Deveres fundamentais e educação: a responsabilidade do Estado e da família no dever de educar

The Constitution of the Federative Republic of Brazil provides that education is a right for all and a duty of responsibility of the family and the State in collaboration with society. The ways of carrying out the fundamental duty to educate on the part of the State are already provided, in part,...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Segundo, Israel Maria dos Santos
Outros Autores: Rosário, José Orlando Ribeiro
Formato: Dissertação
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/30291
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-30291
record_format dspace
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Direto Constitucional
Teoria dos deveres fundamentais
Dever de educar
Estado, família e sociedade
Educação formal, informal e não formal
spellingShingle Direto Constitucional
Teoria dos deveres fundamentais
Dever de educar
Estado, família e sociedade
Educação formal, informal e não formal
Segundo, Israel Maria dos Santos
Deveres fundamentais e educação: a responsabilidade do Estado e da família no dever de educar
description The Constitution of the Federative Republic of Brazil provides that education is a right for all and a duty of responsibility of the family and the State in collaboration with society. The ways of carrying out the fundamental duty to educate on the part of the State are already provided, in part, in the Brazilian political charter itself, which establishes a list of attributions to be developed by the state entity, so that the individual enjoys full access to schooling. However, with regard to the duty to educate with regard to the family, the Constitution does not provide an express orientation that indicates the limits of the legal responsibility or of the family's primary duties in fulfilling this duty. In this sense, in line with the rigor of scientific research and through the guidance of the legal doctrine of the theory of fundamental duties, especially that adduced by Nabais, Diaz, Martínez, Siqueira, Faro, Mendonça, Millás, Canotilho and Sarlet, the dissertation has, by theme, the fundamental constitutional duties and, by object of study, the sphere of legalconstitutional responsibility of the State and the family in fulfilling the individual's educational duty. Starting from the work research problem, which consists of investigating whether limits and distinct spheres of responsibility can be evidenced, both by the State and the family, in the implementation of the duty to educate, the objective of the dissertation is to discuss the fundamental duty of education in Federal Constitution of 1988. It is concluded that, with regard to the fundamental duty to educate, different tasks can be established for each of the agents responsible for that duty: the State has competences related to formal education and the family are given attributions related to education formal, informal and non-formal, all developed in collaboration with society.
author2 Rosário, José Orlando Ribeiro
author_facet Rosário, José Orlando Ribeiro
Segundo, Israel Maria dos Santos
format masterThesis
author Segundo, Israel Maria dos Santos
author_sort Segundo, Israel Maria dos Santos
title Deveres fundamentais e educação: a responsabilidade do Estado e da família no dever de educar
title_short Deveres fundamentais e educação: a responsabilidade do Estado e da família no dever de educar
title_full Deveres fundamentais e educação: a responsabilidade do Estado e da família no dever de educar
title_fullStr Deveres fundamentais e educação: a responsabilidade do Estado e da família no dever de educar
title_full_unstemmed Deveres fundamentais e educação: a responsabilidade do Estado e da família no dever de educar
title_sort deveres fundamentais e educação: a responsabilidade do estado e da família no dever de educar
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2020
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/30291
work_keys_str_mv AT segundoisraelmariadossantos deveresfundamentaiseeducacaoaresponsabilidadedoestadoedafamilianodeverdeeducar
_version_ 1773958234454884352
spelling ri-123456789-302912020-10-11T07:39:21Z Deveres fundamentais e educação: a responsabilidade do Estado e da família no dever de educar Segundo, Israel Maria dos Santos Rosário, José Orlando Ribeiro Freire, Leonardo Oliveira Oliveira, Ailsi Costa de Guimarães, Patricia Borba Vilar Direto Constitucional Teoria dos deveres fundamentais Dever de educar Estado, família e sociedade Educação formal, informal e não formal The Constitution of the Federative Republic of Brazil provides that education is a right for all and a duty of responsibility of the family and the State in collaboration with society. The ways of carrying out the fundamental duty to educate on the part of the State are already provided, in part, in the Brazilian political charter itself, which establishes a list of attributions to be developed by the state entity, so that the individual enjoys full access to schooling. However, with regard to the duty to educate with regard to the family, the Constitution does not provide an express orientation that indicates the limits of the legal responsibility or of the family's primary duties in fulfilling this duty. In this sense, in line with the rigor of scientific research and through the guidance of the legal doctrine of the theory of fundamental duties, especially that adduced by Nabais, Diaz, Martínez, Siqueira, Faro, Mendonça, Millás, Canotilho and Sarlet, the dissertation has, by theme, the fundamental constitutional duties and, by object of study, the sphere of legalconstitutional responsibility of the State and the family in fulfilling the individual's educational duty. Starting from the work research problem, which consists of investigating whether limits and distinct spheres of responsibility can be evidenced, both by the State and the family, in the implementation of the duty to educate, the objective of the dissertation is to discuss the fundamental duty of education in Federal Constitution of 1988. It is concluded that, with regard to the fundamental duty to educate, different tasks can be established for each of the agents responsible for that duty: the State has competences related to formal education and the family are given attributions related to education formal, informal and non-formal, all developed in collaboration with society. A Constituição da República Federativa do Brasil dispõe ser a educação um direito de todos e um dever de responsabilidade da família e do Estado em colaboração com a sociedade. As formas de efetivação do dever fundamental de educar por parte do Estado já estão previstas, em parte, na própria Carta política brasileira, que estabelece um rol de atribuições a ser desenvolvido pelo ente estatal, a fim de que o indivíduo goze do pleno acesso à educação escolar. Entretanto, no tocante ao dever de educar referente à família, a Constituição não apresenta uma orientação expressa que indique os limites da responsabilidade jurídica ou das atribuições precípuas da família no cumprimento desse dever. Nesse sentido, em consonância com o rigor da pesquisa científica e mediante a orientação da doutrina jurídica da teoria dos deveres fundamentais, especialmente aquela aduzida por Nabais, Diaz, Martínez, Siqueira, Faro, Mendonça, Millás, Canotilho e Sarlet, a dissertação tem, por tema, os deveres fundamentais constitucionais e, por objeto de estudo, a esfera da responsabilidade jurídico-constitucional do Estado e da família no cumprimento do dever de educação do indivíduo. Partindo-se do problema de pesquisa do trabalho, consistente em investigar se podem ser evidenciados limites e esferas distintas de responsabilidade, tanto do Estado como da família, no implemento do dever de educar, o objetivo da dissertação é discutir o dever fundamental de educação na Constituição Federal de 1988. Conclui-se que, no tocante ao dever fundamental de educar, podem ser estabelecidas distintas tarefas para cada um dos agentes responsáveis por aquele dever: ao Estado cabem competências relativas à educação formal e à família são dadas atribuições relacionadas à educação formal, informal e não formal, todas elas desenvolvidas em colaboração com a sociedade. 2020-10-06T23:22:12Z 2020-10-06T23:22:12Z 2020-08-28 masterThesis SEGUNDO, Israel Maria dos Santos. Deveres fundamentais e educação: a responsabilidade do Estado e da família no dever de educar. 2020. 185f. Dissertação (Mestrado em Direito) - Centro de Ciências Sociais Aplicadas, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2020. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/30291 pt_BR Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM DIREITO