 masterThesis MORAIS, Pâmela Araújo de Moura. Especifidade da escrita Braille aplicada ao violão. 2020. 97f. Dissertação (Mestrado em Música) - Escola de Música, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2020. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/30332 pt_BR Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM MÚSICA |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
Ensino de violão e deficiência visual Música e deficiência Adaptação de materiais Musicografia Braille Inclusão |
spellingShingle |
Ensino de violão e deficiência visual Música e deficiência Adaptação de materiais Musicografia Braille Inclusão Morais, Pâmela Araújo de Moura Especifidade da escrita Braille aplicada ao violão |
description |
The main objective of this research is to propose methodological strategies and
adaptations of the Braille score for the guitar, in order to make them accessible to
people with visual impairment. To foster this need it became necessary to discuss the
process of training the guitarist with visually impaired, as well as the need to prepare
the educator to act in the inclusive context and his role as mediator of accessible
resources to encourage the autonomy and the protagonism of students with
disabilities. To this end, the research was conducted with two participants with
blindness of the "Camerata Inclusiva de Violões da UFRN". For this, the investigation
will be based on a qualitative approach, using research-action as a methodology for
the collection, data analysis and intervention in the empirical field. Thus, it is intended
to contribute to the area of music teaching for people with visual impairment,
addressing reflections on the use of accessible adapted materials to make the learning
process more effective and meaningful for this audience. |
author2 |
Mendes, Jean Joubert Freitas |
author_facet |
Mendes, Jean Joubert Freitas Morais, Pâmela Araújo de Moura |
format |
masterThesis |
author |
Morais, Pâmela Araújo de Moura |
author_sort |
Morais, Pâmela Araújo de Moura |
title |
Especifidade da escrita Braille aplicada ao violão |
title_short |
Especifidade da escrita Braille aplicada ao violão |
title_full |
Especifidade da escrita Braille aplicada ao violão |
title_fullStr |
Especifidade da escrita Braille aplicada ao violão |
title_full_unstemmed |
Especifidade da escrita Braille aplicada ao violão |
title_sort |
especifidade da escrita braille aplicada ao violão |
publisher |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
publishDate |
2020 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/30332 |
work_keys_str_mv |
AT moraispamelaaraujodemoura especifidadedaescritabrailleaplicadaaoviolao |
_version_ |
1773957708878184448 |